Rodzaje informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 32: Linia 32:
   
   
==Ściśle ekonomiczna==
==Ściśle ekonomiczna==
Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. [[zysk]], sprzedaż w danym okresie, zadanie inwestycyjne, [[oprocentowanie]] lokat i [[kredyt]]ów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. [[stopa inflacji]], stopy procentowe banku centralnego, itp.)
Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. [[zysk]], [[sprzedaż]] w danym okresie, [[zadanie]] inwestycyjne, [[oprocentowanie]] lokat i [[kredyt]]ów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. [[stopa inflacji]], [[stopy procentowe]] banku centralnego, itp.)


==Jednostkowa==
==Jednostkowa==
Linia 38: Linia 38:


==Zagregowana==
==Zagregowana==
Opisuje zagregowane zbiory jednorodnych obiektów (np. ilość wytworzonych samochodów w danym czasie) lub ilość takich obiektów mających wspólną cechę (np. ilość sprzedanych samochodów określonej marki). Agregacja może wymagać [[algorytm]]ów o dużym stopniu skomplikowania.
Opisuje zagregowane zbiory jednorodnych obiektów (np. ilość wytworzonych samochodów w danym czasie) lub ilość takich obiektów mających wspólną cechę (np. ilość sprzedanych samochodów określonej marki). [[Agregacja]] może wymagać [[algorytm]]ów o dużym stopniu skomplikowania.


==Cyfrowa==
==Cyfrowa==
Linia 50: Linia 50:


==Dokumentacyjna==
==Dokumentacyjna==
Jest to informacja pośrednia, wskazuje potencjalne źródła informacji (książki, dokumenty), w których użytkownik może znaleźć informacje.
Jest to informacja pośrednia, wskazuje potencjalne źródła informacji (książki, dokumenty), w których [[użytkownik]] może znaleźć [[informacje]].


==Faktograficzna==
==Faktograficzna==
Linia 56: Linia 56:


==Retrospektywna==
==Retrospektywna==
Informacja retrospektywna (jednorazowa) dotyczy informacji pochodzących z dowolnego okresu, dostarczona na jednorazowe zapotrzebowanie użytkownika.
Informacja retrospektywna (jednorazowa) dotyczy informacji pochodzących z dowolnego okresu, dostarczona na jednorazowe [[zapotrzebowanie]] użytkownika.


==Bieżąca==
==Bieżąca==
Linia 79: Linia 79:
* Nieformalne - zdobywanie ich wymaga osobistego zaangażowania
* Nieformalne - zdobywanie ich wymaga osobistego zaangażowania
* Operatywne - "są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych"
* Operatywne - "są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych"
* Specjalne - pozwalają nam przewidzieć reakcje klientów, w wyniku działań jakie stosuje firma
* Specjalne - pozwalają nam przewidzieć reakcje klientów, w wyniku działań jakie stosuje [[firma]]


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Flakiewicz W., ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002
* Flakiewicz W., ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002
* Woźniak K., ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* E. Gorczyca., ''Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
* E. Gorczyca., ''Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
* U.Kłosiewicz-Górecka. (2015). [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/mir_nr_4_2015_klosiewicz.pdf''Źródła informacji i rodzaje potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa oraz przydatność informacji w zarządzaniu firmą''], "Instytut badań rynku, konsumpcji i koniunktur w Warszawie", nr 4
* U.Kłosiewicz-Górecka. (2015). [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/mir_nr_4_2015_klosiewicz.pdf''Źródła informacji i rodzaje potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa oraz przydatność informacji w zarządzaniu firmą''], "Instytut badań rynku, konsumpcji i koniunktur w Warszawie", nr 4

Wersja z 21:58, 21 maj 2020

Rodzaje informacji
Polecane artykuły


Charakteryzując funkcje, które spełnia informacja w przedsiębiorstwie, należy zidentyfikować najważniejsze rodzaje informacji ekonomicznej.

Ze względu na różne kryteria klasyfikacji informacji występujących w literaturze, poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje informacji wraz z syntetycznym opisem ich cech.

Faktograficzna

Odwzorowuje wyróżnione stany obiektów w ramach danej obserwacji (obiekty, ich cechy i ich wartości, relacje oraz czas)

Techniczna

Jest to taka informacja faktograficzna, która odnosi się do obiektów technicznych (np. wyrób, surowiec, maszyna), ich cech, takich jak waga, zużycie, kolor, kształt itp.

Techniczno-ekonomiczna

Jest to taka informacja faktograficzna, której obiektami są obiekty techniczne, ale ich cechami są charakterystyki ekonomiczne, np. cena, koszt wytworzenia, itp.

Ściśle ekonomiczna

Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. zysk, sprzedaż w danym okresie, zadanie inwestycyjne, oprocentowanie lokat i kredytów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. stopa inflacji, stopy procentowe banku centralnego, itp.)

Jednostkowa

Dotyczy konkretnego faktu techniczno-ekonomicznego (np. konkretnej transakcji, osoby, itp.)

Zagregowana

Opisuje zagregowane zbiory jednorodnych obiektów (np. ilość wytworzonych samochodów w danym czasie) lub ilość takich obiektów mających wspólną cechę (np. ilość sprzedanych samochodów określonej marki). Agregacja może wymagać algorytmów o dużym stopniu skomplikowania.

Cyfrowa

Informację cyfrową nazywamy informację przedstawioną w postaci słów cyfrowych (ciągu liczb binarnych składających się z cyfr 0 i 1.)

Indywidualna

Inaczej adresowana - informacja, która jest skierowana bezpośrednio do określonego użytkownika. Udzielenie takiej informacji zazwyczaj występuje w postaci rozmowy "konwersacji", bądź korespondencji.

Zbiorowa

Informacja zbiorowa (powszechna) jest skierowana do wszystkich użytkowników interesujących się danych zagadnieniem. Przekazywanie tej informacji odbywa się bez osobistego udziału osób.

Dokumentacyjna

Jest to informacja pośrednia, wskazuje potencjalne źródła informacji (książki, dokumenty), w których użytkownik może znaleźć informacje.

Faktograficzna

Inaczej (rzeczowa, bezpośrednia) jest to końcowa informacja poszukiwana przez użytkownik, opracowana na podstawie różnych źródeł. Zazwyczaj występuję w postaci tabelek, wykresów, schematów.

Retrospektywna

Informacja retrospektywna (jednorazowa) dotyczy informacji pochodzących z dowolnego okresu, dostarczona na jednorazowe zapotrzebowanie użytkownika.

Bieżąca

Inaczej ciągła ma za zadanie zwrócić uwagę użytkownika na nową informację z określonej dziedziny. Dotyczy ona aktualnych źródeł informacji pierwotnej, najczęściej dotyczy określonego okresu np. za trzy ostatnie miesiące. Jest ona dostarczana systematycznie użytkownikowi.

Rodzaje informacji w przedsiębiorstwie

  • Zewnętrzne - (np. wielkość sprzedaży konkurentów, zachowania nabywców)
  • Wewnętrzne- (np. wielkość sprzedaży, poziom i struktura kosztów, itp.)
  • Wtórne- to takie, które już istnieją, zostały przez kogoś wcześniej zgromadzone i opracowane
  • Ilościowe - występują w postaci liczbowej
  • Jakościowe - występują w postaci opisów
  • Z przeszłości - dotyczą jedynie okresu przeszłego (ex post)
  • Bieżące - dotyczą teraźniejszości
  • Prognostyczne- dotyczą jedynie przyszłości (ex ante)
  • Decyzyjne - służą do określenia konkretnych decyzji
  • Kontrolne - pomagają w kontroli
  • Koordynacyjne - bezpośrednio związana z uczestnikami rynku
  • Planistyczne - służą do przewidywania zjawisk w przedsiębiorstwie
  • Makroekonomiczne - dotyczą rynku krajowego oraz światowego
  • Mikroenomiczne - dotyczą gospodarstw domowych
  • Formalne - są zapisywane na dysku twardym komputera, papierze
  • Nieformalne - zdobywanie ich wymaga osobistego zaangażowania
  • Operatywne - "są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych"
  • Specjalne - pozwalają nam przewidzieć reakcje klientów, w wyniku działań jakie stosuje firma

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak, Agnieszka Sydorów