Kluczowe kompetencje: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 - przypisy zamiana) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 43: | Linia 43: | ||
* Flaszewska S.(red.)(2013) ''Organizacja z perspektywy zasobów - ewolucja w podejściu zasobowym'' "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne".nr 8 | * Flaszewska S.(red.)(2013) ''Organizacja z perspektywy zasobów - ewolucja w podejściu zasobowym'' "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne".nr 8 | ||
* Mazurkiewicz A. (red.) (2011), ''Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 20 | * Mazurkiewicz A. (red.) (2011), ''Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 20 | ||
* Mucha-Kuś K.(2010)''[https://www.ipa-instytut.pl/lib/qrghec/KMucha-Kus_ArticlePhd_pazdziernik2009-iqcxboi3.pdf Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?]'' | * Mucha-Kuś K. (2010), ''[https://www.ipa-instytut.pl/lib/qrghec/KMucha-Kus_ArticlePhd_pazdziernik2009-iqcxboi3.pdf Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?]'', Przegląd organizacji nr 2 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 19:26, 17 gru 2023
Kluczowe kompetencje - umiejętności charakterystyczne dla danej firmy, które trudno jest skopiować lub zdobyć konkurencji. Kompetencje decydują w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Kompetencjami możemy nazwać aktywa, posiadane zasoby bądź umiejętności, które pozwalają firmie działać oraz same działania, które firma może podejmować przy odpowiednim korzystaniu z posiadanych zasobów.
"Kompetencje integrują zdolności zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów, warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią kompetencje kluczowe, określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których produkt stanowiący wymierną wartość dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"[1]
TL;DR
Kluczowe kompetencje to umiejętności, zasoby i działania, które pozwalają firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną. Zasoby powinny być cenne, rzadkie, trudne do imitacji, dobrze zorganizowane, elastyczne i niezawłaszczalne. Kluczowe kompetencje są wykorzystywane do konkurowania z innymi firmami. Istnieje kilka rodzajów przedsiębiorstw, w zależności od posiadanych kompetencji i celów. Organizacje inteligentne dążą do ciągłego rozwoju swoich kompetencji.
Zasoby
Z pojęciem kompetencji szczególnie związane jest właśnie pojęcie zasobów. Zasoby w ogólnym ujęciu rozumiane są jako składniki przyczyniające się do zrealizowania zakładanych celów organizacji. Mogą one być zarówno materialne jak i niematerialne. Aby zapewnić sobie dobrą przewagę konkurencyjną należy zwrócić uwagę na to jakiej jakości są zasobami, którymi dysponuje przedsiębiorstwo.
"Przewagę konkurencyjną organizacji zapewniają zasoby:
- cenne, gdy pozwalają na sprawne działanie i adaptację do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie produktów niepowtarzalnych, przynoszących unikatową wartość użytkową dla klienta,
- rzadkie, gdy nie są powszechnie dostępne na rynku i ograniczona jest ich substytucja,
- trudne do imitacji, czyli skopiowania przez konkurentów, a tym samym zapewniające trwałość przewagi konkurencyjnej,
- dobrze zorganizowane, gdy organizacja jest zdolna do efektywnego wykorzystania swych zasobów poprzez formalne struktury, systemy kontroli czy polityki funkcjonalne,
- elastyczne, gdy można dostosować je do nowych sytuacji, przez co jest większe prawdopodobieństwo zapewnienia trwałej przewagi konkurencyjnej,
- niezawłaszczalne, gdy generowane przez nie zyski nie mogą zostać przechwycone (zawłaszczone) przez innych. "[2]
Konkurencja
Kolejnym nieodłącznym pojęciem związanym z kluczowymi kompetencjami jest konkurencja. W dużej mierze właśnie na tym polu wykorzystywane są kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą głównie w ramach rynków czy sektorów i największymi konkurentami dla nich są właśnie organizacje opierające się na podobnych kluczowych kompetencjach[3] "Kluczowe kompetencje jako podstawę osiągania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej cechują: skrytość, solidność, zakorzenienie oraz stopień ich świadomości wśród kadry zarządzającej" Ponadto kompetencje powinny być stale rozwijane z uwagi na ich dynamiczny charakter oraz zmiany zachodzące w otoczeniu[4]
Każde przedsiębiorstwo posiada różne kompetencje i różne cele strategiczne, na tej podstawie możemy wyodrębnić kila rodzai przedsiębiorstw:
- Utalentowana cyganka-przedsiębiorstwo o mało ambitnym zamierzeniu w porównaniu do jego większych możliwości,
- Potężny monarcha - wyznacza standardy w branży i ma silną pozycje konkurencyjną,
- Błąkający się słabeusz - nie ma odpowiednio rozwiniętych kompetencji co hamuje jego rozwój. Cechują go także małe ambicje,
- Bojowy głupiec-posiada agresywne zamierzenia strategiczne jednak nie posiada wystarczających kompetencji
- Rozumna gwiazda - posiada odpowiednie kompetencje i rozwija je, aby realizować w miarę ambitne, wyższe niż przeciętne cele[5]
Organizacje inteligentne mają świadomość swojej wartości i posiadanej wiedzy, to pomaga im rozwijać ich kluczowe kompetencje i przez to zdobyć przewagę na rynku dlatego one same dążą do nieustannego rozwoju[6]
Kluczowe kompetencje — artykuły polecane |
Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi — Przewaga rynkowa — Strategia dywersyfikacji — Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa — Model biznesowy — Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa — Strategia konkurencji — Rodzaje strategii — Potencjał |
Przypisy
Bibliografia
- Flaszewska S.(red.)(2013) Organizacja z perspektywy zasobów - ewolucja w podejściu zasobowym "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne".nr 8
- Mazurkiewicz A. (red.) (2011), Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 20
- Mucha-Kuś K. (2010), Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?, Przegląd organizacji nr 2
Autor: Natalia Nowak