Proces zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie przez projekty]]</li>
<li>[[Misja i wizja]]</li>
<li>[[Zarządzanie personelem]]</li>
<li>[[Marketing wewnętrzny]]</li>
<li>[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]</li>
<li>[[Zachowanie organizacyjne]]</li>
<li>[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania]]</li>
<li>[[Orientacja na projekty, programy, portfele]]</li>
</ul>
}}
'''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)
'''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)


Linia 20: Linia 5:


==Zarządzanie według P.F. Druckera==
==Zarządzanie według P.F. Druckera==
'''P.F. Drucker''' o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:
'''P.F. Drucker''' o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
* Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań.
* Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań.
<google>t</google>
* Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
* Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
* Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
* Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
* Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje [[organizacja]] wymaga [[umiejętności]] komunikowania się.
* Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje [[organizacja]] wymaga [[umiejętności]] komunikowania się.
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
 
<google>n</google>


==Funkcje zarządzania==
==Funkcje zarządzania==
Linia 40: Linia 25:
'''Planowanie'''
'''Planowanie'''


Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone [[cele]] i zadania. Planowanie to [[próba]] przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. [[Niepewność]] i [[złożoność]] otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty” (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)
Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone [[cele]] i zadania. Planowanie to [[próba]] przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. [[Niepewność]] i [[złożoność]] otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty" (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)


Możemy wyróżnić plany:
Możemy wyróżnić plany:
Linia 53: Linia 38:
'''Koordynowanie'''
'''Koordynowanie'''


Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób” (E. Michalski 2013, s. 19)
Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób" (E. Michalski 2013, s. 19)


'''Przewodzenie'''
'''Przewodzenie'''


Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest [[działanie]], myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób” (E. Michalski 2013, s. 21)
Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest [[działanie]], myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób" (E. Michalski 2013, s. 21)


'''Kontrolowanie'''
'''Kontrolowanie'''


Kontrolowanie to ustalenie wyników i [[ocena]] przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że [[kontrola]] to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)
Kontrolowanie to ustalenie wyników i [[ocena]] przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że [[kontrola]] to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)


==Zarządzanie, a kierowanie==
==Zarządzanie, a kierowanie==
Pojęcie “zarządzanie" ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana [[hierarchia]] nadrzędności". Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie" jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.


Pojęcie “zarządzanie” ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana [[hierarchia]] nadrzędności.” Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie” jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.
Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)


Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania” w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''.” (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Misja i wizja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie personelem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zachowanie organizacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Orientacja na projekty, programy, portfele]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele systemów zarządzania jakością]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bogdanienko J. (2010) ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Bogdanienko J. (2010), ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Dołhasz M. (red.) (2009), ''Podstawy Zarządzania'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Dołhasz M. (2009), ''Podstawy zarządzania'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Janczewska D. (2016) ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', "Przedsiębiorczość- Edukacja", nr 12, s. 164-175
* Janczewska D. (2016), ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', Przedsiębiorczość- Edukacja, nr 12
* Majowska M (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym ]'', "Studia Ekonomiczne", nr 230, s. 108-126
* Majowska M. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym]'', Studia Ekonomiczne, nr 230
* Michalski E. (2013) ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Michalski E. (2013), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego ]'', "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 6, s. 137-151
* Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 6
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Agnieszka Wincenciak}}
{{a|Agnieszka Wincenciak}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Podstawy zarządzania]]


{{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 19:36, 7 sty 2024

Proces zarządzania - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)

TL;DR

Artykuł omawia proces zarządzania, zgodnie z teorią P.F. Druckera. Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi i jest osadzone w kulturze organizacyjnej. Funkcje zarządzania to planowanie, organizowanie, koordynowanie, przewodzenie i kontrolowanie. Zarządzanie różni się od kierowania, które jest jedną z funkcji zarządzania i polega na bezpośrednim oddziaływaniu na ludzi.

Zarządzanie według P.F. Druckera

P.F. Drucker o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:

  • Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
  • Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone normy zachowań.
  • Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
  • Zarządzanie powinno umożliwić organizacji zdolność do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
  • Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje organizacja wymaga umiejętności komunikowania się.
  • Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
  • Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony klient. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)

Funkcje zarządzania

Planowanie

Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone cele i zadania. Planowanie to próba przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. Niepewność i złożoność otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty" (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)

Możemy wyróżnić plany:

  • strategiczne
  • taktyczne
  • operacyjne

Organizowanie

Organizowanie polega na doborze środków i warunków działania, a także ich uporządkowaniu w czasie i przestrzeni. Organizowanie można określić jako wprowadzenie określonego oraz pożądanego ładu. Funkcja ta ma na celu powstanie struktury, która pozwoli na sprawne i skuteczne kierowanie określoną organizacją. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 50)

Koordynowanie

Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób" (E. Michalski 2013, s. 19)

Przewodzenie

Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest działanie, myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób" (E. Michalski 2013, s. 21)

Kontrolowanie

Kontrolowanie to ustalenie wyników i ocena przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że kontrola to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)

Zarządzanie, a kierowanie

Pojęcie “zarządzanie" ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana hierarchia nadrzędności". Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie" jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.

Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)


Proces zarządzaniaartykuły polecane
Zarządzanie przez projektyMisja i wizjaZarządzanie personelemMarketing wewnętrznyWymagane kwalifikacje kierownikaZachowanie organizacyjneRole menedżerów personalnego i liniowegoFunkcje zarządzaniaOrientacja na projekty, programy, portfeleModele systemów zarządzania jakością

Bibliografia


Autor: Agnieszka Wincenciak