Ochrona przeciwpożarowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Ochrona przeciwpożarowa''' według Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej polega na "realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem" (1991, s. 1). W ustawie tej wymienia się następujące sposoby ochrony: | |||
'''Ochrona przeciwpożarowa''' według Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej polega na | |||
* przeciwdziałanie pojawianiu się pożaru i jego rozprzestrzenianiu, a także katastrofy naturalnej bądź innego [[zagrożenia]], które może wystąpić na danym terenie, | * przeciwdziałanie pojawianiu się pożaru i jego rozprzestrzenianiu, a także katastrofy naturalnej bądź innego [[zagrożenia]], które może wystąpić na danym terenie, | ||
* zagwarantowanie zasobów i innych środków do zapobiegania powyższych zagrożeń, | * zagwarantowanie zasobów i innych środków do zapobiegania powyższych zagrożeń, | ||
Linia 25: | Linia 11: | ||
* [[projektowanie]] nowych budynków, [[planowanie]] i ich budowa ma przebiegać przepisowo spełniając określone wymagania, czyli w taki sposób, aby konstrukcja utrzymała nośność przez wskazany w przepisach czas, hamowała rozprzestrzenianiu się ognia w środku budynku, a także na sąsiednie tereny, | * [[projektowanie]] nowych budynków, [[planowanie]] i ich budowa ma przebiegać przepisowo spełniając określone wymagania, czyli w taki sposób, aby konstrukcja utrzymała nośność przez wskazany w przepisach czas, hamowała rozprzestrzenianiu się ognia w środku budynku, a także na sąsiednie tereny, | ||
* możliwość przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji osób znajdujących się wewnątrz w razie pożaru i zadbanie o bezpieczeństwo ekip ratowniczych ([[Rozporządzenie]] Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., s. 5241). | * możliwość przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji osób znajdujących się wewnątrz w razie pożaru i zadbanie o bezpieczeństwo ekip ratowniczych ([[Rozporządzenie]] Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., s. 5241). | ||
* należy również zadbać o bezpieczeństwo instalacji i technologii, aby wszystko było zaprojektowane zgodnie z wyznaczonymi zasadami i przepisami, | * należy również zadbać o bezpieczeństwo instalacji i technologii, aby wszystko było zaprojektowane zgodnie z wyznaczonymi zasadami i przepisami, | ||
* każdy [[pracodawca]] jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy [[pracownik]] musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8). | * każdy [[pracodawca]] jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy [[pracownik]] musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8). | ||
* Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego [[wyposażenie]] w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również [[udział]] w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118). | * Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego [[wyposażenie]] w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również [[udział]] w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118). | ||
* Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie. | * Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie. | ||
<google>n</google> | |||
==Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce== | ==Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce== | ||
Linia 35: | Linia 22: | ||
* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej | * jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej | ||
* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej | * jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej | ||
* zakładowa straż pożarna | * zakładowa straż pożarna | ||
* zakładowa służba ratownicza | * zakładowa służba ratownicza | ||
* gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna | * gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna | ||
Linia 45: | Linia 32: | ||
==Znaki ewakuacyjne== | ==Znaki ewakuacyjne== | ||
Odpowiednie oznakowanie budynków użyteczności publicznej jest obowiązkowe, za co odpowiedzialni są właściciele lub zarządcy budynków. Zapisane jest to w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. Umiejscowienie znaków ewakuacyjnych w budynkach musi być zgodne z zasadami zawartymi w międzynarodowej '''normie PN-EN ISO 7010:2012''' dotyczącej znaków przeciwpożarowych i ewakuacyjnych. Ma to na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa osobom, które znajdują się w bydynku w sytuacji wystąpienia pożaru lub innego zagrożenia. Drogi ewakuacyjne muszą być oznaczone w sposób jasny i czytelny, umożliwiając przeprowadzenie ewakuacji bez wystąpienia żadnych wątpliwości. W normie zawarte są grafiki poszczególnych znaków, ich nazwę oraz zastosowanie (Iwańska M. i in., (2019), s. 7,8). | Odpowiednie oznakowanie budynków użyteczności publicznej jest obowiązkowe, za co odpowiedzialni są właściciele lub zarządcy budynków. Zapisane jest to w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. Umiejscowienie znaków ewakuacyjnych w budynkach musi być zgodne z zasadami zawartymi w międzynarodowej '''normie PN-EN ISO 7010:2012''' dotyczącej znaków przeciwpożarowych i ewakuacyjnych. Ma to na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa osobom, które znajdują się w bydynku w sytuacji wystąpienia pożaru lub innego zagrożenia. Drogi ewakuacyjne muszą być oznaczone w sposób jasny i czytelny, umożliwiając przeprowadzenie ewakuacji bez wystąpienia żadnych wątpliwości. W normie zawarte są grafiki poszczególnych znaków, ich nazwę oraz zastosowanie (Iwańska M. i in., (2019), s. 7,8). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Informacja niejawna]]}} — {{i5link|a=[[Administrator danych osobowych]]}} — {{i5link|a=[[Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego]]}} — {{i5link|a=[[Szkolenie BHP]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa o ochronie informacji niejawnych]]}} — {{i5link|a=[[Prace szczególnie niebezpieczne]]}} — {{i5link|a=[[Inspektor ochrony danych]]}} — {{i5link|a=[[Impreza masowa]]}} — {{i5link|a=[[Instrukcja BHP]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M. | <noautolinks> | ||
* Kaganek K., Krawczyk J. | * Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M. (2019), ''[https://www.cnbop.pl/wydawnictwa/wytyczne/wytyczne_stosowanie-znakow-bezpieczenstwa.pdf Stosowanie znaków bezpieczeństwa zgodnych z normą ISO 7010]'', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej | ||
* Kopaczewski M., | * Kaganek K., Krawczyk J. (2014), ''[https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/Securitologia-2-20_2014_115-130.pdf Ochrona przeciwpożarowa jako element zapewnienia bezpieczeństwa - wybrany przykład turystyczny]'', Securitologia, Nr 2 | ||
* | * Kopaczewski M., Pączek B., Tobolski M. (2012), ''Zarządzanie ochroną przeciwpożarową w małej i średniej firmie'' | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20020750690 Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690] | |||
* ''Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20101090719 Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719] | |||
* Świeboda A. (red.) (2014), ''Vademecum BHP, Ochrona ppoż. W praktyce, Praktyczny informator'', Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa | |||
* ''[ | * ''Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19910810351 Dz.U. 1991 nr 81 poz. 351] | ||
* Zboina J. (2015), ''Bezpieczeństwo pożarowe, Rozważania na gruncie nauki i praktyki'', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego | |||
</noautolinks> | |||
{{law}} | {{law}} | ||
[[Kategoria:Bezpieczeństwo i higiena pracy]] | [[Kategoria:Bezpieczeństwo i higiena pracy]] | ||
{{a|Sylwia Mierzwa}} | {{a|Sylwia Mierzwa}} | ||
{{#metamaster:description|Ochrona przeciwpożarowa - działania mające na celu ochronę życia, mienia i środowiska przed zagrożeniami pożarem. Przeciwdziałanie, zapobieganie i akcje ratownicze to główne aspekty ochrony przeciwpożarowej.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:33, 21 gru 2023
Ochrona przeciwpożarowa według Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej polega na "realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem" (1991, s. 1). W ustawie tej wymienia się następujące sposoby ochrony:
- przeciwdziałanie pojawianiu się pożaru i jego rozprzestrzenianiu, a także katastrofy naturalnej bądź innego zagrożenia, które może wystąpić na danym terenie,
- zagwarantowanie zasobów i innych środków do zapobiegania powyższych zagrożeń,
- przeprowadzanie akcji ratowniczych
TL;DR
Ochrona przeciwpożarowa polega na zapobieganiu pożarom i innym zagrożeniom, oraz przeprowadzaniu akcji ratowniczych. Bezpieczeństwo pożarowe dotyczy wszystkich obywateli i pracowników i obejmuje projektowanie budynków zgodnie z przepisami, zapewnienie możliwości ewakuacji, szkolenie pracowników w zakresie przeciwpożarowym, wyposażenie budynków w elementy bezpieczeństwa, wprowadzenie przepisów zapobiegających pożarom oraz oznakowanie budynków znakami ewakuacyjnymi. Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce to m.in. Państwowa Straż Pożarna i ochotnicze straże pożarne. Oznakowanie budynków musi być zgodne z normami i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ewakuacji.
Zasady bezpieczeństwa pożarowego
Przepisy w zakresie bezpieczeństwa określają ustawy i rozporządzenia. Bezpieczeństwo pożarowe jest niezmiernie ważnym wymogiem odnoszącym się do konstrukcji budowlanych. Działanie, w celu niedopuszczenia do powstania pożarów obowiązuje wszystkich obywateli i pracowników bez względu na pełnione przez nich stanowisko, a także musi być przestrzegane we wszystkich placówkach i miejscach publicznych. W kwestiach bezpieczeństwa wyróżnić warto następujące czynności i zasady:
- projektowanie nowych budynków, planowanie i ich budowa ma przebiegać przepisowo spełniając określone wymagania, czyli w taki sposób, aby konstrukcja utrzymała nośność przez wskazany w przepisach czas, hamowała rozprzestrzenianiu się ognia w środku budynku, a także na sąsiednie tereny,
- możliwość przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji osób znajdujących się wewnątrz w razie pożaru i zadbanie o bezpieczeństwo ekip ratowniczych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., s. 5241).
- należy również zadbać o bezpieczeństwo instalacji i technologii, aby wszystko było zaprojektowane zgodnie z wyznaczonymi zasadami i przepisami,
- każdy pracodawca jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy pracownik musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8).
- Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego wyposażenie w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również udział w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118).
- Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie.
Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej wskazuje następujące Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej (1991, s. 36):
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej
- jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
- zakładowa straż pożarna
- zakładowa służba ratownicza
- gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna
- terenowa służba ratownicza
- ochotnicza straż pożarna
- związek ochotniczych straży pożarnych
- inne jednostki ratownicze
Znaki ewakuacyjne
Odpowiednie oznakowanie budynków użyteczności publicznej jest obowiązkowe, za co odpowiedzialni są właściciele lub zarządcy budynków. Zapisane jest to w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. Umiejscowienie znaków ewakuacyjnych w budynkach musi być zgodne z zasadami zawartymi w międzynarodowej normie PN-EN ISO 7010:2012 dotyczącej znaków przeciwpożarowych i ewakuacyjnych. Ma to na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa osobom, które znajdują się w bydynku w sytuacji wystąpienia pożaru lub innego zagrożenia. Drogi ewakuacyjne muszą być oznaczone w sposób jasny i czytelny, umożliwiając przeprowadzenie ewakuacji bez wystąpienia żadnych wątpliwości. W normie zawarte są grafiki poszczególnych znaków, ich nazwę oraz zastosowanie (Iwańska M. i in., (2019), s. 7,8).
Ochrona przeciwpożarowa — artykuły polecane |
Informacja niejawna — Administrator danych osobowych — Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego — Szkolenie BHP — Ustawa o ochronie informacji niejawnych — Prace szczególnie niebezpieczne — Inspektor ochrony danych — Impreza masowa — Instrukcja BHP |
Bibliografia
- Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M. (2019), Stosowanie znaków bezpieczeństwa zgodnych z normą ISO 7010, Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej
- Kaganek K., Krawczyk J. (2014), Ochrona przeciwpożarowa jako element zapewnienia bezpieczeństwa - wybrany przykład turystyczny, Securitologia, Nr 2
- Kopaczewski M., Pączek B., Tobolski M. (2012), Zarządzanie ochroną przeciwpożarową w małej i średniej firmie
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719
- Świeboda A. (red.) (2014), Vademecum BHP, Ochrona ppoż. W praktyce, Praktyczny informator, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Dz.U. 1991 nr 81 poz. 351
- Zboina J. (2015), Bezpieczeństwo pożarowe, Rozważania na gruncie nauki i praktyki, Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Sylwia Mierzwa