Moratorium: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
'''Moratorium''' – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, zmiana formy zapłaty lub terminu. | '''Moratorium''' – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, [[zmiana]] formy zapłaty lub terminu. | ||
== Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności == | == Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności == | ||
Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności, jest szeroko stosowane zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej w celu dostosowania normalnej sytuacji lub domniemanej sytuacji normalnej. W obecnej formie moratorium jest '''odstępstwem''' od właściwego lub oczekiwanego przebiegu. Istnieje jedynie jako '''narzędzie''' służące określonym celom lub wyjątkowi od zwykłej praktyki. W rzeczywistości moratorium ma swoje niezbędne wartości i jest szczególnie istotne dla '''rozwiązywania''' złożonych i trudnych problemów. Innymi słowy, moratorium jest godne poważnego traktowania przez ustawodawców i prawników jako opcja, gdy napotyka się '''paradoks''' (W. Yin 2012, s. 321). | Moratorium, jako odroczenie lub [[zawieszenie działalności]], jest szeroko stosowane zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej w celu dostosowania normalnej sytuacji lub domniemanej sytuacji normalnej. W obecnej formie moratorium jest '''odstępstwem''' od właściwego lub oczekiwanego przebiegu. Istnieje jedynie jako '''narzędzie''' służące określonym celom lub wyjątkowi od zwykłej praktyki. W rzeczywistości moratorium ma swoje niezbędne wartości i jest szczególnie istotne dla '''rozwiązywania''' złożonych i trudnych problemów. Innymi słowy, moratorium jest godne poważnego traktowania przez ustawodawców i prawników jako [[opcja]], gdy napotyka się '''[[paradoks]]''' (W. Yin 2012, s. 321). | ||
== Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym == | == Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym == | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Pojęcie '''moratorium''' swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z '''praescripta moratoria''' (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze '''ustawodawstwa''', jak i na mocy '''orzeczeń sądowych'''. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być '''francuski rząd''', który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także '''Wielka Brytania''' podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w '''Australii''' ustawa Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności '''islandzkiego''' banku Kaupthing Bank hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing. | Pojęcie '''moratorium''' swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z '''praescripta moratoria''' (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze '''ustawodawstwa''', jak i na mocy '''orzeczeń sądowych'''. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być '''francuski [[rząd]]''', który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także '''Wielka Brytania''' podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w '''Australii''' [[ustawa]] Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności '''islandzkiego''' banku Kaupthing [[Bank]] hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing. | ||
Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład '''Chiny''' wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) '''Stanów Zjednoczonych Ameryki''' wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie '''Polski''' do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika '''długu publicznego''' tworzonego w oparciu o założenia '''Eurostatu'''. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest '''moratorium''' rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie '''późniejszym''' niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45). | Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład '''Chiny''' wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) '''Stanów Zjednoczonych Ameryki''' wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie '''Polski''' do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika '''długu publicznego''' tworzonego w oparciu o założenia '''Eurostatu'''. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest '''moratorium''' rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie '''późniejszym''' niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45). | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
Zasadniczo moratorium mogłoby zostać ustanowione i zakończone tylko wtedy, gdy zostało ustanowione zgodnie z prawem przez autorytatywne organy lub organy. W praktyce istnieje kilka sytuacji dotyczących ustanawiania i rozwiązywania moratoriów (W. Yin 2012, s. 327): | Zasadniczo moratorium mogłoby zostać ustanowione i zakończone tylko wtedy, gdy zostało ustanowione zgodnie z prawem przez autorytatywne organy lub organy. W praktyce istnieje kilka sytuacji dotyczących ustanawiania i rozwiązywania moratoriów (W. Yin 2012, s. 327): | ||
* '''Umowa''' – strony mogłyby ustanowić prawnie wiążące moratoria poprzez dwustronne i wielostronne umowy | * '''[[Umowa]]''' – strony mogłyby ustanowić prawnie wiążące moratoria poprzez dwustronne i wielostronne umowy | ||
* '''Pogłębienie roszczeń''' - zamrożenie, odłożenie lub odłożenie sporu i odroczenie ostatecznego rozstrzygnięcia sporu | * '''Pogłębienie roszczeń''' - zamrożenie, odłożenie lub odłożenie sporu i odroczenie ostatecznego rozstrzygnięcia sporu | ||
* '''Należne prawa i obowiązki''' - moratorium na wykonywanie praw i obowiązków wynikających z traktatu polega na zalegalizowaniu sytuacji pozornie niezgodnej z prawem, w takim przypadku mają miejsce umowy dotyczące spłaty długów | * '''Należne prawa i obowiązki''' - moratorium na wykonywanie praw i obowiązków wynikających z traktatu polega na zalegalizowaniu sytuacji pozornie niezgodnej z prawem, w takim przypadku mają miejsce umowy dotyczące spłaty długów | ||
* '''Dobrowolne zaangażowanie''' - jeżeli jednostronne moratorium jest dobrowolnym zobowiązaniem lub poświęceniem, zwykle traktuje się je jako dobrą wolę i przyjmowane z zadowoleniem przez beneficjentów | * '''Dobrowolne zaangażowanie''' - jeżeli jednostronne moratorium jest dobrowolnym zobowiązaniem lub poświęceniem, zwykle traktuje się je jako dobrą wolę i przyjmowane z zadowoleniem przez beneficjentów | ||
* '''Działania jednostronne''' - moratorium mogłoby zostać wprowadzone na mocy jednostronnego aktu, takiego jak jednostronna decyzja w sprawie moratorium na spłatę długów | * '''Działania jednostronne''' - moratorium mogłoby zostać wprowadzone na mocy jednostronnego aktu, takiego jak jednostronna [[decyzja]] w sprawie moratorium na spłatę długów | ||
== Moratoria Zgodnie z ustawą o niewypłacalności == | == Moratoria Zgodnie z ustawą o niewypłacalności == | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Zgodnie z ustawą o niewypłacalności mogą istnieć cztery rodzaje moratoriów (R. Goode 2011, s. 424): | Zgodnie z ustawą o niewypłacalności mogą istnieć cztery rodzaje moratoriów (R. Goode 2011, s. 424): | ||
1. Moratorium na okres, w którym spółka jest w administracji. | 1. Moratorium na okres, w którym [[spółka]] jest w administracji. | ||
2. Trwające tymczasowe moratorium: | 2. Trwające tymczasowe moratorium: | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
* usunięcie wniosku o wydanie nakazu administracyjnego. | * usunięcie wniosku o wydanie nakazu administracyjnego. | ||
3. Moratorium na korzyść małej, kwalifikującej się firmy, będącej przedsiębiorstwem, które nie przechodzi żadnego innego procesu niewypłacalności, w oczekiwaniu na spotkanie w celu rozpatrzenia CVA. | 3. Moratorium na [[korzyść]] małej, kwalifikującej się firmy, będącej przedsiębiorstwem, które nie przechodzi żadnego innego procesu niewypłacalności, w oczekiwaniu na spotkanie w celu rozpatrzenia CVA. | ||
4. Moratorium na podstawie zatwierdzonego CVA. | 4. Moratorium na podstawie zatwierdzonego CVA. | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
== Brazylijskie Moratorium Sojowe == | == Brazylijskie Moratorium Sojowe == | ||
Brazylijskie Moratorium Sojowe '''(Soy Moratorium)''' było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania '''łańcuchem dostaw towarów''' takich jak wołowina i olej palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) '''główni przedsiębiorcy''' sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez '''deforestację''', a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie '''spadło''', spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. Sukces Soy Moratorium wynika z '''szeregu czynników''', w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny udział organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377). | Brazylijskie Moratorium Sojowe '''(Soy Moratorium)''' było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania '''łańcuchem dostaw [[towarów]]''' takich jak wołowina i [[olej]] palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) '''główni przedsiębiorcy''' sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez '''deforestację''', a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie '''spadło''', spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. [[Sukces]] Soy Moratorium wynika z '''szeregu czynników''', w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny [[udział]] organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377). | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
* Yin W. (2012), ''[https://academic.oup.com/chinesejil/article/11/2/321/323991 Moratorium in International Law]'', "Chinese Journal of International Law", nr 11 | * Yin W. (2012), ''[https://academic.oup.com/chinesejil/article/11/2/321/323991 Moratorium in International Law]'', "Chinese Journal of International Law", nr 11 | ||
* Goode R. (2011), ''[https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=mtK4kQIhEowC&oi=fnd&pg=PR1&dq=moratorium+law&ots=wWTku9VjzL&sig=yEa2q9qemqkhGSipY__iueC5mr8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Principles of Corporate Insolvency Law]'', Sweet & Maxwell, Londyn | * Goode R. (2011), ''[https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=mtK4kQIhEowC&oi=fnd&pg=PR1&dq=moratorium+law&ots=wWTku9VjzL&sig=yEa2q9qemqkhGSipY__iueC5mr8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Principles of Corporate Insolvency Law]'', Sweet & Maxwell, Londyn | ||
* Kuzior A. (2016), ''[https://www.polsl.pl/organizacje/SCEBIZR/Documents/Kuzior%20Aleksandra%20-%20Etyka%204%202016.pdf#page=42 Wymiary odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju]'', "Etyka biznesu i zrównoważony rozwój", nr 4 | * Kuzior A. (2016), ''[https://www.polsl.pl/organizacje/SCEBIZR/Documents/Kuzior%20Aleksandra%20-%20Etyka%204%202016.pdf#page=42 Wymiary odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju]'', "[[Etyka]] biznesu i zrównoważony [[rozwój]]", nr 4 | ||
{{a|Jakub Michalik}} | {{a|Jakub Michalik}} | ||
[[Kategoria:Prawo]] | [[Kategoria:Prawo]] |
Wersja z 21:05, 20 maj 2020
Moratorium |
---|
Polecane artykuły |
Moratorium – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, zmiana formy zapłaty lub terminu.
Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności
Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności, jest szeroko stosowane zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej w celu dostosowania normalnej sytuacji lub domniemanej sytuacji normalnej. W obecnej formie moratorium jest odstępstwem od właściwego lub oczekiwanego przebiegu. Istnieje jedynie jako narzędzie służące określonym celom lub wyjątkowi od zwykłej praktyki. W rzeczywistości moratorium ma swoje niezbędne wartości i jest szczególnie istotne dla rozwiązywania złożonych i trudnych problemów. Innymi słowy, moratorium jest godne poważnego traktowania przez ustawodawców i prawników jako opcja, gdy napotyka się paradoks (W. Yin 2012, s. 321).
Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym
Pojęcie moratorium swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z praescripta moratoria (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze ustawodawstwa, jak i na mocy orzeczeń sądowych. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być francuski rząd, który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także Wielka Brytania podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w Australii ustawa Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności islandzkiego banku Kaupthing Bank hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing.
Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład Chiny wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) Stanów Zjednoczonych Ameryki wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika długu publicznego tworzonego w oparciu o założenia Eurostatu. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest moratorium rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie późniejszym niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45).
Ustanowienie i zakończenie moratoriów
Zasadniczo moratorium mogłoby zostać ustanowione i zakończone tylko wtedy, gdy zostało ustanowione zgodnie z prawem przez autorytatywne organy lub organy. W praktyce istnieje kilka sytuacji dotyczących ustanawiania i rozwiązywania moratoriów (W. Yin 2012, s. 327):
- Umowa – strony mogłyby ustanowić prawnie wiążące moratoria poprzez dwustronne i wielostronne umowy
- Pogłębienie roszczeń - zamrożenie, odłożenie lub odłożenie sporu i odroczenie ostatecznego rozstrzygnięcia sporu
- Należne prawa i obowiązki - moratorium na wykonywanie praw i obowiązków wynikających z traktatu polega na zalegalizowaniu sytuacji pozornie niezgodnej z prawem, w takim przypadku mają miejsce umowy dotyczące spłaty długów
- Dobrowolne zaangażowanie - jeżeli jednostronne moratorium jest dobrowolnym zobowiązaniem lub poświęceniem, zwykle traktuje się je jako dobrą wolę i przyjmowane z zadowoleniem przez beneficjentów
- Działania jednostronne - moratorium mogłoby zostać wprowadzone na mocy jednostronnego aktu, takiego jak jednostronna decyzja w sprawie moratorium na spłatę długów
Moratoria Zgodnie z ustawą o niewypłacalności
Zgodnie z ustawą o niewypłacalności mogą istnieć cztery rodzaje moratoriów (R. Goode 2011, s. 424):
1. Moratorium na okres, w którym spółka jest w administracji.
2. Trwające tymczasowe moratorium:
- wejście w życie pozasądowego powołania administratora.
- usunięcie wniosku o wydanie nakazu administracyjnego.
3. Moratorium na korzyść małej, kwalifikującej się firmy, będącej przedsiębiorstwem, które nie przechodzi żadnego innego procesu niewypłacalności, w oczekiwaniu na spotkanie w celu rozpatrzenia CVA.
4. Moratorium na podstawie zatwierdzonego CVA.
Brazylijskie Moratorium Sojowe
Brazylijskie Moratorium Sojowe (Soy Moratorium) było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania łańcuchem dostaw towarów takich jak wołowina i olej palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) główni przedsiębiorcy sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez deforestację, a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie spadło, spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. Sukces Soy Moratorium wynika z szeregu czynników, w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny udział organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377).
Bibliografia
- Gibbs H. K. (red.)(2015), Brazil’s Soy Moratorium, "Science ", nr. 347
- Yin W. (2012), Moratorium in International Law, "Chinese Journal of International Law", nr 11
- Goode R. (2011), Principles of Corporate Insolvency Law, Sweet & Maxwell, Londyn
- Kuzior A. (2016), Wymiary odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, "Etyka biznesu i zrównoważony rozwój", nr 4
Autor: Jakub Michalik