Voucher

Z Encyklopedia Zarządzania

Voucher to oficjalny dokument kredytowy będący zaświadczeniem wcześniejszego wykupienia konkretnych dóbr lub usług, które odbieramy później za jego poświadczeniem (M. Deuter, J. Bradbery, J. Turnbull, 2015, s. 1747). Jest on substytutem pieniądza, który możemy wydać tylko w danym miejscu. Może być on wykupiony za stałą kwotę lub proponować niższą cenę w momencie jego zakupu w stosunku do oryginalnej wartości. Powinien on zawierać informacje o świadczeniach na jakie może zostać wymieniony (ich ilość, jakość i/lub cenę) oraz końcowej dacie, do której będzie obowiązywał. Vouchery mogą występować zarówno jako indywidualne (najczęściej imienne) oraz grupowe, w zależności od ich przeznaczenia (A. Beaver 2005, s. 186).

Vouchery można nabyć jako:

  • kwotowe (np. 50zł do wydania w danym sklepie)
  • usługowe oferujące całą gamę niezapomnianych przeżyć od masażu w spa po skoki ze spadochronem.

Jest to coraz bardziej popularna forma promocji praktykowana przez przedsiębiorców pragnących zwiększyć sprzedaż swoich towarów i usług. Obecnie poza samym zakupem vouchery można zdobyć również poprzez udział w różnego rodzaju konkursach, promocjach i programach lojalnościowych. Dzisiaj dominują one w wersjach online na zasadzie specjalnych kodów rozpoznawalnych wyłącznie na konkretnych stronach internetowych i bazach danych. Mogą one zawierać konkretne kwoty, zniżki lub np. w przypadku gier odblokowywać dodatkowe treści.

Każdy voucher może być użyty tylko raz, trzeba więc pilnować by całą jego kwotę zużyć w ramach jednej płatności, gdyż niemożliwym jest użycie go po raz kolejny nawet jeśli nie wykorzystamy go w całości za pierwszym razem. Niewykorzystana kwota przepada na rzecz jego sprzedawcy.

Dawniej voucherem określano czek podróżny, który pozwalał turyście korzystać z wcześniej zakupionych przez biuro podróży atrakcji. Można było go używać płacąc za podróże, noclegi czy jedzenie. Z biegiem czasu pojęcie to nabrało szerszego znaczenia i przeniosło się również na inne dziedziny poza turystyką. Dzisiaj używany jest najchętniej jako bon podarunkowy. Możemy jednak spotkać się z różnymi rodzajami voucherów.

TL;DR

Voucher to dokument kredytowy, który można wykorzystać do zakupu konkretnych dóbr lub usług w określonym miejscu. Może być kupiony za stałą kwotę lub zniżkową cenę. Vouchery są popularne jako formy promocji i podarunków. Mogą być używane online za pomocą specjalnych kodów. Voucher można użyć tylko raz, a niewykorzystana kwota przepada. Vouchery występują w różnych dziedzinach, takich jak turystyka, księgowość i usługi telefoniczne. Najpopularniejszym rodzajem vouchera jest karta podarunkowa, która daje możliwość wyboru atrakcji lub zakupów za określoną kwotę.

Voucher w turystyce

Najstarszy z typów voucherów. Wydawane są one turystom przez biuro podróży, aby mogli oni z nich korzystać podczas swoich wakacji w określonym miejscu i czasie. Usługodawcy zbierają otrzymane vouchery na dowód świadczenia swoich usług dla klientów biura podróży, które wówczas płaci im za wykonane świadczenia. Zapłata zostaje uiszczona wyłącznie za wykorzystane i zebrane od podróżnych kupony. Niewykorzystane vouchery tracą swoją wartość wraz z upływem ich terminu ważności (A. Beaver 2005, s. 352).

W dzisiejszych czasach na popularności zyskały vouchery podróżne kupowane najczęściej w ramach prezentu. Wystawiane są one na określoną kwotę i termin ważności uzgodnione wcześniej z nabywcą. Obdarowana osoba zyskuje dowolność w wyborze kierunku i najbardziej dogodnego dla niej terminu wyjazdu. Bon można wymienić na wakacje, imprezę turystyczną lub lot czarterowy, w zależności od oferty usługodawcy. Voucher nie może jednak zostać wymieniony z powrotem na gotówkę, a wybierając wycieczkę należy pamiętać, że kiedy jej cena jest niższa od wartości bonu, różnica nie zostanie nam zwrócona, a kiedy wyższa, brakującą sumę musimy dopłacić.

Bardzo podobny w działaniu jest voucher hotelowy, potwierdzający rezerwację pokoju w danym ośrodku wypoczynkowym. W ramach danego bonu może być uwzględniony nie tylko sam nocleg, ale także dodatkowe usługi i udogodnienia takie jak: wyżywienie, wejście do spa, a nawet zabiegi kosmetyczne. Skorzystanie z voucherów tego typu wymaga najczęściej wcześniejszej rezerwacji, która może być konieczna już w momencie zakupu (A. Beaver 2005, s. 186).

Voucher w księgowości

W księgowości jest to dokument używany przez dział zobowiązań przedsiębiorstwa reprezentujący zamiar dokonania płatności na rzecz zewnętrznych sprzedawców i dostawców za wykonane przez nich produkty, zlecenia lub usługi. W tym wypadku jest on wydawany bezpośrednio podmiotowi zewnętrznemu po otrzymaniu od niego faktury i pomyślnym dopasowaniu jej do złożonego uprzednio zamówienia. Zawiera on najczęściej szczegółowe informacje o danym odbiorcy, dokładną kwotę należności do uregulowania, opis transakcji, termin płatności, konta księgi głównej, rachunki za wysyłkę i inne. Jest on często stosowany jako metoda ujednolicenia w celu zwiększenia wewnętrznej kontroli nad płatnościami zewnętrznymi na rzecz dostawców i usługodawców. Wszystkie kwoty zaległych należnych voucherów są sumowane, a całość jest rejestrowana w bilansie jako zobowiązania płatne (H. Johnson, 2013, s. 31, 69).

Voucher w usługach telefonicznych

W usługach telefonicznych używa się voucherów jako doładowań karty SIM pieniędzmi i jednoczesnym przedłużeniu działania karty. Są one zwykle sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej (sklepy telefoniczne operatorów komórkowych) lub u dystrybutorów (kioski, sklepy spożywcze, stacje paliw). Są one alternatywą dla wiążących umów abonamentowych. Obecnie ta forma doładowań jest coraz mniej popularna na rzecz przelewów z bankowości internetowej.

Voucher podarunkowy

Jeden z najpopularniejszych dzisiaj rodzajów voucherów, tak zwana karta podarunkowa. Pojawia się tutaj coraz większa dowolność tematyczna ograniczona głównie kwotą jaką chce wydać nabywca vouchera. Można w ten sposób podarować komuś konkretną kwotę do wydania na zakupy w danym sklepie, bilety do kina, przejażdżkę Ferrari, wizytę w spa lub skok ze spadochronem. Obecnie nie trzeba nawet wybierać konkretnej atrakcji pozostawiając tym samym wolną rękę obdarowanej sobie, która może zrealizować prezent w najdogodniejszym dla siebie terminie. Jest to dobra alternatywa dla osób, które nie są pewne konkretnego prezentu lub w ogóle nie mają czasu na jego szukanie.


Voucherartykuły polecane
Karta podarunkowaPłatnośćMoney backPrzesyłka kurierskaAbonamentAukcja internetowaKarta przedpłaconaCash backTokenKarta C

Bibliografia

  • Beaver A. (2005), A Dictionary of Travel and Tourism Terminology, Wydawnictwo CABI Publishing, Wallingford
  • Deuter M., Bradbery J., Turnbull J. (2015), Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Wydawnictwo Oxford University Press, Oxford
  • Johnson H. (2013), A New Approach to Management Accounting History (RLE Accounting), Wydawnictwo Routledge, Londyn i Nowy York
  • Kulesza M., Sześciło D. (2013), Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Sloan P., Simons-Kaufman C., Legrand W. (2012), Sustainable Hospitality and Tourism as Motor for Development. Case studies from developing regions of the world, Routledge, Londyn i Nowy York


Autor: Dominika Nikołajew