Spot reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Spot reklamowy''' - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany [[produkt]], usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>.
|list1=
<ul>
<li>[[Gadżet reklamowy]]</li>
<li>[[Typy ogłoszeń reklamowych]]</li>
<li>[[Środki przekazu reklamy]]</li>
<li>[[Telezakupy]]</li>
<li>[[Marketing wirusowy]]</li>
<li>[[Reklama zewnętrzna]]</li>
<li>[[Reklama telewizyjna]]</li>
<li>[[Materiały reklamowe]]</li>
<li>[[Reklama prasowa]]</li>
</ul>
}}


Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.


 
==TL;DR==
'''Spot reklamowy'''- jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>.
Spot reklamowy to krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Reklamy telewizyjne stały się popularne po powstaniu Telewizji Polskiej w 1956 roku. Ceny spotów radiowych różnią się w zależności od dnia tygodnia i godziny emisji, a najdroższe są rano i wieczorem. Najdroższe spoty telewizyjne są emitowane w weekendy i w popularnych programach. Czynniki wpływające na sukces spotu to np. częsta emisja, używanie znanych osób, nawiązanie do wartości i chwytliwe zwroty. Muzyka w reklamach przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zainteresowanie produktem i marką.
 
Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.  


==Popularyzacja spotu reklamowego==
==Popularyzacja spotu reklamowego==
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w ''1956 roku'', po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów <ref> M.Lemanowicz 2017, s.147-148 </ref>.
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w ''1956 roku'', po raz pierwszy pojawiła się [[reklama]] telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów <ref> M.Lemanowicz 2017, s.147-148 </ref>.
<google>t</google>


==Koszt spotu reklamowego==
==Koszt spotu reklamowego==
'''Radiowy spot reklamowy'''
'''Radiowy spot reklamowy'''


Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę.  
Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę.
Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.
Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.


Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy <ref> A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165 </ref>:
Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy <ref> A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165 </ref>:
*RMF FM- 6022,56
* RMF FM - 6022,56
*Zet- 4963,16
* Zet - 4963,16
*ESKA SIEĆ- 4015,79
* ESKA SIEĆ- 4015,79


'''Telewizyjny spot reklamowy'''
'''Telewizyjny spot reklamowy'''


Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: „M jak miłość”, „Na wspólnej” czy „Wydarzenia” podnoszą znacznie cenę.  
Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy [[trend]] wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas [[emisja]] reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na [[koszt]] jest [[program]] w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglą[[dane]] takie jak: "M jak miłość", "Na wspólnej" czy "Wydarzenia" podnoszą znacznie cenę.
 
Przeciętna [[cena]] spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując [[koszty]] emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>:
* TVN - 21 233
* TVP1-16 601
* TVP2-10 977


Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>:
<google>n</google>
*TVN- 21 233
*TVP1- 16 601
*TVP2- 10 977


==Czynniki wpływające na sukces spotu==
==Czynniki wpływające na sukces spotu==
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>:
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>:
*''częstotliwość emisji spotu''- im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
* ''częstotliwość emisji spotu'' - im częściej [[odbiorca]] będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
*''wykorzystanie znanych osób''- poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
* ''wykorzystanie znanych osób'' - poprzez [[zatrudnienie]] autorytetów do udziału w kampanii wzrasta [[wiarygodność]] produktu
*''nawiązanie do wartości''- na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy”
* ''nawiązanie do wartości'' - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub "dobre jak u mamy"
*''używanie chwytliwych zwrotów''- na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
* ''używanie chwytliwych zwrotów'' - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
*''używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu''- są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę  
* ''używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu'' - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę


==Muzyka w spotach reklamowych==
==Muzyka w spotach reklamowych==
Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:
Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:
*podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
* podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
*akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
* akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
*dźwięk uwydatniający emocje lub akcję
* dźwięk uwydatniający emocje lub akcję


Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>.
Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować [[tożsamość]] marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>.


==Bibliografia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Gadżet reklamowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Typy ogłoszeń reklamowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Środki przekazu reklamy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Telezakupy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing wirusowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama zewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama telewizyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama prasowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kasa zapomogowo pożyczkowa]]}} }}
*Ćwiklińska A., 2014, ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, SAN, tom XV, zeszyt 4, część I, Łódź
*Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa
*Lemanowicz M., 2017 , ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', „Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa
*Tometczak K., 2015, ''[https://www.researchgate.net/publication/280091257_Konsument_XXI_wieku_-_mysle_i_kupuje_Consumer_XXI_century_-_I_think_and_buy Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta]'', „Konsument XXI wieku- myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
*Wojciechowski T., 2013, ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Ćwiklińska A. (2014), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, SAN, tom XV, zeszyt 4
* Jupowicz-Ginalska A. (2010), ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa
* Lemanowicz M. (2017), ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, zeszyt 6, Warszawa
* Tometczak K. (2015), ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
* Wojciechowski T. (2013), ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Bogdan}}
{{a|Aleksandra Bogdan}}
[[Kategoria:Promocja i reklama]]


[[Kategoria:Promocja i reklama]]
{{#metamaster:description|Krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Oparte na ciekawych historiach. Słowo spot pochodzi z angielskiego i oznacza punkt lub kropkę".}}

Aktualna wersja na dzień 00:30, 5 sty 2024

Spot reklamowy - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę [1].

Samo słowo spot tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.

TL;DR

Spot reklamowy to krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Reklamy telewizyjne stały się popularne po powstaniu Telewizji Polskiej w 1956 roku. Ceny spotów radiowych różnią się w zależności od dnia tygodnia i godziny emisji, a najdroższe są rano i wieczorem. Najdroższe spoty telewizyjne są emitowane w weekendy i w popularnych programach. Czynniki wpływające na sukces spotu to np. częsta emisja, używanie znanych osób, nawiązanie do wartości i chwytliwe zwroty. Muzyka w reklamach przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zainteresowanie produktem i marką.

Popularyzacja spotu reklamowego

Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w 1956 roku, po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów [2].

Koszt spotu reklamowego

Radiowy spot reklamowy

Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę. Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.

Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy [3]:

  • RMF FM - 6022,56
  • Zet - 4963,16
  • ESKA SIEĆ- 4015,79

Telewizyjny spot reklamowy

Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: "M jak miłość", "Na wspólnej" czy "Wydarzenia" podnoszą znacznie cenę.

Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele [4]:

  • TVN - 21 233
  • TVP1-16 601
  • TVP2-10 977

Czynniki wpływające na sukces spotu

Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład [5]:

  • częstotliwość emisji spotu - im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
  • wykorzystanie znanych osób - poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
  • nawiązanie do wartości - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub "dobre jak u mamy"
  • używanie chwytliwych zwrotów - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
  • używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę

Muzyka w spotach reklamowych

Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:

  • podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
  • akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
  • dźwięk uwydatniający emocje lub akcję

Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego [6].


Spot reklamowyartykuły polecane
Gadżet reklamowyTypy ogłoszeń reklamowychŚrodki przekazu reklamyTelezakupyMarketing wirusowyReklama zewnętrznaReklama telewizyjnaMateriały reklamoweReklama prasowaKasa zapomogowo pożyczkowa

Przypisy

  1. T. Wojciechowski 2013, s. 174
  2. M.Lemanowicz 2017, s.147-148
  3. A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165
  4. A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171
  5. K.Tometczak 2015, s. 45-46
  6. A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193

Bibliografia


Autor: Aleksandra Bogdan