Fundraising: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Fundraising (ang. fund – fundusz, raising – zbieranie)''' to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i [[Darowizna|darowizn]] pochodzących od osób prywatnych, [[Firma|firm]], [[Fundacja|fundacji]] lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.
'''Fundraising (ang. fund – [[fundusz]], raising – zbieranie)''' to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i [[Darowizna|darowizn]] pochodzących od osób prywatnych, [[Firma|firm]], [[Fundacja|fundacji]] lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.


==Metody i techniki fundraisingowe==
==Metody i techniki fundraisingowe==
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
* '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu)''' – firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób [[Strategia|strategię]] kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
* '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility – Społeczna [[Odpowiedzialność]] Biznesu)''' – firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób [[Strategia|strategię]] kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. [[Firma]] poprawiając w ten sposób swój [[wizerunek]] buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją [[wartość]],
* '''CRM (ang. Cause Related Marketing – Marketing Społecznie Zaangażowany)''' – zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
* '''CRM (ang. Cause Related [[Marketing]] – Marketing Społecznie Zaangażowany)''' – zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na [[cele]] dobroczynne,
* '''Pay-rolling''' – program składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
* '''Pay-rolling''' – [[program]] składek pracowniczych, w którym [[pracownik]] zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
* '''Matching funds''' – pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
* '''Matching funds''' – pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
* '''Wymiana barterowa''' – wymiana [[towar]]ów lub [[Usługa|usług]] bez pośrednictwa pieniędzy.
* '''[[Wymiana]] barterowa''' – wymiana [[towar]]ów lub [[Usługa|usług]] bez pośrednictwa pieniędzy.


Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
<google>t</google>
<google>t</google>
* '''Aukcje''' – sprzedaż towaru lub usługi w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
* '''Aukcje''' – [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
* '''Loterie''' – sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
* '''Loterie''' – sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
* '''SMS''' – wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
* '''SMS''' – wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których [[cena]] jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
* '''Telefundraising''' – kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
* '''Telefundraising''' – kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
* '''Click-and-donate''' – wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
* '''Click-and-donate''' – wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na [[konto]] organizacji,
* '''Dialog bezpośredni''' – zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
* '''Dialog bezpośredni''' – zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
* '''1% podatku''' – dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
* '''1% podatku''' – dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
Linia 35: Linia 35:
==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu==
==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu==
Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
* '''dbanie o dobro wspólne''' – przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć [[Społeczeństwo|społeczeństwu]] lub jego poszczególnym grupom,
* '''dbanie o [[dobro]] wspólne''' – przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być [[dobro wspólne]], przynoszące korzyć [[Społeczeństwo|społeczeństwu]] lub jego poszczególnym grupom,
* '''legalizm''' – organizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
* '''legalizm''' – [[organizacja]] powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
* '''niezależność''' – organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
* '''niezależność''' – organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
* '''przejrzystość działań''' – organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
* '''przejrzystość działań''' – organizacja udostępnia [[informacje]] o swoich działaniach,
* '''odpowiedzialność''' – organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
* '''odpowiedzialność''' – organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
* '''realizacja zadań statutowych''' – organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
* '''realizacja zadań statutowych''' – organizacja powinna przekazywać swój [[majątek]] w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój [[rozwój]],
* '''jawność finansów''' – organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
* '''jawność finansów''' – organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
* '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' – organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
* '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' – organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
Linia 49: Linia 49:
* Grzegorczyk A. (red.) (2011), ''[http://wsp.pl/file/825_706052692.pdf Fundraising w działalności organizacji pozarządowych]'', Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa, s.7-47
* Grzegorczyk A. (red.) (2011), ''[http://wsp.pl/file/825_706052692.pdf Fundraising w działalności organizacji pozarządowych]'', Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa, s.7-47
* Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[http://www.turystyka.uj.edu.pl/documents/6192704/74993299/MOS_2014._Bezpieczenstwo_i_organizatorzy_imprez_sportowych._Rozdzia%C5%82%20_6.pdf Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014]'', Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 92-98
* Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[http://www.turystyka.uj.edu.pl/documents/6192704/74993299/MOS_2014._Bezpieczenstwo_i_organizatorzy_imprez_sportowych._Rozdzia%C5%82%20_6.pdf Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014]'', Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 92-98
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[http://www.sbc.org.pl/Content/245706/Prymon-Rys%20E.pdf Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit]'', "ZN WSH Zarządzanie", nr 2
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[http://www.sbc.org.pl/Content/245706/Prymon-Rys%20E.pdf Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit]'', "ZN WSH [[Zarządzanie]]", nr 2


{{a|Dominika Pietruszka}}
{{a|Dominika Pietruszka}}
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]]
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]]

Wersja z 20:39, 19 maj 2020

Fundraising
Polecane artykuły

Fundraising (ang. fund – fundusz, raising – zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.

Metody i techniki fundraisingowe

Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):

  • CSR (ang. Corporate Social Responsibility – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) – firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
  • CRM (ang. Cause Related Marketing – Marketing Społecznie Zaangażowany) – zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
  • Pay-rollingprogram składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
  • Matching funds – pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
  • Wymiana barterowa – wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.

Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):

  • Aukcjesprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
  • Loterie – sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
  • SMS – wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
  • Telefundraising – kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
  • Click-and-donate – wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
  • Dialog bezpośredni – zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
  • 1% podatku – dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.

Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu

Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):

  • dbanie o dobro wspólne – przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
  • legalizmorganizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
  • niezależność – organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
  • przejrzystość działań – organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
  • odpowiedzialność – organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
  • realizacja zadań statutowych – organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
  • jawność finansów – organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
  • partnerstwo – organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
  • przejrzystość relacji – organizacja unika konfliktu interesów,
  • rozdzielność funkcji – osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.

Bibliografia

Autor: Dominika Pietruszka