Badanie ewaluacyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 42: | Linia 42: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Galloway Ch., (Warszawa 1988), ''Psychologia uczenia się i nauczania'', t. I-II, PWN | * Galloway Ch., (Warszawa 1988), ''Psychologia uczenia się i nauczania'', t. I-II, PWN | ||
* ''Joint Committee on Standards for Educational Evaluation'', ''Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials'' (New York: McGraw-Hill 1981) | * ''Joint Committee on Standards for Educational Evaluation'', ''Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials'' (New York: McGraw-Hill 1981) | ||
Linia 48: | Linia 47: | ||
* Mizerek H. (red.), (Olsztyn 1997), ''Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów''. Program TERM | * Mizerek H. (red.), (Olsztyn 1997), ''Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów''. Program TERM | ||
* Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | * Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | ||
* Patton M. | * Patton M. (1982), ''Practical Evaluation'', Sage | ||
* Patton M. (1987), ''Creative Evaluation'', Sage | |||
* Patton M. (2008), ''Utilization-Focused Evaluation'', Sage | |||
* Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne Warszawa, (Warszawa, 2008), [https://pte.org.pl/portfolios/standardy-ewaluacji/# ''Standardy ewaluacji''], ''Standardy ewaluacji'' | * Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne Warszawa, (Warszawa, 2008), [https://pte.org.pl/portfolios/standardy-ewaluacji/# ''Standardy ewaluacji''], ''Standardy ewaluacji'' | ||
* ''Qualitative Research and Evaluation Methods'', (2002), Sage | * ''Qualitative Research and Evaluation Methods'', (2002), Sage | ||
* Simons H., (Lewes: Falmer Press 1987), ''Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation'' | * Simons H., (Lewes: Falmer Press 1987), ''Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation'' |
Wersja z 19:45, 1 gru 2023
Badanie ewaluacyjne (ewaluacja) - to proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu dostarczenia wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań.
- "systematyczne badanie wartości lub zalet jakiegoś obiektu" (Joint..., 1981)
- "proces zbierania danych i ich interpretacja w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway)
- "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert)
- "zaplanowane i systematyczne działanie uwidoczniające, w jakim stopniu cele zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk". (H. Simons)
- "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz produktów" (M.Q. Patton)
- "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu podejmowania decyzji. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall)
- "systematyczny proces obejmujący zbieranie informacji oraz zdawanie relacji (w postaci raportu) z tego, jak się rzeczy mają, z intencją dostarczenia danych ułatwiających podejmowanie decyzji" (H. Mizerek)
- "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz)
TL;DR
Artykuł omawia definicję i pojęcia związane z ewaluacją, która jest procesem badania, analizy i oceny danych w celu podejmowania decyzji dotyczących działań. W artykule opisane są funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji oraz role różnych zaangażowanych stron.
Pojęcia związane z ewaluacją
- Ewaluator
-"instytucja, firma lub osoba realizująca ewaluację - w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Zlecający
-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Ewaluacja zewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Ewaluacja wewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
- Autoewaluacja
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji
"Wskaźnik to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub - ogólniej - pożądanymi i zamierzonymi efektami". ( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008)
Funkcje:
- wskaźniki służą wewnętrznej integracji i koordynacji projektowanego przedsięwzięcia na etapie planowania interwencji,
- dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami,
- ocena skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań.
Badanie ewaluacyjne — artykuły polecane |
Ewaluacja projektu — Metodyka badania potrzeb informacyjnych — Badania opinii — Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ — Produkty cząstkowe — Plan szkoleń — Badania rynku — Proces badania rynku — Metoda pomiarowa |
Bibliografia
- Galloway Ch., (Warszawa 1988), Psychologia uczenia się i nauczania, t. I-II, PWN
- Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials (New York: McGraw-Hill 1981)
- Korporowicz L. (red.), (Warszawa 1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa
- Mizerek H. (red.), (Olsztyn 1997), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Program TERM
- Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
- Patton M. (1982), Practical Evaluation, Sage
- Patton M. (1987), Creative Evaluation, Sage
- Patton M. (2008), Utilization-Focused Evaluation, Sage
- Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne Warszawa, (Warszawa, 2008), Standardy ewaluacji, Standardy ewaluacji
- Qualitative Research and Evaluation Methods, (2002), Sage
- Simons H., (Lewes: Falmer Press 1987), Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation
- Tołowińska-Królikowska E. (red.) (2010), Autoewaluacja w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Autor: Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska