Negocjacje ze związkami: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 47: | Linia 47: | ||
<!--[[en:negotiation with unions]]--> | <!--[[en:negotiation with unions]]--> | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] | ||
{{#metamaster:description|Negocjacje ze związkami - proces rozwiązywania sporów między pracodawcą a pracownikami. Związki reprezentują prawa i interesy pracowników. Ważne są wolność koalicji i poszanowanie obu stron.}} |
Wersja z 16:22, 11 paź 2023
Negocjacje ze związkami |
---|
Polecane artykuły |
Negocjacje jest to proces komunikacji, w którym występują przynajmniej dwie strony (np. pracodawca i pracobiorca) mające przeciwstawne interesy, rozwiązują zaistniałe rozbieżności i spory oraz dokonują wspólnych rozstrzygnięć. Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Jest niezależny w swojej działalności statusowej od pracodawców, administracji państwowej, samorządu terytorialnego i innych organizacji. Negocjacje zbiorowe (między pracownikami a pracodawcą) są możliwe do przeprowadzenia, gdy spełnione są takie aspekty jak: wolność koalicji (swoboda zrzeszania pracowników i pracodawców oraz zasady równości i autonomii reprezentantów stron. Ważne jest również staranne przygotowanie uczestników negocjacji i wola zawarcia umowy oraz poszanowanie interesów obu stron.
Zadania
Do głównych obszarów dialogu związków zawodowych z pracodawcą należą:
- Obrona interesów pracobiorców i działanie na rzecz poprawy ich sytuacji ekonomicznej i społecznej
- Poprawa istniejących warunków pracy
- Podniesienie płacy minimalnej i utrzymanie poziomu wynagrodzeń realnych
- Ochrona zatrudnienia
- Elastyczność czasu pracy (skrócenie czasu pracy, określenie godzin nadliczbowych)
- Zapewnienie świadczeń socjalnych i dbanie o zwalnianych pracowników
Obecnie lista tematów do dyskusji jest dłuższa. Wynika to ze zmian zachodzących na płaszczyźnie społeczno-gospodarczej:
- Ochrona środowiska wynikająca z zagrożenia i degradacji w wyniku stosowania nowych technologii
- Nowa klasyfikacja zawodów w związku z ciągłym postępem technologicznym
- Prawo do ochrony prywatności korespondencji elektronicznej pracowników
- Zakaz monitoringu pracobiorców w czasie pracy
- Wdrażanie Nowych technologii i ich wpływ na prace
- Dostęp do szkoleń zawodowych przez działalność edukacyjną.
Organizacja
W Polsce w negocjacjach uczestniczą duże organizacje związkowe np. OPZZ i NSZZ Solidarność oraz ogólnokrajowe związki zawodowe. Tak samo kwestia związków zawodowych kształtuje się w całej Europie Zachodniej, gdzie na pierwszym planie znajdują się federacje lub konfederacje związkowe. Inną sytuację mamy w Stanach Zjednoczonych, gdzie związki zawodowe działają w obrębie firmy, jej wydziału lub nawet poszczególnych stanowisk pracy. Obecnie ze względu na rozwój technologii informatyczno-komunikacyjnej, procesy globalizacyjne i restrukturyzacyjne oraz rozwój indywidualnych karier zawodowych obserwuje się zmniejszenie znaczenia związków zawodowych, a co za tym idzie mniejszą rolę w negocjacjach między pracodawcą a pracobiorcą.
Bibliografia
- Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Kraków 1995
- Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Pod redakcją A. Pocztowski, Kraków 2002
- Zarządzanie personelem, Pod redakcją A. Szałkowski, Kraków 1997
- Ustawa o związkach zawodowych Dz. U. 2001 Nr 79 poz.854
Autor: Sylwia Musiał