Projektowanie stanowisk pracy: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 68: | Linia 68: | ||
[[Kategoria:Stanowisko pracy]] | [[Kategoria:Stanowisko pracy]] | ||
[[en:Workplace design]] | [[en:Workplace design]] | ||
{{#metamaster:description|Projektowanie stanowisk pracy - analiza, wymagania i warunki. Dowiedz się więcej.}} |
Wersja z 17:57, 12 paź 2023
Projektowanie stanowisk pracy |
---|
Polecane artykuły |
Projektowanie stanowisk pracy jest to określenie odpowiedzialności pracownika w związku z wykonywaną przez niego pracą. Stanowiska pracy są podstawowymi składnikami każdej organizacji; zadania realizowane przez dane stanowiska wyznaczane są przez: obszar swobody działania oraz obszar swobody decyzji. Projektowanie stanowisk pracy jest częścią szerszej grupy działań, jaką jest proces organizowania.[1]
Proces projektowania stanowiska pracy opiera się na analizie sposobu, w jaki ma zostać zorganizowana praca i określeniu zadań które się na nią składają. Zadania te muszą być zrealizowane, aby cel organizacji lub jednostki został osiągnięty.[2] Analiza pracy obejmuje swoim zakresem badanie czynności dokonywanych na stanowisku, wymagania kwalifikacyjne osób przewidzianych do zatrudnienia, warunki pracy i powiązane z nimi inne stanowiska.[3]
Czynniki wpływające na projektowanie stanowiska pracy
Na analizę projektowania stanowiska pracy wpływa technologia organizacji, zmiany tej technologii oraz całe otoczenie. Projektowanie stanowiska pracy powinno być rozpatrywane w kontekście całego przedsiębiorstwa, a także z uwzględnieniem następujących czynników:
- cechy stanowiska pracy
- charakterystyka struktury zadań
- model charakterystyki stanowiska pracy
- proces motywacji wewnętrznej
- wpływ działań grupowych[4]
Podejścia do projektowania
Istnieje kilka różnych podejść do projektowania stanowisk pracy. Można je podzielić na dwie grupy: pierwszą stanowi specjalizacja stanowisk pracy, drugą grupa to alternatywy specjalizacji, w której skupionych jest pięć pozostałych metod.
Specjalizacja
Specjalizacja polega na wyznaczeniu danej osobie na ogół wąskiego lub ograniczonego zadania lub czynności, aby mogła ona osiągnąć sprawność w jej wykonaniu.[5] Innymi słowy jest to ograniczanie zakresu swobody działania oraz swobody decyzji i kontroli. Specjalizacja dotyczy zarówno stanowisk wykonawczych, jak i tych z wyższego szczebla, czyli stanowisk kierowniczych.
Najważniejsze korzyści płynące ze specjalizacji to:
- sprawniejsze wykonywanie czynności,
- eliminacja nieproduktywnego czasu związanego z przestawianiem się z jednaj czynności na drugą,
- stosowanie bardziej wyspecjalizowanych narzędzi pracy,
- obniżenie kosztów szkolenia nowo zatrudnionych pracowników.
Obok zalet płynących z wprowadzenia specjalizacji stanowisk pracy, istnieją również pewne wady takiego rozwiązania, do których należy zaliczyć:
Zastępowalność
Alternatywy specjalizacji to grupa metod mających na celu przeciwdziałać problemom związanym ze specjalizacją; mogą one zrównoważyć wymagania organizacji odnośnie sprawności i wydajności oraz dążeń jednostki do kreatywności i autonomii.
Wyróżnia się następujące metody:
- rotacja czynności, zadań lub stanowisk pracy - zakłada systematyczne przechodzenie pracowników z jednego stanowiska pracy (zadania, czynności) do innego,
- rozszerzenie - zakresu pracy polega na przydzieleniu pracownikowi większej liczby zadań do wykonania; po zastosowaniu tej metody wszyscy robotnicy wykonują różnorodne zadania, co ma spowodować zmniejszenie ich niezadowolenia,
- wzbogacanie pracy - polega na zwiększeniu liczby wykonywanych przez pracownika zadań przy jednoczesnym rozszerzeniu jego kontroli nad stanowiskiem pracy, co zwiększa poczucie odpowiedzialności u takiego podwładnego,
- podejście od strony cech stanowiska pracy - podkreśla się tutaj potrzebę diagnozowania stanowiska pracy i jego poprawy (z uwzględnieniem systemu pracy oraz preferencji pracownika) w pięciu obszarach: różnorodność kwalifikacji, identyczność zadań, znaczenie zadania, autonomia, sprzężenie zwrotne,
- zespoły robocze to rozwiązanie pozwalające całej grupie na zaprojektowanie systemu pracy, który będzie wykorzystywany do wykonywania wzajemnie powiązanych zadań.[7]
Bibliografia
- Armstrong M., (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolters Kulwer Polska, Warszawa, str. 408-415,
- Griffin R.W., (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN. Warszawa, str. 171-173,
- Machaczka J., (2001), Podstawy zarządzania, AE Kraków, Kraków,
- Pocztowski A., (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
- Redakcja naukowa Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste. str. 162,
- Sępek M., (2010), Zarządzanie zasobami ludzkimi Przedsiębiorczość i zarządzanie, tom XI, zeszyt 11, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź, str. 61-62,
- Staniewski M. W., (2014), Zarządzanie zasobami ludzkimi, a zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Vizja Press&IT, Warszawa, str. 72-73.
Autor: Hubert Krużel, Patrycja Cios
- ↑ Machaczka J., (2001), Podstawy zarządzania, AE Kraków, Kraków
- ↑ Armstrong M. (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolters Kulwer Polska, Warszawa
- ↑ Pocztowski A., (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- ↑ Armstrong M., (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolters Kulwer Polska, Warszawa
- ↑ Redakcja naukowa Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste
- ↑ Griffin R.W., (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN. Warszawa
- ↑ Griffin R.W., (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN. Warszawa