Analiza procesów: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Analiza procesów''' jest to wyspecjalizowana [[metoda]] w szerszym kontekście zarządzania procesami biznesowymi, pozwalająca przeanalizować, czy obecne procesy spełniają swoje [[cele]]. Korzystanie z analizy procesów biznesowych pomaga zidentyfikować szkodliwe elementy operacji i określić, jak pokonać przeszkody. | '''Analiza procesów''' jest to wyspecjalizowana [[metoda]] w szerszym kontekście zarządzania procesami biznesowymi, pozwalająca przeanalizować, czy obecne procesy spełniają swoje [[cele]]. Korzystanie z analizy procesów biznesowych pomaga zidentyfikować szkodliwe elementy operacji i określić, jak pokonać przeszkody. | ||
Linia 30: | Linia 15: | ||
* w szczegółowym planowaniu i doskonaleniu obciążeń stanowisk, wielkości partii itp. | * w szczegółowym planowaniu i doskonaleniu obciążeń stanowisk, wielkości partii itp. | ||
Analiza procesów przedstawiana jest czasem jako analiza procesów biznesowych. Pod tym określeniem kryją się działania firmy, które decydują o wynikach jej działalności i wpływają na kształtowanie takich charakterystycznych parametrów, jak czas realizacji przedsięwzięć i [[koszty]]. | Analiza procesów przedstawiana jest czasem jako analiza procesów biznesowych. Pod tym określeniem kryją się działania firmy, które decydują o wynikach jej działalności i wpływają na kształtowanie takich charakterystycznych parametrów, jak czas realizacji przedsięwzięć i [[koszty]]. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Analiza drogą do doskonalenia procesów== | ==Analiza drogą do doskonalenia procesów== | ||
Linia 64: | Linia 50: | ||
* Należy mieć [[system]] porządkowania i przetwarzania informacji, ponieważ bardzo szybko okazuje się potrzebny. | * Należy mieć [[system]] porządkowania i przetwarzania informacji, ponieważ bardzo szybko okazuje się potrzebny. | ||
* Aby skłonić współpracowników do szczerego wyrażania ich opinii, należy działać bardzo dyplomatycznie ''[[Zarządzanie]] organizacją turystyczną (Kowalczyk J. Warszawa 2009, s. 40-43)''. | * Aby skłonić współpracowników do szczerego wyrażania ich opinii, należy działać bardzo dyplomatycznie ''[[Zarządzanie]] organizacją turystyczną (Kowalczyk J. Warszawa 2009, s. 40-43)''. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Six sigma]]}} — {{i5link|a=[[Modelowanie procesów]]}} — {{i5link|a=[[Cykl Deminga]]}} — {{i5link|a=[[DMAIC]]}} — {{i5link|a=[[Controlling strategiczny]]}} — {{i5link|a=[[William Conway]]}} — {{i5link|a=[[Hoshin kanri]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Wdrażanie systemu zarządzania projektami]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kowalczyk J. (2013), ''Zarządzanie organizacją turystyczną'', CeDeWu, Warszawa | * Kowalczyk J. (2013), ''Zarządzanie organizacją turystyczną'', CeDeWu, Warszawa | ||
* Langley A. (2007), | * Langley A. (2007), ''Process thinking in strategic organization'', Strategic Organization | ||
* Miller P.(2011), ''Systemowe zarządzanie jakością'' | * Miller P. (2011), ''Systemowe zarządzanie jakością: koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji'', Difin, Warszawa | ||
* Palepu K | * Palepu K., Healy P. (2007), ''Business Analysis and Valuation'', Cengage Learning EMEA | ||
* Romanowska M., Trocki M. (2004), ''Podejście procesowe w zarządzaniu'', Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa | * Romanowska M., Trocki M. (2004), ''Podejście procesowe w zarządzaniu'', Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa | ||
* Skrzypek E. (2010), ''Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Skrzypek E. (2010), ''Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie'', Wolters Kluwer, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 23:39, 16 gru 2023
Analiza procesów jest to wyspecjalizowana metoda w szerszym kontekście zarządzania procesami biznesowymi, pozwalająca przeanalizować, czy obecne procesy spełniają swoje cele. Korzystanie z analizy procesów biznesowych pomaga zidentyfikować szkodliwe elementy operacji i określić, jak pokonać przeszkody.
Analiza procesów to analiza różnych operacji biznesowych podzielonych na procesy lub serie powiązanych zadań, w których obserwacja koncentruje się na konkretnych sposobach, które zachodzą w całym cyklu życia od początku do końca. Ponieważ proces biznesowy składa się z serii powiązanych zadań lub zdarzeń o określonym celu końcowym, analiza procesów biznesowych wykorzystuje różne narzędzia i metodologie, aby spojrzeć na te procesy na różne sposoby, a także monitorować wydajność, produktywność i więcej Podejście procesowe w zarządzaniu (Romanowska M., Warszawa s. 89).
TL;DR
Analiza procesów biznesowych jest metoda, która pozwala ocenić, czy obecne procesy spełniają swoje cele. Jest wykorzystywana w różnych obszarach, takich jak organizacja pracy, ustalanie ról i obowiązków, czy identyfikacja możliwości doskonalenia. Analiza procesu jest kluczowym elementem doskonalenia procesów, a jej etapy obejmują identyfikację procesu, zebranie informacji, analizę obecnego stanu i opracowanie planu przyszłego procesu. W analizie procesów wykorzystuje się różne techniki, takie jak analiza luk, analiza wartości dodanej czy obserwacja. Prowadzenie analizy procesów wymaga wsparcia dyrekcji, systemu przetwarzania informacji i dyplomatycznego podejścia do współpracowników.
Wykorzystywanie analizy procesów
Analiza procesów znajduje coraz szersze zastosowanie w różnego typu organizacjach, zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w jednostkach administracji publicznej. Najczęściej wykorzystywana jest w następujących obszarach:
- w orientowaniu nowych pracowników
- w organizacji pracy
- w ustalaniu ról i obowiązków
- w identyfikacji możliwości doskonalenia procesu/systemu
- w ustalaniu mierników osiągnięć
- w szczegółowym planowaniu i doskonaleniu obciążeń stanowisk, wielkości partii itp.
Analiza procesów przedstawiana jest czasem jako analiza procesów biznesowych. Pod tym określeniem kryją się działania firmy, które decydują o wynikach jej działalności i wpływają na kształtowanie takich charakterystycznych parametrów, jak czas realizacji przedsięwzięć i koszty.
Analiza drogą do doskonalenia procesów
Aby przedsiębiorstwo mogło działać w sposób skuteczny i efektywny, niezbędna jest systematyczna analiza, ocena procesów oraz bazująca na dokonanej analizie i ocenie usprawnienia, które powodują, że proces jest realizowany coraz lepiej Podejście procesowe w zarządzaniu (Romanowska M., Warszawa s. 89).
Doskonalenie procesu ma swój bezpośredni wyraz w stawianiu dla niego coraz wyższych i ambitniejszych celów. Określenie tych celów powinno wynikać z permanentnie prowadzonej analizy procesów, co zresztą w systemie zarządzania jest obowiązkiem właścicieli procesów. Analiza procesu to przede wszystkim:
- Ocena skuteczności przepływu informacji w procesie, realizacji uprawnień i odpowiedzialności, ocena skuteczności spełniania wymagań i oczekiwań klientów procesu (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz ocena skuteczności i efektywności realizacji przyjętego dla procesu celu.
- Ocena efektywności wykorzystania środków i zasobów, ocena kosztów przebiegu procesu, w tym kosztów jakości, ocena czasu realizacji i przepływów.
- Ocena zdolności przystosowania się do zmian w otoczeniu procesu.
Etapy analizy procesów biznesowych
Analiza procesu biznesowego przebiega według 4-etapowego planu: Zidentyfikuj proces Pierwszym krokiem jest wybór "obecnego stanu", który ma zostać poddany analizie, oraz identyfikacja interesariuszy, którzy się nim zajmują. Należy się upewnić, że ma się jasny punkt początkowy i końcowy dla tego procesu. Zbierz informacje o procesie Następnie należy zebrać jak najwięcej informacji o procesie, aby zrozumieć problemy, przed którymi stoimy, cele, zakres poprawy i inne cele analizy. Analizuj proces As-Is Należy wdrożyć plan analizy procesów biznesowych. Przejść na sam dół zidentyfikowanego procesu, zdefiniować proces w schematach blokowych i innych diagramach i zmierzyć jego efektywność. Opracuj Plan To-Be Na koniec należy skorzystać z analizy, aby sformułować zalecenia, jak powinien wyglądać "przyszły" proces. Wskazać wymagania, zasugerować zasoby i zmiany, zdefiniować oś czasu itp.
Techniki stosowane w analizie procesów
Oto kilka popularnych technik używanych w analizie procesów biznesowych.
- Analiza luk (Jakich informacji brakuje w procesie)
- Analiza wartości dodanej (Sprawdza, czy każde działanie w procesie zwiększa wartość procesu lub organizacji)
- Analiza przyczyny głównej (Znajduje podstawowe przyczyny problemu i pokazuje co można zrobić, aby to naprawić)
- Obserwacja (Sprawdza czy proces działa zgodnie z przeznaczeniem, czy nie)
- Badanie doświadczenia (Polega na rozmowie z doświadczonym personelem w organizacji, aby zobaczyć jakie dane wejściowe mają)
Wymagania prowadzenia analizy procesów
Aby z powodzeniem prowadzić analizy procesów, należy przestrzegać następujących warunków:
- W celu nawiązania współpracy przez różne działy przedsiębiorstwa trzeba mieć poparcie dyrekcji.
- Należy mieć system porządkowania i przetwarzania informacji, ponieważ bardzo szybko okazuje się potrzebny.
- Aby skłonić współpracowników do szczerego wyrażania ich opinii, należy działać bardzo dyplomatycznie Zarządzanie organizacją turystyczną (Kowalczyk J. Warszawa 2009, s. 40-43).
Analiza procesów — artykuły polecane |
Six sigma — Modelowanie procesów — Cykl Deminga — DMAIC — Controlling strategiczny — William Conway — Hoshin kanri — System zarządzania jakością — Wdrażanie systemu zarządzania projektami |
Bibliografia
- Kowalczyk J. (2013), Zarządzanie organizacją turystyczną, CeDeWu, Warszawa
- Langley A. (2007), Process thinking in strategic organization, Strategic Organization
- Miller P. (2011), Systemowe zarządzanie jakością: koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa
- Palepu K., Healy P. (2007), Business Analysis and Valuation, Cengage Learning EMEA
- Romanowska M., Trocki M. (2004), Podejście procesowe w zarządzaniu, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa
- Skrzypek E. (2010), Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie, Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Monika Tarapacka