Eksploracja danych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 77: | Linia 77: | ||
* określanie prawidłowości rządzących zmianami [[akcje|cen akcji]] na podstawie ich dotychczasowych notowań, | * określanie prawidłowości rządzących zmianami [[akcje|cen akcji]] na podstawie ich dotychczasowych notowań, | ||
* opracowanie [[dystrybucja|planu dystrybucji towarów]] pomiędzy [[rynek|rynkami zbytu]]. | * opracowanie [[dystrybucja|planu dystrybucji towarów]] pomiędzy [[rynek|rynkami zbytu]]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Modelowanie procesów]]}} — {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} — {{i5link|a=[[Sztuczne sieci neuronowe]]}} — {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} — {{i5link|a=[[Konceptualizacja]]}} — {{i5link|a=[[DMAIC]]}} — {{i5link|a=[[Behavior driven development]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie strategiczne]]}} — {{i5link|a=[[Cykl Deminga]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Morzy T. (1999) ''Eksploracja danych: problemy i rozwiązania'' V Konferencja PLOUG, Zakopane | * Morzy T. (1999), ''Eksploracja danych: problemy i rozwiązania'', V Konferencja PLOUG, Zakopane | ||
* Olszak C. (2018), ''Analiza i ocena wybranych modeli eksploracji danych'' | * Olszak C. (2018), ''Analiza i ocena wybranych modeli eksploracji danych'' | ||
* Ryznar Z. (1998) ''Istota i zadania hurtowni danych'', | * Ryznar Z. (1998), ''Istota i zadania hurtowni danych'', Informatyka, nr 11 | ||
* Strykowski S. (1996) ''Eksploracja danych'', | * Strykowski S. (1996), ''Eksploracja danych'', Informatyka, nr 10 | ||
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 18:54, 17 gru 2023
Eksploracja danych (ang. data mining) jest to proces odkrywania uogólnionych reguł i wiedzy zawartej w bazach danych oparty o metody statystyczne i techniki sztucznej inteligencji. Wiedza ta nie wynika bezpośrednio z samych danych, ale z faktu, iż to właśnie takie, a nie inne dane znalazły się razem w jednej bazie danych [1].
Niektórzy autorzy określają data mining jako nietrywialną ekstrakcję poprzednio nieznanej wiedzy z danych przechowywanych w hurtowni. Polega ono na wykrywania współzależności, tendencji na podstawie zgromadzonych danych za pomocą technik statystycznych, matematycznych i rozpoznawania prawidłowości występujących w danych [2].
Ponadto eksploracja danych jest także:
- klasycznym narzędziem, które generuje sprawozdania i analizy,
- procesem, który jest automatyczny i nie wymaga nadzorowania ze strony człowieka,
- odszukuje przyczyny problemów przedsiębiorstw lub biznesowych,
- pomimo swojej złożoności jest procesem szybkim [3].
TL;DR
Eksploracja danych to proces odkrywania ukrytej wiedzy w bazach danych za pomocą statystyki i sztucznej inteligencji. Istnieją różne modele i metody eksploracji danych, które pomagają w analizie i generowaniu raportów. Eksploracja danych ma wiele zastosowań w zarządzaniu, takich jak identyfikacja wzorców zachowań klientów, wykrywanie powiązań demograficznych, czy określanie prawidłowości zmian cen akcji.
Modele eksploracji danych
- CRISP-DM (Cross-Industry Standard Process for Data Mining). Twórcami tego modelu są NCR Systems Engineering Copenhagen, SPSS/Integraf Solutions Ltd., Daimler-Chrysler oraz OHRA Verzekeringen Bank Group B.V.
Ich zdaniem model eksploracji danych składa się z sześciu etapów:
1. Zrozumienie uwarunkowań biznesowych.
2. Zrozumienie danych.
3. Przygotowanie danych.
4. Modelowanie - czyli wybór technik, które będą użyte do utworzenia modelu eksploracji danych.
5. Ewaluacja - ocena modelu, jego testowanie i ponowne przejrzenie jego konstrukcji.
6. Wdrożenie.
- SEMMA (Sample, Explore, Modify, Model, Assess), zaprojektowany przez SAS Institute. W jego skład wchodzi pięć etapów:
1. Próbkowanie - wykorzystanie tylko części danych, zanim całość zostanie wprowadzona.
2. Eksplorowanie - w celu głębszego poznania danych.
3. Manipulacja - po etapie eksplorowanie, często potrzebna jest modyfikacja danych
4. Modelowanie - czyli wybór techniki modelowania.
5. Ocena.
- DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control), oparty na strategii Six Sigma. Stworzony przez inżynierów z Instytutu Motoroli. Model skupia się na eliminacji strat i defektów, problemów z jakością w rożnych dziedzinach biznesu. Składa się z pięciu etapów:
1. Definiowanie - określenie celów i identyfikacja problemów biznesowych.
2. Pomiar - zbierane są informacje o aktualnym stanie procesu.
3. Analiza - zdefiniowanie krytycznych przyczyn problemów, uzasadnienie ich wpływu na proces.
4. Usprawnienie - wprowadzanie odpowiednich rozwiązań.
5. Kontrola.
- VcofDM (Virtuos Cycle of Data Mining) zaprojektowany przez M. J. A. Berrego i G. Linoffa, wybitych specjalistów dziedziny eksploracji danych. Składa się z czterech etapów:
1. Zidentyfikowanie problemów biznesowych.
2. Przekształcenie danych w informacje.
3. Podjęcie działań.
4. Mierzenie i ocena wyników [4].
Metody eksploracji danych
Metody eksploracji danych są dzielone na 6 podstawowych klas:
- Klastrowanie - głównym celem tych metod jest odnajdowanie w bazie danych skończonych zbiorów klas obiektów, czyli klastrów, posiadających podobne cechy. Owy proces klastrowania przebiega bardzo często w dwóch cyklach: cykl zewnętrzny, który przebiega po liczbie możliwych klastrów; cykl wewnętrzny, próbujący odnaleźć optymalny podział między klastry.
- Odkrywanie asocjacji - jest to najrozleglejsza klasa metod. Obejmuje odkrywanie różnego rodzaju nieznanych współzależności w bazie danych. Jest to przede wszystkim odkrywanie asocjacji między obiektami.
- Odkrywanie wzorców sekwencji - czyli odkrywanie wzorców zachowań czasowych, na przykład sekwencja notowań giełdowych, zachowania klientów supermarketów.
- Wykrywanie zmian i odchyleń - odnajdywanie różnic pomiędzy oczekiwanymi a aktualnymi wartościami danych, na przykład odnajdywanie anomalnych zachowań klientów firm telekomunikacyjnych.
- Odkrywanie zbieżności w przebiegach czasowych - odnajdywanie podobieństw w czasowych przebiegach, które opisują określone procesy.
- Odkrywanie klasyfikacji - do głównego celu tych metod należy odnajdywanie zależności między klasyfikacją danych obiektów (taką wprowadzoną przez eksperta lub naturalną) a ich charakterystyką [5].
Wykorzystanie
Eksploracja danych przynosi wymierne korzyści w różnych obszarach zarządzania. Przykłady zastosowań eksploracji danych to:
- identyfikacja wzorców zachowań klientów przy dokonywaniu zakupów,
- wykrywanie powiązań pomiędzy charakterystykami demograficznymi klientów,
- identyfikacja lojalnych klientów,
- odnajdywanie współzależności pomiędzy różnymi wskaźnikami finansowymi,
- określanie prawidłowości rządzących zmianami cen akcji na podstawie ich dotychczasowych notowań,
- opracowanie planu dystrybucji towarów pomiędzy rynkami zbytu.
Eksploracja danych — artykuły polecane |
Modelowanie procesów — 7 narzędzi TQC — Sztuczne sieci neuronowe — Analiza danych — Konceptualizacja — DMAIC — Behavior driven development — Zarządzanie strategiczne — Cykl Deminga |
Przypisy
Bibliografia
- Morzy T. (1999), Eksploracja danych: problemy i rozwiązania, V Konferencja PLOUG, Zakopane
- Olszak C. (2018), Analiza i ocena wybranych modeli eksploracji danych
- Ryznar Z. (1998), Istota i zadania hurtowni danych, Informatyka, nr 11
- Strykowski S. (1996), Eksploracja danych, Informatyka, nr 10
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak, Karolina Gralak