Urząd marszałkowski

Urząd marszałkowski
Polecane artykuły


Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków. (Harańczyk A., 2010)

Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:

  • własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
  • edukacji publicznej,
  • promocji i ochrony zdrowia,
  • kultury i ochrony jej dóbr,
  • pomocy społecznej,
  • polityki prorodzinnej,
  • modernizacji terenów wiejskich,
  • zagospodarowania przestrzennego,
  • ochrony środowiska,
  • gospodarki wodnej,
  • dróg publicznych i transportu,
  • kultury fizycznej i turystyki,
  • ochrony praw konsumenta,
  • obronności,
  • bezpieczeństwa publicznego,
  • przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
  • zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
  • zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.

Marszałek Województwa

Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego – także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno – techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)

Wojewoda

Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):

  • Stosowania standardów usług rynku pracy,
  • Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
  • Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  • Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
  • Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.

Do zadań wojewody należy ponadto:

  • Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
  • Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
  • Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
  • Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  • Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Bibligorafia

  • Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) Ustrój samorządu terytorialnego Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
  • Hausner J., (2005) Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa str. 202
  • Harańczyk A., (2010) Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Knosala E., (2006) Zarys nauki administracji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147
  • Kurzyna-Chmiel D., (2000)Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie
  • Nowacka E., (2005) Polski samorząd terytorialny, LexisNexis, Warszawa
  • Wajgner M., (2003) Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa, str. 63
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.)

Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.