Fundraising: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (Pozycjonowanie) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98): | Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98): | ||
* '''Aukcje''' - [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę, | * '''Aukcje''' - [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę, | ||
* '''Loterie''' - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów, | * '''Loterie''' - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów, | ||
Linia 21: | Linia 20: | ||
* '''Dialog bezpośredni''' - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy, | * '''Dialog bezpośredni''' - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy, | ||
* '''1% podatku''' - dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji. | * '''1% podatku''' - dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji. | ||
<google>n</google> | |||
==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu== | ==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu== |
Wersja z 18:10, 18 lis 2023
Fundraising (ang. fund - fundusz, raising - zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.
TL;DR
Fundraising to gromadzenie funduszy poprzez bezinteresowne wpłaty i darowizny od osób prywatnych, firm, fundacji i instytucji pozarządowych. Metody fundraisingowe to m.in. działania CSR, CRM, pay-rolling, matching funds i wymiana barterowa. Formy wspierania organizacji społecznych przez darczyńców to m.in. aukcje, loterie, SMS-y, telefundraising, click-and-donate, dialog bezpośredni i 1% podatku. Zasady fundraisingu to dbanie o dobro wspólne, legalizm, niezależność, przejrzystość, odpowiedzialność, realizacja zadań statutowych, jawność finansów, partnerstwo publiczno-prywatne, przejrzystość relacji i rozdzielność funkcji.
Metody i techniki fundraisingowe
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
- CSR (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) - firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
- CRM (ang. Cause Related Marketing - Marketing Społecznie Zaangażowany) - zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
- Pay-rolling - program składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
- Matching funds - pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
- Wymiana barterowa - wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
- Aukcje - sprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
- Loterie - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
- SMS - wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
- Telefundraising - kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
- Click-and-donate - wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
- Dialog bezpośredni - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
- 1% podatku - dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu
Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
- dbanie o dobro wspólne - przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
- legalizm - organizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
- niezależność - organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
- przejrzystość działań - organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
- odpowiedzialność - organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
- realizacja zadań statutowych - organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
- jawność finansów - organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
- partnerstwo - organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
- przejrzystość relacji - organizacja unika konfliktu interesów,
- rozdzielność funkcji - osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.
Fundraising — artykuły polecane |
Marketing społeczny — Crowdsourcing — Program partnerski — Interesariusze — Public relations — Dystrybucja pozasklepowa — Agencja eventowa — Marketing mix w zakresie usług non-profit — Agencje public relations |
Bibliografia
- Grzegorczyk A. (red.) (2011), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa
- Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014, Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 92-98
- Prymon-Ryś E. (2016), Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit, "ZN WSH Zarządzanie", nr 2
Autor: Dominika Pietruszka