Organy administracji publicznej: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Organy administracji publicznej''' to zgodnie z ustawą z ''[[kodeks]]u postępowania administracyjnego'' z dnia 14 czerwca 1960r. Art. 5. § 2 ''"organy administracji publicznej rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji [[rząd]]owej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w Art. 1 § 2 czyli organami państwowymi, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych"''[https://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf ''Dz.U. 1960 nr 3 poz. 168'', Art. 5§ 2, Art. 1 § 2]. | |||
'''Organy administracji publicznej''' to zgodnie z ustawą z '' | |||
==Istota organów administracji publicznej== | ==Istota organów administracji publicznej== | ||
Właściwy wybór '''członków administracji publicznej''' jest niezwykle istotny biorąc pod uwagę istotność funkcji jaką spełniają oni wykonując swoje bieżące zadania. E. Ura twierdzi że administracja tylko wtedy może właściwie działać gdy miejsca w niej zajmują ''odpowiedzialni'' i właściwie ''wykwalifikowani'' pracownicy, istotnym jest również podejście do nich i odpowiedni sposób traktowania gdyż tylko przez odpowiednio dobrany czynnik | Właściwy wybór '''członków administracji publicznej''' jest niezwykle istotny biorąc pod uwagę istotność funkcji jaką spełniają oni wykonując swoje bieżące zadania. E. Ura twierdzi że administracja tylko wtedy może właściwie działać gdy miejsca w niej zajmują ''odpowiedzialni'' i właściwie ''wykwalifikowani'' pracownicy, istotnym jest również podejście do nich i odpowiedni sposób traktowania gdyż tylko przez odpowiednio dobrany czynnik [[motyw]]acyjny oraz odpowiednie docenienie [[pracownik]]ów będą oni w pełni wykonywać powierzone im działania. Sama placówka nie pełni żadnej funkcji gdy nie ma w niej dobrze wyselekcjonowanych pracowników dbających o przebieg pracy. Pracownicy są istotni ze względy na pełnienie przez nich dwóch funkcji, nie tylko '''podmiotu''' ale i '''przedmiotu''' działań (<ref>Ura E.(2008), ''[[Polityka]] kadrowa w administracji publicznej, Polityka administracyjna'', TNOiK, Rzeszów, s803-804</ref>). | ||
==Organy administracji publicznej== | ==Organy administracji publicznej== | ||
Głównymi organami administracji publicznej są '''ministrowie''' oraz '''organy jednostek samorządu terytorialnego'''. KPA rozróżnia w tych dwóch [[grupa]]ch <ref>''Dz.U. 1960 nr 3 poz. 168,'' s.3-4</ref>: | |||
Głównymi organami administracji publicznej są '''ministrowie''' oraz '''organy jednostek samorządu terytorialnego'''. KPA rozróżnia w tych dwóch | * ''ministrów'' czyli "Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów pełniących funkcję ministra kierującego określonym działem administracji rządowej, ministrów kierujących określonym działem administracji rządowej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, [[kierownik]]ów centralnych urzędów administracji rządowej podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra". | ||
* ''ministrów'' czyli "Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów pełniących funkcję ministra kierującego określonym działem administracji rządowej, ministrów kierujących określonym działem administracji rządowej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, | |||
* ''organy jednostek samorządów terytorialnych'': | * ''organy jednostek samorządów terytorialnych'': | ||
# władze gminy; | # władze gminy; | ||
Linia 27: | Linia 12: | ||
# władze województwa; | # władze województwa; | ||
# związki gmin i powiatów; | # związki gmin i powiatów; | ||
# osoby wójta, | # osoby wójta, [[burmistrz]]a, [[prezydent]]a miasta, starostów, marszałka województwa i kierowników służb pracujących w imieniu wcześniej wymienionych osób. | ||
<google>n</google> | |||
==Opis stanowiska pracy organów administracyjnych== | ==Opis stanowiska pracy organów administracyjnych== | ||
Dobry opis stanowiska wykonywanej pracy jest bardzo istotny biorąc pod uwagę dalsze działania mające na względzie [[dobro]] ogółu. Organy adoministracji publicznej powinny a=zachowywać wszelkie [[normy]] etyczne oraz prawne wykonywanej pracy na rzecz państwa, pracownicy powinni zdawać sobie sprawę z powagi obowiązku jakim jest pełnienie przez nich określonej w strukturze funkcji. Wartościowy opis stanowiska staje się fundamentem dla całego funkcjonowania organizacji <ref>Mikołajczewska W., Noch T. (2007) ''[[Organizacja]] pracy biurowej'', Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk</ref>: | Dobry opis stanowiska wykonywanej pracy jest bardzo istotny biorąc pod uwagę dalsze działania mające na względzie [[dobro]] ogółu. Organy adoministracji publicznej powinny a=zachowywać wszelkie [[normy]] etyczne oraz prawne wykonywanej pracy na rzecz państwa, pracownicy powinni zdawać sobie sprawę z powagi obowiązku jakim jest pełnienie przez nich określonej w strukturze funkcji. Wartościowy opis stanowiska staje się fundamentem dla całego funkcjonowania organizacji <ref>Mikołajczewska W., Noch T. (2007) ''[[Organizacja]] pracy biurowej'', Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk</ref>: | ||
* stanowiska administracyjne podlegają wartościowaniu i opisie, opis stanowi podstawę do wartościowania; | * stanowiska administracyjne podlegają wartościowaniu i opisie, opis stanowi podstawę do wartościowania; | ||
* nabór, odpowiednie ogłoszenie naboru i spisanie wymagań od | * nabór, odpowiednie ogłoszenie naboru i spisanie wymagań od [[kandydat]]ów, zarówno tych obowiązkowych jak i wymaganych, jednocześnie nabór powinien od razu informować o zadaniach na stanowisku pracy; | ||
* [[ocena]] okresowa coraz częściej stosowania nie tylko w administracji publicznej ale również w innych | * [[ocena]] okresowa coraz częściej stosowania nie tylko w administracji publicznej ale również w innych [[firma]]ch, ma na celu zebranie informacji na temat rozwoju zawodowego pracownika a także zmotywować go do działań; | ||
* [[zakres]] obowiązków powinien bezpośrednio dotyczyć opisu stanowiska pracy który stanowi fundament opracowania struktury działania organów administracji publicznej; | * [[zakres]] obowiązków powinien bezpośrednio dotyczyć opisu stanowiska pracy który stanowi fundament opracowania struktury działania organów administracji publicznej; | ||
* odpowiednie wskazanie zajmowanego przez pracownika miejsca w organizacji. | * odpowiednie wskazanie zajmowanego przez pracownika miejsca w organizacji. | ||
==Rola i funkcje organów administracji publicznej== | |||
===Istota organów administracji publicznej i rola odpowiedzialnych i wykwalifikowanych pracowników=== | |||
Organami administracji publicznej są instytucje, które mają za [[zadanie]] realizowanie zadań publicznych i dbanie o dobro społeczne. Ich istotną rolę pełnią odpowiedzialni i wykwalifikowani pracownicy, którzy mają za zadanie skuteczne i efektywne wykonywanie zadań administracyjnych. | |||
Ważnym aspektem pracy w organach administracji publicznej jest [[profesjonalizm]]. Oznacza on [[posiadanie]] odpowiednich kompetencji, [[umiejętności]] i wiedzy, które umożliwiają skuteczne wykonywanie obowiązków. Profesjonalni pracownicy są w stanie efektywnie rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, a także reprezentować organy administracji publicznej w kontaktach z innymi podmiotami. | |||
[[Kompetencje]] i umiejętności pracowników administracji publicznej są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organów administracji publicznej. Wśród najważniejszych kompetencji można wymienić: umiejętność pracy w zespole, komunikację interpersonalną, umiejętność podejmowania decyzji, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność [[zarząd]]zania czasem i zadaniami, a także wiedzę z zakresu prawa i administracji. | |||
===Znaczenie organów administracji publicznej dla funkcjonowania organizacji=== | |||
Organy administracji publicznej mają istotny wpływ na [[społeczeństwo]] i gospodarkę. Poprzez realizację zadań publicznych, takich jak świadczenie usług publicznych, [[nadzór]] nad przestrzeganiem prawa, czy [[podejmowanie decyzji]] administracyjnych, wpływają na funkcjonowanie różnych [[sektor]]ów życia społecznego i gospodarczego. | |||
Zadania i obowiązki organów administracji publicznej są różnorodne. Wśród najważniejszych zadań można wymienić: opracowywanie i wdrażanie polityk publicznych, nadzór nad przestrzeganiem prawa, wydawanie decyzji administracyjnych, świadczenie usług publicznych, [[zarządzanie]] zasobami publicznymi, wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego, a także zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego. | |||
==Zasada jawności i przejrzystości w działaniu organów administracji publicznej== | |||
[[Zasada]] jawności i przejrzystości jest jedną z kluczowych zasad działania organów administracji publicznej. Organy te mają [[obowiązek]] udostępniać [[informacje]] publiczne, czyli informacje dotyczące swojej działalności, decyzji i działań. Dzięki temu [[obywatel]]e mają możliwość śledzenia i kontrolowania działań organów administracji publicznej, a także uczestniczenia w [[proces]]ach decyzyjnych. Udostępnianie informacji publicznej ma również na celu zapewnienie większej przejrzystości i odpowiedzialności organów administracji publicznej. Obywatele mają [[prawo]] wiedzieć, jakie decyzje są podejmowane i dlaczego, aby móc sprawdzić, czy działania organów administracji publicznej są zgodne z interesem publicznym i przestrzegają zasad demokratycznego rządzenia. | |||
==Uczestnictwo obywateli w procesach decyzyjnych== | |||
Zasada jawności i przejrzystości jest również związana z uczestnictwem obywateli w procesach decyzyjnych. Organy administracji publicznej powinny angażować obywateli i zapewniać im możliwość wypowiadania się i wyrażania swoich opinii w kwestiach dotyczących ich interesów. Uczestnictwo obywateli może odbywać się poprzez [[konsultacje społeczne]], publiczne debaty, [[udział]] w radach i [[komis]]jach doradczych oraz inne formy dialogu społecznego. Dzięki temu obywatele mają możliwość wpływania na podejmowane decyzje i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. Umożliwienie obywatelom udziału w procesach decyzyjnych jest istotne dla budowania zaufania i legitymacji organów administracji publicznej. | |||
==Wpływ postępu technologicznego na organy administracji publicznej== | |||
Postęp technologiczny ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organów administracji publicznej. Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji. Organizacje administracji publicznej mogą wykorzystywać [[system]]y informatyczne do zbierania, analizy i archiwizacji danych, co przekłada się na lepszą [[jakość]] podejmowanych decyzji. | |||
Zastosowanie technologii umożliwia również automatyzację procesów administracyjnych, co prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji [[koszt]]ów. Przykładem może być elektroniczne obiegu [[dokument]]ów, który eliminuje konieczność drukowania, przesyłania i przechowywania papierowych dokumentów. Dzięki temu pracownicy administracji publicznej mogą skupić się na bardziej wartościowych zadaniach, zamiast tracić czas na rutynowe czynności. | |||
Postęp technologiczny umożliwia również tworzenie elektronicznych form komunikacji i usług online dla obywateli. Dzięki temu, obywatele mogą załatwiać swoje sprawy związane z administracją publiczną w wygodny i szybki sposób, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie. | |||
Elektroniczne [[usługi]] publiczne, takie jak składanie wniosków, płatności online czy [[rezerwa]]cja terminów, są dostępne przez [[internet]] przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki temu obywatele mają większą [[elastyczność]] i [[oszczędność]] czasu, a administracja publiczna może obsługiwać większą liczbę spraw w krótszym czasie. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Urząd marszałkowski]]}} — {{i5link|a=[[Administracja]]}} — {{i5link|a=[[Administracja publiczna]]}} — {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} — {{i5link|a=[[Urzędnik]]}} — {{i5link|a=[[Wojewoda]]}} — {{i5link|a=[[Administracja niezespolona]]}} — {{i5link|a=[[Organy ZUS]]}} — {{i5link|a=[[Urząd gminy]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 49: | Linia 66: | ||
* Wieczorek I., Szymanek J. (2018), ''Słownik pojęć w administracji publicznej'', Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Łódź | * Wieczorek I., Szymanek J. (2018), ''Słownik pojęć w administracji publicznej'', Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Łódź | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Kamila Kocierz}} | {{a|Kamila Kocierz}} | ||
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]] | [[Kategoria:Organy administracji publicznej]] |
Aktualna wersja na dzień 16:27, 29 lis 2023
Organy administracji publicznej to zgodnie z ustawą z kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960r. Art. 5. § 2 "organy administracji publicznej rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w Art. 1 § 2 czyli organami państwowymi, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych"Dz.U. 1960 nr 3 poz. 168, Art. 5§ 2, Art. 1 § 2.
Istota organów administracji publicznej
Właściwy wybór członków administracji publicznej jest niezwykle istotny biorąc pod uwagę istotność funkcji jaką spełniają oni wykonując swoje bieżące zadania. E. Ura twierdzi że administracja tylko wtedy może właściwie działać gdy miejsca w niej zajmują odpowiedzialni i właściwie wykwalifikowani pracownicy, istotnym jest również podejście do nich i odpowiedni sposób traktowania gdyż tylko przez odpowiednio dobrany czynnik motywacyjny oraz odpowiednie docenienie pracowników będą oni w pełni wykonywać powierzone im działania. Sama placówka nie pełni żadnej funkcji gdy nie ma w niej dobrze wyselekcjonowanych pracowników dbających o przebieg pracy. Pracownicy są istotni ze względy na pełnienie przez nich dwóch funkcji, nie tylko podmiotu ale i przedmiotu działań ([1]).
Organy administracji publicznej
Głównymi organami administracji publicznej są ministrowie oraz organy jednostek samorządu terytorialnego. KPA rozróżnia w tych dwóch grupach [2]:
- ministrów czyli "Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów pełniących funkcję ministra kierującego określonym działem administracji rządowej, ministrów kierujących określonym działem administracji rządowej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra".
- organy jednostek samorządów terytorialnych:
- władze gminy;
- władze powiatu;
- władze województwa;
- związki gmin i powiatów;
- osoby wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostów, marszałka województwa i kierowników służb pracujących w imieniu wcześniej wymienionych osób.
Opis stanowiska pracy organów administracyjnych
Dobry opis stanowiska wykonywanej pracy jest bardzo istotny biorąc pod uwagę dalsze działania mające na względzie dobro ogółu. Organy adoministracji publicznej powinny a=zachowywać wszelkie normy etyczne oraz prawne wykonywanej pracy na rzecz państwa, pracownicy powinni zdawać sobie sprawę z powagi obowiązku jakim jest pełnienie przez nich określonej w strukturze funkcji. Wartościowy opis stanowiska staje się fundamentem dla całego funkcjonowania organizacji [3]:
- stanowiska administracyjne podlegają wartościowaniu i opisie, opis stanowi podstawę do wartościowania;
- nabór, odpowiednie ogłoszenie naboru i spisanie wymagań od kandydatów, zarówno tych obowiązkowych jak i wymaganych, jednocześnie nabór powinien od razu informować o zadaniach na stanowisku pracy;
- ocena okresowa coraz częściej stosowania nie tylko w administracji publicznej ale również w innych firmach, ma na celu zebranie informacji na temat rozwoju zawodowego pracownika a także zmotywować go do działań;
- zakres obowiązków powinien bezpośrednio dotyczyć opisu stanowiska pracy który stanowi fundament opracowania struktury działania organów administracji publicznej;
- odpowiednie wskazanie zajmowanego przez pracownika miejsca w organizacji.
Rola i funkcje organów administracji publicznej
Istota organów administracji publicznej i rola odpowiedzialnych i wykwalifikowanych pracowników
Organami administracji publicznej są instytucje, które mają za zadanie realizowanie zadań publicznych i dbanie o dobro społeczne. Ich istotną rolę pełnią odpowiedzialni i wykwalifikowani pracownicy, którzy mają za zadanie skuteczne i efektywne wykonywanie zadań administracyjnych.
Ważnym aspektem pracy w organach administracji publicznej jest profesjonalizm. Oznacza on posiadanie odpowiednich kompetencji, umiejętności i wiedzy, które umożliwiają skuteczne wykonywanie obowiązków. Profesjonalni pracownicy są w stanie efektywnie rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, a także reprezentować organy administracji publicznej w kontaktach z innymi podmiotami.
Kompetencje i umiejętności pracowników administracji publicznej są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organów administracji publicznej. Wśród najważniejszych kompetencji można wymienić: umiejętność pracy w zespole, komunikację interpersonalną, umiejętność podejmowania decyzji, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność zarządzania czasem i zadaniami, a także wiedzę z zakresu prawa i administracji.
Znaczenie organów administracji publicznej dla funkcjonowania organizacji
Organy administracji publicznej mają istotny wpływ na społeczeństwo i gospodarkę. Poprzez realizację zadań publicznych, takich jak świadczenie usług publicznych, nadzór nad przestrzeganiem prawa, czy podejmowanie decyzji administracyjnych, wpływają na funkcjonowanie różnych sektorów życia społecznego i gospodarczego.
Zadania i obowiązki organów administracji publicznej są różnorodne. Wśród najważniejszych zadań można wymienić: opracowywanie i wdrażanie polityk publicznych, nadzór nad przestrzeganiem prawa, wydawanie decyzji administracyjnych, świadczenie usług publicznych, zarządzanie zasobami publicznymi, wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego, a także zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Zasada jawności i przejrzystości w działaniu organów administracji publicznej
Zasada jawności i przejrzystości jest jedną z kluczowych zasad działania organów administracji publicznej. Organy te mają obowiązek udostępniać informacje publiczne, czyli informacje dotyczące swojej działalności, decyzji i działań. Dzięki temu obywatele mają możliwość śledzenia i kontrolowania działań organów administracji publicznej, a także uczestniczenia w procesach decyzyjnych. Udostępnianie informacji publicznej ma również na celu zapewnienie większej przejrzystości i odpowiedzialności organów administracji publicznej. Obywatele mają prawo wiedzieć, jakie decyzje są podejmowane i dlaczego, aby móc sprawdzić, czy działania organów administracji publicznej są zgodne z interesem publicznym i przestrzegają zasad demokratycznego rządzenia.
Uczestnictwo obywateli w procesach decyzyjnych
Zasada jawności i przejrzystości jest również związana z uczestnictwem obywateli w procesach decyzyjnych. Organy administracji publicznej powinny angażować obywateli i zapewniać im możliwość wypowiadania się i wyrażania swoich opinii w kwestiach dotyczących ich interesów. Uczestnictwo obywateli może odbywać się poprzez konsultacje społeczne, publiczne debaty, udział w radach i komisjach doradczych oraz inne formy dialogu społecznego. Dzięki temu obywatele mają możliwość wpływania na podejmowane decyzje i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. Umożliwienie obywatelom udziału w procesach decyzyjnych jest istotne dla budowania zaufania i legitymacji organów administracji publicznej.
Wpływ postępu technologicznego na organy administracji publicznej
Postęp technologiczny ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organów administracji publicznej. Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji. Organizacje administracji publicznej mogą wykorzystywać systemy informatyczne do zbierania, analizy i archiwizacji danych, co przekłada się na lepszą jakość podejmowanych decyzji.
Zastosowanie technologii umożliwia również automatyzację procesów administracyjnych, co prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów. Przykładem może być elektroniczne obiegu dokumentów, który eliminuje konieczność drukowania, przesyłania i przechowywania papierowych dokumentów. Dzięki temu pracownicy administracji publicznej mogą skupić się na bardziej wartościowych zadaniach, zamiast tracić czas na rutynowe czynności.
Postęp technologiczny umożliwia również tworzenie elektronicznych form komunikacji i usług online dla obywateli. Dzięki temu, obywatele mogą załatwiać swoje sprawy związane z administracją publiczną w wygodny i szybki sposób, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie.
Elektroniczne usługi publiczne, takie jak składanie wniosków, płatności online czy rezerwacja terminów, są dostępne przez internet przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki temu obywatele mają większą elastyczność i oszczędność czasu, a administracja publiczna może obsługiwać większą liczbę spraw w krótszym czasie.
Organy administracji publicznej — artykuły polecane |
Urząd marszałkowski — Administracja — Administracja publiczna — Starostwo powiatowe — Urzędnik — Wojewoda — Administracja niezespolona — Organy ZUS — Urząd gminy |
Przypisy
- ↑ Ura E.(2008), Polityka kadrowa w administracji publicznej, Polityka administracyjna, TNOiK, Rzeszów, s803-804
- ↑ Dz.U. 1960 nr 3 poz. 168, s.3-4
- ↑ Mikołajczewska W., Noch T. (2007) Organizacja pracy biurowej, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk
Bibliografia
- Brzęk W., Ćmiel S., Novikova K. (2013), Funkcjonowanie administracji publicznej - historia i stan obecny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej, Józefinów
- Mikołajczewska W., Noch T. (2007), Organizacja pracy biurowej, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk
- Ura E. (2008), Polityka kadrowa w administracji publicznej, TNOiK, Rzeszów
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
- Wieczorek I., Szymanek J. (2018), Słownik pojęć w administracji publicznej, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Łódź
Autor: Kamila Kocierz
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |