Karta szkolenia wstępnego BHP: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 69: | Linia 69: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Drzewiecka E. (2019) ''Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp'' [w:] ''Dokumentacja pracownicza - wzory dokumentów kadrowych z komentarzem'', (red.) Bożena Lenart, | * Drzewiecka E. (2019), ''Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp'' [w:] ''Dokumentacja pracownicza - wzory dokumentów kadrowych z komentarzem'', (red.) Bożena Lenart, C.H. Beck, Warszawa | ||
* Mędrala M. (2021), ''System prawa pracy'', [w:] ''Indywidualne prawo pracy - cześć szczegółowa'', (red.) M. Gersdorf, K. Rączka, Wolters Kluwer, Warszawa | * Mędrala M. (2021), ''System prawa pracy'', [w:] ''Indywidualne prawo pracy - cześć szczegółowa'', (red.) M. Gersdorf, K. Rączka, Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Oleszak A. (2012) ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Humanistyczna/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)-s191-199/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)-s191-199.pdf Problemy dydaktyczne szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy]'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (26), Szczecin | * Oleszak A. (2012), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Humanistyczna/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)-s191-199/Edukacja_Humanistyczna-r2012-t-n1_(26)-s191-199.pdf Problemy dydaktyczne szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy]'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (26), Szczecin | ||
* Oleszak W. | * Oleszak W., Czajkowski A., Chodyniecki A. (2019), ''[https://bibliotekanauki.pl/api/full-texts/2020/12/10/4d63e37e-2231-4633-8ad6-d6e0804a9595.pdf Problemy Nauk Stosowanych]'', Tom 10, Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Szczecinie, Szczecin | ||
* Onufer J. (2015), ''Ryzyka partnerów outsourcingowych na tle najlepszych praktyk zarządzania w obszarze bhp'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1202, Organizacja i Zarządzanie z. 61 | * Onufer J. (2015), ''Ryzyka partnerów outsourcingowych na tle najlepszych praktyk zarządzania w obszarze bhp'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1202, Organizacja i Zarządzanie z. 61 | ||
* Tomaszewska E. (2017), ''Zatrudnianie pracowników'', Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa | * Tomaszewska E. (2017), ''Zatrudnianie pracowników'', Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 11:55, 16 sty 2024
Karta szkolenia wstępnego BHP jest dokumentem stanowiącym potwierdzenie odbycia przez nowoprzyjętego pracownika instruktażu ogólnego i stanowiskowego, a także potwierdzającym zapoznanie się pracownika z przepisami i zasadami BHP, które obowiązują na danym stanowisku pracy. Karta ta jest również dowodem na to, że pracodawca wywiązał się z obowiązku przeprowadzenia szkolenia pracownika. Odbycie szkolenia pracownik potwierdza pisemnie na karcie szkolenia wstępnego. Dokument ten jest przechowywany w aktach osobowych pracownika (E. Drzewiecka 2019, s. 67).
Szkolenie wstępne
W każdym zakładzie pracy funkcjonuje wiele stanowisk pracy o różnym charakterze wykonywanej pracy. W zależności od tego jaki to rodzaj zakładu i jaki charakter ma praca na danym stanowisku konieczne jest przeprowadzenie szkolenia wstępnego. Szkolenie wstępne ma za zadanie wdrożenie nowozatrudnionego pracownika w funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa. Rodzaj szkoleń uzależniony jest od obowiązków, które będzie wykonywał nowozatrudniony pracownik na zajmowanym stanowisku (E. Tomaszewska 2017, s. 70).
Do uczestnictwa we wstępnym szkoleniu BHP zobligowany jest każdy nowozatrudniony pracownik. Warto również podkreślić, że wstępne szkolenie zobligowani są również odbyć studenci, którzy odbywają praktykę studencką oraz uczniowie szkół zawodowych odbywających praktyczną naukę zawodu. Pracownik, który nie uczestniczył w szkoleniu wstępnym nie może podjąć się wykonywania pracy. Szkolenie wstępne przeprowadzane jest według indywidualnych programów dobranych do stanowiska pracy w formie instruktażu. Szkolenie to obejmuje szkolenie wstępne ogólne tzw. instruktaż ogólny i szkolenie wstępne na stanowisku pracy - instruktaż stanowiskowy (E. Drzewiecka 2019, s. 63-64).
W myśl art. 237. § 2 Kodeksu Pracy "pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie" (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141). Szkolenie BHP nie jest wymagane gdy pracownik podejmuje pracę na tym samym stanowisku, które zajmował u poprzedniego pracodawcy, jeżeli jest to bezpośrednio po ustaniu poprzedniego stosunku pracy (M. Mędrala 2021, s. 313-314).
Przed podpisaniem umowy o pracę koniecznym jest, aby pracodawca przedstawił pracownikowi jakie ryzyko zawodowe niesie dane stanowisko. Przekazanie takiej informacji jest niezbędne bez względu na rodzaj wykonywanej pracy (E. Tomaszewska 2017, s. 67).
Elementy karty szkolenia wstępnego
Karta szkolenia wstępnego BHP obejmuje cztery części, należą do nich (E. Drzewiecka 2019, s. 67):
- dane osobowe;
- dane organizacyjne;
- instruktaż ogólny;
- instruktaż stanowiskowy.
Pierwsza i druga część obejmuje dane pracownika i przedsiębiorstwa, w której zatrudniony jest nowoprzyjęty pracownik. Część trzecia odnosi się do instruktażu ogólnego. Złożenie przez pracownika podpisu w tej części karty szkolenia jest potwierdzeniem odbycia instruktażu ogólnego, a także przyswojenie i zgłębienie zasad bhp, które dotyczą wykonywanych prac. Czwarta część związana jest z instruktażem stanowiskowym, który jest podzielony na dwie rubryki. Pierwsza rubryka wypełniana jest w przypadku przeprowadzenia szkolenia dla pracownika nowozatrudnionego, który wymaga instruktażu stanowiskowego, a także w przypadku studenta lub ucznia. Z kolei druga rubryka pozostaje pusta do czasu, gdy pracownik będzie zobowiązany do odbycia kolejnego instruktażu stanowiskowego. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku przeniesienia pracownika na inne stanowisko, które również wymaga odpowiedniego instruktażu lub gdy pracownik będzie wykonywał pracę na dwóch stanowiskach, gdzie takie szkolenie będzie wymagane (E. Drzewiecka 2019, s. 67-68).
Cel szkolenia wstępnego
Szkolenie wstępne BHP ma na celu zapewnienie nowozatrudnionym pracownikom, studentom i uczniom szkół zawodowych niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Głównym celem szkolenia jest zapewnienie bezpiecznych warunków pracy oraz minimalizowanie ryzyka wypadków i chorób zawodowych.
Podstawowymi celami szkolenia wstępnego BHP są:
- Zapoznanie uczestników z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Uświadomienie zagrożeń związanych z wykonywanymi czynnościami i procesami.
- Nauczenie właściwego postępowania w sytuacjach awaryjnych.
- Przekazanie informacji na temat zasad korzystania z środków ochrony indywidualnej.
- Wprowadzenie do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w danym miejscu pracy.
Obowiązkowość szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników, studentów i uczniów szkół zawodowych
Szkolenie wstępne BHP jest obowiązkowe dla wszystkich nowozatrudnionych pracowników, studentów i uczniów szkół zawodowych. Jest to zgodne z przepisami prawa, które nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia odpowiedniego szkolenia w zakresie BHP dla swoich pracowników.
Pracodawcy mają również obowiązek zapewnić szkolenie wstępne BHP dla osób wykonujących prace na podstawie umowy cywilnoprawnej, takich jak np. zleceniobiorcy czy pracownicy tymczasowi. Przepisy dotyczące szkolenia wstępnego stosuje się również do samozatrudnionych osób.
Szkolenie wstępne BHP jest również obowiązkiem dla studentów i uczniów szkół zawodowych, którzy odbywają praktyki zawodowe w ramach swojego kształcenia. Ważne jest, aby młodzi pracownicy już na początku swojej kariery zdobyli niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Składniki szkolenia wstępnego: instruktaż ogólny i stanowiskowy
Szkolenie wstępne BHP składa się z dwóch głównych składników: instruktażu ogólnego i instruktażu stanowiskowego.
Instruktaż ogólny obejmuje przekazanie podstawowych informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pracy. Uczestnicy szkolenia są zapoznawani z przepisami prawa dotyczącymi BHP, zasadami korzystania z środków ochrony indywidualnej, sposobami postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz zasadami ergonomii i ochrony przed szkodliwymi czynnikami.
Instruktaż stanowiskowy ma na celu dostosowanie szkolenia do specyfiki danego stanowiska pracy. Pracownicy są szkoleni w zakresie specyficznych zagrożeń, zasad bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń, a także w zakresie korzystania z substancji chemicznych czy materiałów niebezpiecznych.
Podczas szkolenia wstępnego BHP wykorzystuje się różne metody i formy przekazu wiedzy, takie jak prezentacje multimedialne, dyskusje, studia przypadków czy symulacje sytuacji awaryjnych. Ważne jest, aby szkolenie było interaktywne i angażujące dla uczestników, aby mogli oni aktywnie uczestniczyć w procesie nauki.
Szkolenie wstępne BHP powinno być przeprowadzane przez odpowiednio przeszkolonych instruktorów, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Instruktorzy powinni być również w stanie odpowiedzieć na pytania i wątpliwości uczestników oraz zapewnić im wsparcie w przypadku konkretnych sytuacji związanych z bezpieczeństwem pracy.
Odpowiedzialność pracodawcy za szkolenie wstępne BHP
Zapewnienie odpowiednich warunków szkolenia
Pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki szkolenia wstępnego BHP dla wszystkich pracowników. Oznacza to, że szkolenie powinno odbywać się w bezpiecznym i sprzyjającym nauce środowisku. Pracodawca powinien zadbać o to, aby sala szkoleniowa była odpowiednio wyposażona, zapewniając odpowiedni sprzęt i narzędzia niezbędne do przeprowadzenia zajęć. Ponadto, powinien zapewnić odpowiednie oświetlenie i wentylację, aby zapewnić komfort uczestnikom szkolenia.
Ważnym aspektem zapewnienia odpowiednich warunków szkolenia jest także dostęp do środków ochrony indywidualnej (ŚOI). Pracodawca powinien dostarczyć uczestnikom szkolenia odpowiednie ŚOI, takie jak kaski ochronne, okulary ochronne czy rękawice. Dodatkowo, powinien również zapewnić odpowiednie miejsce do przechowywania tych środków, aby były łatwo dostępne dla pracowników.
Dostęp do wykwalifikowanej kadry szkoleniowej i materiałów szkoleniowych
Pracodawca ma obowiązek zapewnić dostęp do wykwalifikowanej kadry szkoleniowej, która przeprowadzi szkolenie wstępne BHP. Instruktorzy powinni posiadać odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Powinni być w stanie przekazać pracownikom niezbędną wiedzę i umiejętności związane z bezpiecznym wykonywaniem pracy.
Dodatkowo, pracodawca powinien zapewnić odpowiednie materiały szkoleniowe, które umożliwią przekazanie niezbędnej wiedzy pracownikom. Materiały te mogą obejmować prezentacje multimedialne, podręczniki, filmy instruktażowe czy symulacje. Ważne jest, aby materiały były aktualne i dostosowane do specyfiki pracy wykonywanej w danym miejscu pracy.
Przechowywanie karty szkolenia wstępnego BHP
Pracodawca ma obowiązek przechowywać karty szkolenia wstępnego BHP dla wszystkich pracowników. Karta szkolenia zawiera informacje dotyczące przeprowadzonego szkolenia, daty jego odbycia oraz podpis uczestnika potwierdzający ukończenie szkolenia. Przechowywanie kart szkolenia ma na celu zapewnienie dostępu do tych informacji w razie potrzeby, na przykład podczas kontroli inspekcji pracy.
Karty szkolenia powinny być przechowywane w bezpiecznym miejscu, chronionym przed zniszczeniem i dostępem osób niepowołanych. Pracodawca powinien również zadbać o to, aby karty były łatwo dostępne dla pracowników, którzy mogą potrzebować tych informacji w swojej codziennej pracy.
Karta szkolenia wstępnego BHP — artykuły polecane |
Praca sezonowa — Lista obecności — Plan urlopów — Instrukcja — Badania kontrolne — Rejestrator czasu pracy — Akta osobowe — Rejestracja czasu pracy — Obowiązki pracodawcy |
Bibliografia
- Drzewiecka E. (2019), Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp [w:] Dokumentacja pracownicza - wzory dokumentów kadrowych z komentarzem, (red.) Bożena Lenart, C.H. Beck, Warszawa
- Mędrala M. (2021), System prawa pracy, [w:] Indywidualne prawo pracy - cześć szczegółowa, (red.) M. Gersdorf, K. Rączka, Wolters Kluwer, Warszawa
- Oleszak A. (2012), Problemy dydaktyczne szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, Edukacja Humanistyczna nr 1 (26), Szczecin
- Oleszak W., Czajkowski A., Chodyniecki A. (2019), Problemy Nauk Stosowanych, Tom 10, Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Szczecinie, Szczecin
- Onufer J. (2015), Ryzyka partnerów outsourcingowych na tle najlepszych praktyk zarządzania w obszarze bhp, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1202, Organizacja i Zarządzanie z. 61
- Tomaszewska E. (2017), Zatrudnianie pracowników, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Joanna Wilkosz