Program najlepszych praktyk: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Technika]] programów najlepszych praktyk (ang. best practices) ma na celu upowszechnienie wśród [[pracownik]]ów organizacji najlepszych, najbardziej efektywnych i racjonalnych metod wykonywania różnego rodzaju prac dla przedsiębiorstwa. | |||
Sprzyjać temu mają przede wszystkim spotkania pozwalające na wymianę doświadczeń i poglądów między pracownikami, [[szkolenia wewnętrzne]], treningi, itp. | |||
Sprzyjać temu mają przede wszystkim spotkania pozwalające na wymianę doświadczeń i poglądów między pracownikami, [[szkolenia wewnętrzne]], treningi, itp. | |||
Informatyczne wspomaganie w tej dziedzinie może służyć ułatwianiu dostępu do najlepszych procedur i metod wykonywania pracy w przedsiębiorstwie, do informacji o doświadczeniach innych pracowników, do rozwiązań przykładowych sytuacji problemowych. Przy zarządzaniu wiedzą - programy najlepszych praktyk - wspomagają obszary organizacyjnego uczenia się i dzielenia się wiedzą. | Informatyczne wspomaganie w tej dziedzinie może służyć ułatwianiu dostępu do najlepszych procedur i metod wykonywania pracy w przedsiębiorstwie, do informacji o doświadczeniach innych pracowników, do rozwiązań przykładowych sytuacji problemowych. Przy zarządzaniu wiedzą - programy najlepszych praktyk - wspomagają obszary organizacyjnego uczenia się i dzielenia się wiedzą. | ||
Linia 24: | Linia 8: | ||
Powinny być stosowane w celu wspierania strategicznego zarządzania personelem przedsiębiorstwa, jako element ułatwiający transfer wiedzy organizacyjnej i wzmacniający poziom kultury organizacyjnej | Powinny być stosowane w celu wspierania strategicznego zarządzania personelem przedsiębiorstwa, jako element ułatwiający transfer wiedzy organizacyjnej i wzmacniający poziom kultury organizacyjnej | ||
<google> | ==Implementacja programów najlepszych praktyk w organizacji== | ||
Rola liderów: | |||
* Wybór liderów i ich odpowiedzialności: Jakie [[umiejętności]] i [[kompetencje]] powinien posiadać [[lider]] oraz jakie będą jego główne odpowiedzialności. | |||
* [[Komunikacja]] i zaangażowanie liderów w programy: Narzędzia i techniki, które mogą pomóc liderom w skutecznej komunikacji z pracownikami oraz w budowaniu zaufania i akceptacji wśród zespołu. | |||
* Budowanie zaufania i akceptacji wśród pracowników: strategie i techniki, które mogą być wykorzystane do tego celu. | |||
[[Planowanie]] i realizacja programów: | |||
* Określanie celów i oczekiwanych rezultatów programów. | |||
* Tworzenie harmonogramu i budżetu dla programów. | |||
* [[Organizowanie]] zespołów projektowych i odpowiedzialności. | |||
[[Zaangażowanie pracowników]] i budowanie ich zaufania do programów: | |||
* Komunikacja z pracownikami na temat programów. | |||
* [[Motywowanie]] pracowników do aktywnego uczestnictwa w programach. Jak motywować pracowników do aktywnego uczestnictwa w programach najlepszych praktyk. | |||
* Rozwiązywanie obaw i wątpliwości pracowników dotyczących programów | |||
[[Monitorowanie]] postępów i mierzenie efektów programów: | |||
* Określanie wskaźników sukcesu i metryk monitorowania programów, określanie wskaźników sukcesu i metryk monitorowania programów najlepszych praktyk. | |||
* Regularna [[ocena]] postępów i wyników programów, znaczenie regularnej oceny postępów i wyników programów najlepszych praktyk. | |||
* Wnioskowanie z wyników i wprowadzanie ulepszeń w programach: Jak wnioskować z wyników programów i jak wprowadzać ulepszenia w celu zwiększenia ich skuteczności. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wyszukiwanie ekspertów]]}} — {{i5link|a=[[Wyodrębnianie wiedzy ukrytej]]}} — {{i5link|a=[[Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Społeczność praktyków]]}} — {{i5link|a=[[Organizacyjne uczenie się]]}} — {{i5link|a=[[Nauka na odległość]]}} — {{i5link|a=[[Trening]]}} — {{i5link|a=[[System wspomagania decyzji]]}} — {{i5link|a=[[Szkolenie adaptacyjne]]}} }} | |||
<google>n</google> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Woźniak K., '' | <noautolinks> | ||
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}} | {{a|[[Krzysztof Woźniak]]}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
[[en:Best practice program]] | [[en:Best practice program]] | ||
{{#metamaster:description|Technika programów najlepszych praktyk ma na celu upowszechnienie wśród pracowników najlepszych metod wykonywania różnego rodzaju prac dla przedsiębiorstwa.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:34, 18 lis 2023
Technika programów najlepszych praktyk (ang. best practices) ma na celu upowszechnienie wśród pracowników organizacji najlepszych, najbardziej efektywnych i racjonalnych metod wykonywania różnego rodzaju prac dla przedsiębiorstwa.
Sprzyjać temu mają przede wszystkim spotkania pozwalające na wymianę doświadczeń i poglądów między pracownikami, szkolenia wewnętrzne, treningi, itp.
Informatyczne wspomaganie w tej dziedzinie może służyć ułatwianiu dostępu do najlepszych procedur i metod wykonywania pracy w przedsiębiorstwie, do informacji o doświadczeniach innych pracowników, do rozwiązań przykładowych sytuacji problemowych. Przy zarządzaniu wiedzą - programy najlepszych praktyk - wspomagają obszary organizacyjnego uczenia się i dzielenia się wiedzą.
Efekty zastosowań
Powinny być stosowane w celu wspierania strategicznego zarządzania personelem przedsiębiorstwa, jako element ułatwiający transfer wiedzy organizacyjnej i wzmacniający poziom kultury organizacyjnej
Implementacja programów najlepszych praktyk w organizacji
Rola liderów:
- Wybór liderów i ich odpowiedzialności: Jakie umiejętności i kompetencje powinien posiadać lider oraz jakie będą jego główne odpowiedzialności.
- Komunikacja i zaangażowanie liderów w programy: Narzędzia i techniki, które mogą pomóc liderom w skutecznej komunikacji z pracownikami oraz w budowaniu zaufania i akceptacji wśród zespołu.
- Budowanie zaufania i akceptacji wśród pracowników: strategie i techniki, które mogą być wykorzystane do tego celu.
Planowanie i realizacja programów:
- Określanie celów i oczekiwanych rezultatów programów.
- Tworzenie harmonogramu i budżetu dla programów.
- Organizowanie zespołów projektowych i odpowiedzialności.
Zaangażowanie pracowników i budowanie ich zaufania do programów:
- Komunikacja z pracownikami na temat programów.
- Motywowanie pracowników do aktywnego uczestnictwa w programach. Jak motywować pracowników do aktywnego uczestnictwa w programach najlepszych praktyk.
- Rozwiązywanie obaw i wątpliwości pracowników dotyczących programów
Monitorowanie postępów i mierzenie efektów programów:
- Określanie wskaźników sukcesu i metryk monitorowania programów, określanie wskaźników sukcesu i metryk monitorowania programów najlepszych praktyk.
- Regularna ocena postępów i wyników programów, znaczenie regularnej oceny postępów i wyników programów najlepszych praktyk.
- Wnioskowanie z wyników i wprowadzanie ulepszeń w programach: Jak wnioskować z wyników programów i jak wprowadzać ulepszenia w celu zwiększenia ich skuteczności.
Program najlepszych praktyk — artykuły polecane |
Wyszukiwanie ekspertów — Wyodrębnianie wiedzy ukrytej — Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą — Społeczność praktyków — Organizacyjne uczenie się — Nauka na odległość — Trening — System wspomagania decyzji — Szkolenie adaptacyjne |
Bibliografia
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak