Badanie ewaluacyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Badanie ewaluacyjne ([[ewaluacja]])''' - to [[proces]] zbierania, analizowania i wartościowania [[Dane|danych]] w celu dostarczenia [[Wiedza|wiedzy]] niezbędnej do podjęcia [[Decyzja|decyzji]] dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań. | |||
'''Badanie ewaluacyjne ([[ewaluacja]])''' - to [[proces]] zbierania, analizowania i wartościowania [[Dane|danych]] w celu dostarczenia [[Wiedza|wiedzy]] niezbędnej do podjęcia [[Decyzja|decyzji]] dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań. | |||
[[Przegląd]] [[Definicja|definicji]]: | [[Przegląd]] [[Definicja|definicji]]: | ||
Linia 22: | Linia 5: | ||
* "proces zbierania danych i ich [[interpretacja]] w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway) | * "proces zbierania danych i ich [[interpretacja]] w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway) | ||
* "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert) | * "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert) | ||
* "zaplanowane i systematyczne [[działanie]] uwidoczniające, w jakim stopniu [[cele]] zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania [[Informacja|informacji]] na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk". (H. Simons) | |||
* "zaplanowane i systematyczne [[działanie]] uwidoczniające, w jakim stopniu [[cele]] zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania [[Informacja|informacji]] na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk. | |||
* "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz [[produkt]]ów" (M.Q. Patton) | * "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz [[produkt]]ów" (M.Q. Patton) | ||
* "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu [[Podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall) | * "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu [[Podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall) | ||
Linia 29: | Linia 11: | ||
* "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz) | * "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz) | ||
== | ==TL;DR== | ||
Artykuł omawia definicję i pojęcia związane z ewaluacją, która jest procesem badania, analizy i oceny danych w celu podejmowania decyzji dotyczących działań. W artykule opisane są funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji oraz role różnych zaangażowanych stron. | |||
==Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji | <google>n</google> | ||
"[[Wskaźnik]] to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub | |||
==Pojęcia związane z ewaluacją== | |||
* Ewaluator | |||
-"instytucja, [[firma]] lub osoba realizująca ewaluację - w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
* Zlecający | |||
-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
* [[Interesariusz]] | |||
-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
* Ewaluacja zewnętrzna | |||
-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
* Ewaluacja wewnętrzna | |||
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
* Autoewaluacja | |||
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008) | |||
==Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji== | |||
"[[Wskaźnik]] to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub - ogólniej - pożądanymi i zamierzonymi efektami". ( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008) | |||
Funkcje: | Funkcje: | ||
Linia 50: | Linia 37: | ||
* dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami, | * dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami, | ||
* [[ocena]] skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań. | * [[ocena]] skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} — {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Badania opinii]]}} — {{i5link|a=[[Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ]]}} — {{i5link|a=[[Produkty cząstkowe]]}} — {{i5link|a=[[Plan szkoleń]]}} — {{i5link|a=[[Badania rynku]]}} — {{i5link|a=[[Proces badania rynku]]}} — {{i5link|a=[[Metoda pomiarowa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Galloway | * Galloway C. (1988), ''Psychologia uczenia się i nauczania'', PWN, Warszawa | ||
* | * Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981), ''Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials'', McGraw-Hill, New York | ||
* Korporowicz L. (red.) | * Korporowicz L. (red.) (1997), ''Ewaluacja w edukacji'', Oficyna Naukowa, Warszawa | ||
* Mizerek H. (red.) | * Mizerek H. (red.) (1997), ''Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów''. Program TERM, Olsztyn | ||
* Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) | * Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | ||
* Patton M. | * Patton M. (1982), ''Practical Evaluation'', Sage | ||
* | * Patton M. (1987), ''Creative Evaluation'', Sage | ||
* | * Patton M. (2002), ''Qualitative Research and Evaluation Methods'', Sage | ||
* Patton M. (2008), ''Utilization-Focused Evaluation'', Sage | |||
* Simons H. | * Simons H. (1987), ''Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation'', Lewes: Falmer Press | ||
* Tołowińska-Królikowska E. (red.) | * Strona internetowa: ''[https://pte.org.pl/portfolios/standardy-ewaluacji/# Standardy ewaluacji w Polsce]'' | ||
* Tołowińska-Królikowska E. (red.) (2010), ''Autoewaluacja w szkole'', Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska}} | {{a|Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Rodzaje badań]] | ||
[[en:Evaluation]] | [[en:Evaluation]] | ||
{{#metamaster:description|Badanie ewaluacyjne - proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu podjęcia decyzji dot. przyszłych działań. Jest to proces systematyczny i ciągły. Przeczytaj więcej.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:44, 9 sty 2024
Badanie ewaluacyjne (ewaluacja) - to proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu dostarczenia wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań.
- "systematyczne badanie wartości lub zalet jakiegoś obiektu" (Joint..., 1981)
- "proces zbierania danych i ich interpretacja w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway)
- "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert)
- "zaplanowane i systematyczne działanie uwidoczniające, w jakim stopniu cele zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk". (H. Simons)
- "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz produktów" (M.Q. Patton)
- "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu podejmowania decyzji. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall)
- "systematyczny proces obejmujący zbieranie informacji oraz zdawanie relacji (w postaci raportu) z tego, jak się rzeczy mają, z intencją dostarczenia danych ułatwiających podejmowanie decyzji" (H. Mizerek)
- "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz)
TL;DR
Artykuł omawia definicję i pojęcia związane z ewaluacją, która jest procesem badania, analizy i oceny danych w celu podejmowania decyzji dotyczących działań. W artykule opisane są funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji oraz role różnych zaangażowanych stron.
Pojęcia związane z ewaluacją
- Ewaluator
-"instytucja, firma lub osoba realizująca ewaluację - w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Zlecający
-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Ewaluacja zewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Ewaluacja wewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Autoewaluacja
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji
"Wskaźnik to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub - ogólniej - pożądanymi i zamierzonymi efektami". ( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008)
Funkcje:
- wskaźniki służą wewnętrznej integracji i koordynacji projektowanego przedsięwzięcia na etapie planowania interwencji,
- dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami,
- ocena skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań.
Badanie ewaluacyjne — artykuły polecane |
Ewaluacja projektu — Metodyka badania potrzeb informacyjnych — Badania opinii — Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ — Produkty cząstkowe — Plan szkoleń — Badania rynku — Proces badania rynku — Metoda pomiarowa |
Bibliografia
- Galloway C. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa
- Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981), Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials, McGraw-Hill, New York
- Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa
- Mizerek H. (red.) (1997), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Program TERM, Olsztyn
- Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
- Patton M. (1982), Practical Evaluation, Sage
- Patton M. (1987), Creative Evaluation, Sage
- Patton M. (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods, Sage
- Patton M. (2008), Utilization-Focused Evaluation, Sage
- Simons H. (1987), Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation, Lewes: Falmer Press
- Strona internetowa: Standardy ewaluacji w Polsce
- Tołowińska-Królikowska E. (red.) (2010), Autoewaluacja w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Autor: Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska