Fundraising: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
{{a|Dominika Pietruszka}} | {{a|Dominika Pietruszka}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]] | [[Kategoria:Zarządzanie finansami]] | ||
{{#metamaster:description|Fundraising - gromadzenie funduszy poprzez dobrowolne wpłaty osób prywatnych i instytucji. Budowanie trwałych relacji dla wspólnego dobra.}} |
Wersja z 06:35, 11 paź 2023
Fundraising |
---|
Polecane artykuły |
Fundraising (ang. fund – fundusz, raising – zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.
TL;DR
Fundraising to gromadzenie funduszy poprzez bezinteresowne wpłaty i darowizny od osób prywatnych, firm, fundacji i instytucji pozarządowych. Metody fundraisingowe to m.in. działania CSR, CRM, pay-rolling, matching funds i wymiana barterowa. Formy wspierania organizacji społecznych przez darczyńców to m.in. aukcje, loterie, SMS-y, telefundraising, click-and-donate, dialog bezpośredni i 1% podatku. Zasady fundraisingu to dbanie o dobro wspólne, legalizm, niezależność, przejrzystość, odpowiedzialność, realizacja zadań statutowych, jawność finansów, partnerstwo publiczno-prywatne, przejrzystość relacji i rozdzielność funkcji.
Metody i techniki fundraisingowe
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
- CSR (ang. Corporate Social Responsibility – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) – firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
- CRM (ang. Cause Related Marketing – Marketing Społecznie Zaangażowany) – zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
- Pay-rolling – program składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
- Matching funds – pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
- Wymiana barterowa – wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
- Aukcje – sprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
- Loterie – sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
- SMS – wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
- Telefundraising – kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
- Click-and-donate – wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
- Dialog bezpośredni – zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
- 1% podatku – dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu
Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
- dbanie o dobro wspólne – przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
- legalizm – organizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
- niezależność – organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
- przejrzystość działań – organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
- odpowiedzialność – organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
- realizacja zadań statutowych – organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
- jawność finansów – organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
- partnerstwo – organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
- przejrzystość relacji – organizacja unika konfliktu interesów,
- rozdzielność funkcji – osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.
Bibliografia
- Grzegorczyk A. (red.) (2011), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa, s.7-47
- Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014, Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 92-98
- Prymon-Ryś E. (2016), Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit, "ZN WSH Zarządzanie", nr 2
Autor: Dominika Pietruszka