Poziom obsługi klienta: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:
'''Poziom obsługi klienta''' – (POK) miara zadowolenia klienta z zaspokojenia jego potrzeb, opierających się na zasadach 7W.  
'''Poziom obsługi klienta''' – (POK) miara zadowolenia klienta z zaspokojenia jego potrzeb, opierających się na zasadach 7W.  
Poziom obsługi klienta łączy się z elementami takimi jak (Kramarz M. 2014, s. 48):  
Poziom obsługi klienta łączy się z elementami takimi jak (Kramarz M. 2014, s. 48):  
* '''jakość obsługi''' – stopień realizacji wyznaczonych parametrów zgodnych ze standardami obsługi,
* '''[[jakość]] obsługi''' – stopień realizacji wyznaczonych parametrów zgodnych ze standardami obsługi,
* '''satysfakcja klienta''' – klient powinien być zadowolony z oferowanych usług, które powinny spełniać jego wcześniejsze wyobrażenia dotyczące współpracy,
* '''[[satysfakcja]] klienta''' – [[klient]] powinien być zadowolony z oferowanych usług, które powinny spełniać jego wcześniejsze wyobrażenia dotyczące współpracy,
* '''lojalność klienta''' – firma powinna zrobić wszystko, aby klient chciał podejmować dalszą współpracę z danym przedsiębiorstwem oraz nie wykazywał chęci korzystania z usług konkurencji .
* '''[[lojalność]] klienta''' – [[firma]] powinna zrobić wszystko, aby klient chciał podejmować dalszą współpracę z danym przedsiębiorstwem oraz nie wykazywał chęci korzystania z usług konkurencji .


==Logistyczna obsługa klienta==
==Logistyczna obsługa klienta==
Obsługa klienta opiera się na zasadzie 7W (Kadłubek M. 2012, s. 927):
[[Obsługa klienta]] opiera się na zasadzie 7W (Kadłubek M. 2012, s. 927):
* Właściwy produkt,
* Właściwy [[produkt]],
* Właściwy klient,
* Właściwy klient,
* Właściwa jakość,
* Właściwa jakość,
Linia 27: Linia 27:
* Właściwy czas,
* Właściwy czas,
* Właściwe miejsce,
* Właściwe miejsce,
* Właściwy koszt,
* Właściwy [[koszt]],
Jeśli wszystkie te punkty zostaną spełnione, możemy mówić o obsłudze klienta na wysokim poziomie. Każdy klient powinien czuć się wyjątkowo, dlatego też firmy robią wszystko, aby mu to zapewnić. Logistyczna obsługa klienta jest podstawowym elementem w etapie tworzenia konkurencyjności .  
Jeśli wszystkie te punkty zostaną spełnione, możemy mówić o obsłudze klienta na wysokim poziomie. Każdy klient powinien czuć się wyjątkowo, dlatego też firmy robią wszystko, aby mu to zapewnić. Logistyczna obsługa klienta jest podstawowym elementem w etapie tworzenia konkurencyjności .  
<google>t</google>
<google>t</google>


Ocena poziomu logistycznej obsługi klienta zależna jest od czynników takich jak (Kramarz M. 2014, s. 52):  
[[Ocena]] poziomu logistycznej obsługi klienta zależna jest od czynników takich jak (Kramarz M. 2014, s. 52):  
* '''niezawodność''' – zgodność z warunkami przyjętymi w umowie  
* '''[[niezawodność]]''' – zgodność z warunkami przyjętymi w umowie  
* '''czas realizacji zamówienia''' – ważne jest, aby zamówienie zostało zrealizowane w jak najkrótszym czasie, przy zachowaniu odpowiedniej jakości,
* '''czas realizacji zamówienia''' – ważne jest, aby [[zamówienie]] zostało zrealizowane w jak najkrótszym czasie, przy zachowaniu odpowiedniej jakości,
* '''terminowość''' – termin wykonania zamówienia musi być zgodny z tym określonym w umowie, ustalanej odpowiednio pod każdego klienta,
* '''terminowość''' – termin wykonania zamówienia musi być zgodny z tym określonym w umowie, ustalanej odpowiednio pod każdego klienta,
* '''pewność''' – określana na podstawie danych odnoszących się do stosunku zamówień prawidłowych (bez uszkodzeń, opóźnień itp.) do całości w danym okresie czasu,
* '''pewność''' – określana na podstawie danych odnoszących się do stosunku zamówień prawidłowych (bez uszkodzeń, opóźnień itp.) do całości w danym okresie czasu,
* '''kompletność''' – związana z szerokością asortymentu oraz zgodnością zamówienia z umową,
* '''kompletność''' – związana z szerokością asortymentu oraz zgodnością zamówienia z umową,
* '''elastyczność''' – obejmuje możliwość dostosowania się do potrzeb klienta, nawet tych niestandardowych .
* '''[[elastyczność]]''' – obejmuje możliwość dostosowania się do potrzeb klienta, nawet tych niestandardowych .


==Technologie podwyższające poziom obsługi klienta==
==Technologie podwyższające poziom obsługi klienta==
Linia 43: Linia 43:
* GPS – ułatwiają śledzenie przesyłki, dzięki czemu klient ma pewność, że jego przesyłka nie zgubiła się, a także wie, kiedy się jej spodziewać,
* GPS – ułatwiają śledzenie przesyłki, dzięki czemu klient ma pewność, że jego przesyłka nie zgubiła się, a także wie, kiedy się jej spodziewać,
* automatyczne maszyny – pomagają, a także usprawniają procesy tj. kompletowanie, dzięki czemu oszczędza się dużo ważnego czasu,
* automatyczne maszyny – pomagają, a także usprawniają procesy tj. kompletowanie, dzięki czemu oszczędza się dużo ważnego czasu,
* [[RFID]] – system polegający na falach radiowych, wspomagający identyfikację przesyłek,
* [[RFID]] – [[system]] polegający na falach radiowych, wspomagający identyfikację przesyłek,
* [[monitoring]] – dzięki odpowiednio dobranemu systemowi kamer przedsiębiorstwo ma ciągły wgląd w ich bezpieczeństwo,
* [[monitoring]] – dzięki odpowiednio dobranemu systemowi kamer [[przedsiębiorstwo]] ma ciągły wgląd w ich bezpieczeństwo,
* systemy informatyczne – systemy takie jak [[CRM]] stosowane w firmach usprawniają przepływ informacji oraz dokumentów .
* [[systemy informatyczne]] – systemy takie jak [[CRM]] stosowane w firmach usprawniają przepływ informacji oraz dokumentów .


==Fazy obsługi klienta==
==Fazy obsługi klienta==
Obsługa klienta na najwyższym poziomie powinna składać się w trzech faz (Kramarz M. 2014, s. 47):
Obsługa klienta na najwyższym poziomie powinna składać się w trzech faz (Kramarz M. 2014, s. 47):
* '''faza przedtransakcyjna''' - faza pozwalająca na określenie potrzeb klienta. Badania marketingowe prowadzone pokazują statystycznie, jakie klienci posiadają w danym czasie wymagania. Najczęściej korzysta się z różnego rodzaju ankiet oraz kwestionariuszy, przez wyszkolony personel. W tym celu zapewnia się odpowiednie szkolenia pracowników, aby wszystko działało na najwyższym poziomie. Innym aspektem podnoszącym jakość obsługi klienta wprowadzanych w ramach fazy przedtransakcyjnej są specjalistyczne systemy ułatwiające komunikację z klientem (np. ułatwiające składanie zamówień lub śledzenie przesyłki),
* '''faza przedtransakcyjna''' - faza pozwalająca na określenie potrzeb klienta. [[Badania marketingowe]] prowadzone pokazują statystycznie, jakie klienci posiadają w danym czasie wymagania. Najczęściej korzysta się z różnego rodzaju ankiet oraz kwestionariuszy, przez wyszkolony personel. W tym celu zapewnia się odpowiednie szkolenia pracowników, aby wszystko działało na najwyższym poziomie. Innym aspektem podnoszącym jakość obsługi klienta wprowadzanych w ramach fazy przedtransakcyjnej są specjalistyczne systemy ułatwiające komunikację z klientem (np. ułatwiające składanie zamówień lub śledzenie przesyłki),
* '''faza transakcyjna''' – faza ściśle związana ze składaniem zamówienia, w której uwagę skupia się głównie na dostępność, efektywność oraz jak najkrótszy czas,
* '''faza transakcyjna''' – faza ściśle związana ze składaniem zamówienia, w której uwagę skupia się głównie na [[dostępność]], [[efektywność]] oraz jak najkrótszy czas,
* '''faza potransakcyjna''' – faza, która ma największe znaczenie przy obliczaniu poziomu obsługi klienta. Odbywa się tutaj ocena zadowolenia klienta, a także część posprzedażową, czyli działania z zakresu reklamacji, rękojmi, części zamiennych itp.
* '''faza potransakcyjna''' – faza, która ma największe znaczenie przy obliczaniu poziomu obsługi klienta. Odbywa się tutaj ocena zadowolenia klienta, a także część posprzedażową, czyli działania z zakresu reklamacji, rękojmi, części zamiennych itp.


Linia 56: Linia 56:
* Barcik R. (2012) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/84887 Znaczenie obsługi klienta w logistyce]'', „Czasopismo Logistyka”, nr 4/2012, s. 31 - 36
* Barcik R. (2012) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/84887 Znaczenie obsługi klienta w logistyce]'', „Czasopismo Logistyka”, nr 4/2012, s. 31 - 36
* Kadłubek M (2012) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/84626 Logistyka, obsługa klienta''], „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2012, s. 927 – 931
* Kadłubek M (2012) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/84626 Logistyka, obsługa klienta''], „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2012, s. 927 – 931
* Kramarz M. (2014) ''[https://www.depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5214/elementy-logistyczne-rozdzial-2.pdf?sequence=2&isAllowed=y Logistyczna obsługa klienta]'', „Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji. Pomiar, ocena, strategie”, s. 43 – 61
* Kramarz M. (2014) ''[https://www.depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5214/elementy-logistyczne-rozdzial-2.pdf?sequence=2&isAllowed=y Logistyczna obsługa klienta]'', „Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji. [[Pomiar]], ocena, strategie”, s. 43 – 61
* Królik R. (2015) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/89345 Poziom obsługi klienta jako element zarządzania strategicznego przedsiębiorstwa]'', „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2015, s. 2570 - 2577
* Królik R. (2015) ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/89345 Poziom obsługi klienta jako element zarządzania strategicznego przedsiębiorstwa]'', „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2015, s. 2570 - 2577


[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
{{a|Tomasz Mirocha}}
{{a|Tomasz Mirocha}}

Wersja z 03:35, 21 maj 2020

Poziom obsługi klienta
Polecane artykuły

Poziom obsługi klienta – (POK) miara zadowolenia klienta z zaspokojenia jego potrzeb, opierających się na zasadach 7W. Poziom obsługi klienta łączy się z elementami takimi jak (Kramarz M. 2014, s. 48):

  • jakość obsługi – stopień realizacji wyznaczonych parametrów zgodnych ze standardami obsługi,
  • satysfakcja klientaklient powinien być zadowolony z oferowanych usług, które powinny spełniać jego wcześniejsze wyobrażenia dotyczące współpracy,
  • lojalność klientafirma powinna zrobić wszystko, aby klient chciał podejmować dalszą współpracę z danym przedsiębiorstwem oraz nie wykazywał chęci korzystania z usług konkurencji .

Logistyczna obsługa klienta

Obsługa klienta opiera się na zasadzie 7W (Kadłubek M. 2012, s. 927):

  • Właściwy produkt,
  • Właściwy klient,
  • Właściwa jakość,
  • Właściwa ilość,
  • Właściwy czas,
  • Właściwe miejsce,
  • Właściwy koszt,

Jeśli wszystkie te punkty zostaną spełnione, możemy mówić o obsłudze klienta na wysokim poziomie. Każdy klient powinien czuć się wyjątkowo, dlatego też firmy robią wszystko, aby mu to zapewnić. Logistyczna obsługa klienta jest podstawowym elementem w etapie tworzenia konkurencyjności .

Ocena poziomu logistycznej obsługi klienta zależna jest od czynników takich jak (Kramarz M. 2014, s. 52):

  • niezawodność – zgodność z warunkami przyjętymi w umowie
  • czas realizacji zamówienia – ważne jest, aby zamówienie zostało zrealizowane w jak najkrótszym czasie, przy zachowaniu odpowiedniej jakości,
  • terminowość – termin wykonania zamówienia musi być zgodny z tym określonym w umowie, ustalanej odpowiednio pod każdego klienta,
  • pewność – określana na podstawie danych odnoszących się do stosunku zamówień prawidłowych (bez uszkodzeń, opóźnień itp.) do całości w danym okresie czasu,
  • kompletność – związana z szerokością asortymentu oraz zgodnością zamówienia z umową,
  • elastyczność – obejmuje możliwość dostosowania się do potrzeb klienta, nawet tych niestandardowych .

Technologie podwyższające poziom obsługi klienta

Poziom obsługi klienta często wiąże się ze stosowaniem nowoczesnych technologii. Najczęściej wykorzystywanymi są (Królik R. 2015 s. 2571):

  • GPS – ułatwiają śledzenie przesyłki, dzięki czemu klient ma pewność, że jego przesyłka nie zgubiła się, a także wie, kiedy się jej spodziewać,
  • automatyczne maszyny – pomagają, a także usprawniają procesy tj. kompletowanie, dzięki czemu oszczędza się dużo ważnego czasu,
  • RFIDsystem polegający na falach radiowych, wspomagający identyfikację przesyłek,
  • monitoring – dzięki odpowiednio dobranemu systemowi kamer przedsiębiorstwo ma ciągły wgląd w ich bezpieczeństwo,
  • systemy informatyczne – systemy takie jak CRM stosowane w firmach usprawniają przepływ informacji oraz dokumentów .

Fazy obsługi klienta

Obsługa klienta na najwyższym poziomie powinna składać się w trzech faz (Kramarz M. 2014, s. 47):

  • faza przedtransakcyjna - faza pozwalająca na określenie potrzeb klienta. Badania marketingowe prowadzone pokazują statystycznie, jakie klienci posiadają w danym czasie wymagania. Najczęściej korzysta się z różnego rodzaju ankiet oraz kwestionariuszy, przez wyszkolony personel. W tym celu zapewnia się odpowiednie szkolenia pracowników, aby wszystko działało na najwyższym poziomie. Innym aspektem podnoszącym jakość obsługi klienta wprowadzanych w ramach fazy przedtransakcyjnej są specjalistyczne systemy ułatwiające komunikację z klientem (np. ułatwiające składanie zamówień lub śledzenie przesyłki),
  • faza transakcyjna – faza ściśle związana ze składaniem zamówienia, w której uwagę skupia się głównie na dostępność, efektywność oraz jak najkrótszy czas,
  • faza potransakcyjna – faza, która ma największe znaczenie przy obliczaniu poziomu obsługi klienta. Odbywa się tutaj ocena zadowolenia klienta, a także część posprzedażową, czyli działania z zakresu reklamacji, rękojmi, części zamiennych itp.

Bibliografia

Autor: Tomasz Mirocha