Dyrektor: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 36: Linia 36:
Dyrektor generalny posiada bardzo odpowiedzialną rolę i ma wiele obowiązków, dlatego często dyrektor, aby poradzić sobie ze wszystkimi zadaniami, przekazuje [[uprawnienia]] swoim podwładnym. Mianowicie, w każdym przedsiębiorstwie i każdej firmie jest zastępca dyrektora generalnego, który organizuje pracę personelu, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń zajmuje rolę dyrektora.(A. Carmeli, A. Tishler, A.C. Edmondson 2012)
Dyrektor generalny posiada bardzo odpowiedzialną rolę i ma wiele obowiązków, dlatego często dyrektor, aby poradzić sobie ze wszystkimi zadaniami, przekazuje [[uprawnienia]] swoim podwładnym. Mianowicie, w każdym przedsiębiorstwie i każdej firmie jest zastępca dyrektora generalnego, który organizuje pracę personelu, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń zajmuje rolę dyrektora.(A. Carmeli, A. Tishler, A.C. Edmondson 2012)


Obowiązki dyrektora generalnego mogą się różnić w zależności od struktury organizacyjnej i wielkości firmy. W małych firmach dyrektor często odgrywa wiodącą rolę w działalności firmy, podejmując zróżnicowane decyzji biznesowe, nawet na najniższym poziomie, takich jak zatrudnianie pracowników lub kontrola zadań niższego szczebla. Jednak w dużych firmach CEO często zajmuje się tylko strategią i kierowaniem ogólnego rozwoju firmy, a większość innych zadań deleguje do podwładnych z odpowiednich działów. (A. Zakrzewska-Bielawska 2011, s. 66)
Obowiązki dyrektora generalnego mogą się różnić w zależności od struktury organizacyjnej i wielkości firmy. W małych firmach dyrektor często odgrywa wiodącą rolę w działalności firmy, podejmując zróżnicowane decyzji biznesowe, nawet na najniższym poziomie, takich jak zatrudnianie pracowników lub kontrola zadań niższego szczebla. Jednak w dużych firmach CEO często zajmuje się tylko strategią i kierowaniem ogólnego rozwoju firmy, a większość innych zadań deleguje do podwładnych z odpowiednich działów (A. Zakrzewska-Bielawska 2011, s. 66)


==Umiejętności skutecznego dyrektora==
==Umiejętności skutecznego dyrektora==
Linia 42: Linia 42:
[[Kierownik]] koniecznie musi dbać o interesy klienta i ciągle kontrolować [[jakość]] nadawanych usług i produktów. Te czynniki wprost determinują wyniki finansowe oraz [[wizerunek firmy]], o których jest zobowiązany dbać dyrektor generalny.
[[Kierownik]] koniecznie musi dbać o interesy klienta i ciągle kontrolować [[jakość]] nadawanych usług i produktów. Te czynniki wprost determinują wyniki finansowe oraz [[wizerunek firmy]], o których jest zobowiązany dbać dyrektor generalny.
Tak na przykład wyższemu kierownictwu amerykańskiej linii lotniczej Southwestern Airlines przypisano [[obowiązek]] spędzać czas w oddziałach bezpośrednio komunikujących z klientami, aby na bieżąco kontrolować jakość nadawanych usług. A Stelios Haji-Ioannou, założyciel i największy [[akcjonariusz]] linii lotniczej EasyJet, często korzysta z usług swojej firmy, chociaż oferuje ona tylko loty klasy ekonomicznej.
Tak na przykład wyższemu kierownictwu amerykańskiej linii lotniczej Southwestern Airlines przypisano [[obowiązek]] spędzać czas w oddziałach bezpośrednio komunikujących z klientami, aby na bieżąco kontrolować jakość nadawanych usług. A Stelios Haji-Ioannou, założyciel i największy [[akcjonariusz]] linii lotniczej EasyJet, często korzysta z usług swojej firmy, chociaż oferuje ona tylko loty klasy ekonomicznej.
Dyrektor jest w stanie w pełni kontrolować pracę organizacji tylko jeżeli przydziela czas na obserwacje wszystkich poszczególnych szczebli organizacji. (N. Kumar 2007, s. 45)
Dyrektor jest w stanie w pełni kontrolować pracę organizacji tylko jeżeli przydziela czas na obserwacje wszystkich poszczególnych szczebli organizacji (N. Kumar 2007, s. 45)
* Umiejętność tworzyć właściwą kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie.
* Umiejętność tworzyć właściwą kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie.
[[Kultura organizacyjna]] to jest zbiór systemów wartości i norm społecznych w każdej organizacji.
[[Kultura organizacyjna]] to jest zbiór systemów wartości i norm społecznych w każdej organizacji.
Linia 49: Linia 49:


Zadaniem dyrektora jest ustalenie i kontrola kultury organizacyjnej. Musi ona być ukierunkowana na wysoką efektywność przedsiębiorstwa, tworzenie przyjemnej atmosfery wśród pracowników, która będzie napędzała do zdrowej konkurencji i wspierała dążenie do samorealizacji i samodoskonalenia.
Zadaniem dyrektora jest ustalenie i kontrola kultury organizacyjnej. Musi ona być ukierunkowana na wysoką efektywność przedsiębiorstwa, tworzenie przyjemnej atmosfery wśród pracowników, która będzie napędzała do zdrowej konkurencji i wspierała dążenie do samorealizacji i samodoskonalenia.
Dobra kultura organizacyjna oparta jest na zaufaniu pomiędzy wszystkimi członkami organizacji oraz interesariuszami. (E.H. Schein 2010, s. 221)
Dobra kultura organizacyjna oparta jest na zaufaniu pomiędzy wszystkimi członkami organizacji oraz interesariuszami (E.H. Schein 2010, s. 221)


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 16:36, 2 lis 2023

Dyrektor
Polecane artykuły

Dyrektor to osoba nadzorująca lub kierujący pracą w firmie, organizacji, bądź określonym dziale.

TL;DR

Artykuł omawia różne rodzaje dyrektorów, takie jak dyrektor generalny, dyrektor wykonawczy, dyrektor niewykonawczy i dyrektor niezależny. Opisuje także rolę dyrektora w firmie, obejmującą organizację pracy, planowanie strategiczne, kontrolę budżetu i kreowanie kultury organizacyjnej. Wskazuje na umiejętności skutecznego dyrektora, takie jak obserwowanie firmy z perspektywy klienta i tworzenie właściwej kultury organizacyjnej.

Rodzaje dyrektorów

  • Dyrektor generalny (managing director, chief executive) - osoba odpowiedzialna za działalność i wyniki finansowe firmy. Dyrektor generalny także dysponuje ostateczną wykonawczą władzą w przedsiębiorstwie.
  • Dyrektor wykonawczy (executive director) - członek tzw. Rady Dyrektorów pełniący funkcji kierownicze w przędsiębiorstwie. (W. Śmid 2012, s. 123)
  • Dyrektor niewykonawczy (non-executive director) - członek tzw. Rady Dyrektorów niepełniący funkcji kierowniczych w firmie. Dyrektorzy niezarządzający są najczęściej zatrudniane przez firmy z powodu posiadania niezbędnej fachowej wiedzy lub tytułu naukowego, co może polepszyć wizerunek i reputację przedsiębiorstwa. (J. Black 2008, s. 85)
  • Dyrektor niezależny (independent director) - osoba spoza przedsiębiorstwa, która dzięki swoim umiejętnościom lub wiedzie powołana do pomocy kierowania firmą

Rola dyrektora w firmie

Ogólnie obowiązki dyrektora wyglądają następująco:

  • Organizacja, nadzorowanie i kontrola pracy w firmie,
  • Organizacja efektywnej i płynnej współpracy między działami firmy,
  • Planowanie strategicznego rozwoju przedsiębiorstwa i wdrażanie tych planów,
  • Udział w tworzeniu budżetu i kontrola wydatków,
  • Kreowanie kultury organizacyjnej.

Dyrektor generalny posiada bardzo odpowiedzialną rolę i ma wiele obowiązków, dlatego często dyrektor, aby poradzić sobie ze wszystkimi zadaniami, przekazuje uprawnienia swoim podwładnym. Mianowicie, w każdym przedsiębiorstwie i każdej firmie jest zastępca dyrektora generalnego, który organizuje pracę personelu, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń zajmuje rolę dyrektora.(A. Carmeli, A. Tishler, A.C. Edmondson 2012)

Obowiązki dyrektora generalnego mogą się różnić w zależności od struktury organizacyjnej i wielkości firmy. W małych firmach dyrektor często odgrywa wiodącą rolę w działalności firmy, podejmując zróżnicowane decyzji biznesowe, nawet na najniższym poziomie, takich jak zatrudnianie pracowników lub kontrola zadań niższego szczebla. Jednak w dużych firmach CEO często zajmuje się tylko strategią i kierowaniem ogólnego rozwoju firmy, a większość innych zadań deleguje do podwładnych z odpowiednich działów (A. Zakrzewska-Bielawska 2011, s. 66)

Umiejętności skutecznego dyrektora

  • Umiejętność obserwować firmę z punktu widzenia klienta.

Kierownik koniecznie musi dbać o interesy klienta i ciągle kontrolować jakość nadawanych usług i produktów. Te czynniki wprost determinują wyniki finansowe oraz wizerunek firmy, o których jest zobowiązany dbać dyrektor generalny. Tak na przykład wyższemu kierownictwu amerykańskiej linii lotniczej Southwestern Airlines przypisano obowiązek spędzać czas w oddziałach bezpośrednio komunikujących z klientami, aby na bieżąco kontrolować jakość nadawanych usług. A Stelios Haji-Ioannou, założyciel i największy akcjonariusz linii lotniczej EasyJet, często korzysta z usług swojej firmy, chociaż oferuje ona tylko loty klasy ekonomicznej. Dyrektor jest w stanie w pełni kontrolować pracę organizacji tylko jeżeli przydziela czas na obserwacje wszystkich poszczególnych szczebli organizacji (N. Kumar 2007, s. 45)

  • Umiejętność tworzyć właściwą kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie.

Kultura organizacyjna to jest zbiór systemów wartości i norm społecznych w każdej organizacji. Do elementów kultury zalicza się klimat organizacyjny, sposób zarządzania przez menedżerów, system wzorów działania i myślenia i t.d. Kultura organizacyjna ma wpływ na efektywność współpracy jednostek organizacyjnych i pojedynczych pracowników, no to jak firma jest postrzegana przez otoczenie zewnętrzne (klienci, konkurenci i t.d.) i wewnętrzne (pracownicy). (P. Zbierowski 2010, s. 690)

Zadaniem dyrektora jest ustalenie i kontrola kultury organizacyjnej. Musi ona być ukierunkowana na wysoką efektywność przedsiębiorstwa, tworzenie przyjemnej atmosfery wśród pracowników, która będzie napędzała do zdrowej konkurencji i wspierała dążenie do samorealizacji i samodoskonalenia. Dobra kultura organizacyjna oparta jest na zaufaniu pomiędzy wszystkimi członkami organizacji oraz interesariuszami (E.H. Schein 2010, s. 221)

Bibliografia

  • Black J. (2008). Słownik ekonomii, PWN, Warszawa, s. 85
  • Carmeli A., Tishler A., Edmondson A.C. (2012). CEO relational leadership and strategic decision quality in top management teams: The role of team trust and learning from failure , Strategic Organization, 10(1)
  • Kumar N. (2007). Marketing As Strategy: Understanding the CEO's Agenda for Driving Growth and Innovation Hardcover, Harvard Business School Publishing, Boston Massachusetts, s. 45
  • Schein E.H. (2010). Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco, CA, s. 221
  • Śmid W. (2012). BOSS Leksykon, Dr Lex, Kraków, s. 123
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2011). Relacje Między Strategią a Strukturą Organizacyjną w Przedsiębiorstwach Sektora Wysokich Technologii, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, nr 1095, s. 66
  • Zbierowski P. (2010). Zarządzanie Wiedzą i Struktura Organizacyjna Firm Wysokiej Efektywności, Konferencja KZZ Zakopane 2010, s. 690


Autor: Pavlo Novikov