Kwatera prywatna

Kwatera prywatna
Polecane artykuły


Kwatera prywatna jest to obiekt mieszkalny lub budynek gospodarczy po adaptacji, który jest za opłatą wynajmowany jako miejsce noclegu dla turystów. Kwatery prywatne są to obiekty występujące w gospodarstwach agroturystycznych z wyeliminowaniem obiektów zakwaterowania zbiorowego takich jak: hotele, ośrodki wczasowe i wypoczynkowe, pensjonaty, hostele, pola biwakowe itp. Funkcjonują one np. w małych, czy dużych miastach, bądź też na obszarach wiejskich (M Bednarek-Szczepańska 2011, s. 147-148).

Kwatery agroturystyczne i pokoje gościnne

Kwatery prywatne na podstawie definicji stosowanych przez Instytut Turystyki są to kwatery agroturystyczne bądź inne obiekty, w których wynajmowane są pomieszczenia gościnne za określoną kwotę i w których mogą być również oferowane inne usługi turystyczne (M Bednarek-Szczepańska, Kwatery prywatne w przestrzeni turystycznej Polski, s. 3).

Można je podzielić na (M Bednarek-Szczepańska, Kwatery prywatne w przestrzeni turystycznej Polski, s. 3):

  • Kwatery agroturystyczne, czyli obiekty mieszkalne oraz budynki gospodarcze, stanowiące własność rolników. Są one wynajmowane turystom jako nocleg za poszczególną kwotę pieniędzy w tzw. gospodarstwach agroturystycznych.
  • Pokoje gościnne, czyli locum w mieszkaniach, bądź domach osób fizycznych lub prawnych (wyłączając obiekty zbiorowego zakwaterowania), które również są wynajmowane jako noclegi dla turystów za opłatą.

Cytując Marię Bednarek-Szczepańską: ‘’Około 35% pojemności bazy noclegowej Polski stanowią kwatery prywatne ewidencjonowane przez urzędy gmin. Dominujący udział mają pokoje gościnne, których dynamiczny rozwój następuje głównie na obszarach o wykształconej funkcji turystycznej. Największy udział w bazie noclegowej mają kwatery prywatne w województwach pomorskim, małopolskim, podlaskim i podkarpackim’’ (M Bednarek-Szczepańska, Kwatery prywatne w przestrzeni turystycznej Polski, s. 10).

Usługi turystyczne

Pojęcie usługi turystyczne wiąże się z wszystkimi społecznie korzystnymi czynnościami, które zaspokajają wymagania turystyczne materialne (tj. komunikacja, noclegi) oraz niematerialne (tj. kulturalno - rozrywkowe) ludzi. Usługi turystyczne obejmują m.in. umożliwienie turyście dotarcia do miejsca występowania walorów turystycznych oraz pobyt w takim miejscu i powrót do stałego miejsca zamieszkania. Warto zaznaczyć, że struktura usług turystycznych jest bardzo bogata, przez co istnieją również takie rodzaje działalności usługowej, które mają związek z urządzeniami i instytucjami infrastruktury nieturystycznej. Są to na przykład usługi noclegowe w kwaterach prywatnych. Mamy tu do czynienia z pośrednią gospodarką turystyczną (W. Gaworecki 2003, s. 283).

Airbnb jako konkurencja dla marek hotelowych

Platformy internetowe, które pośredniczą w wymianie handlowej Customer to Customer (C2C) odgrywają znaczącą rolę w gospodarce turystycznej. Można nawet stwierdzić, że zmieniły one warunki konkurowania dla ówczesnych graczy rynkowych. Jedną z najbardziej popularnych jest Air bed and breakfast - w skrócie Airbnb (z ang. materac/łóżko i śniadanie). Firma Airbnb została zarejestrowana jako przedsiębiorstwo dnia 01.08.2008 r. w San Francisco. Dwoje studentów z San Francisco wpadło na pomysł, by wynająć wolną przestrzeń w mieszkaniu, podczas trwającej w mieście konferencji. Gościom udostępnili trzy materace oraz zaoferowali śniadanie. Ich oferta została wyceniona na 80 USD. Stworzyli również stronę internetową (airbedandbreakfast.com) Okazało się, że popyt na tego typu usługi jest na tyle duży, że ich pomysł może przemienić się w dochodową działalność gospodarczą (D Jaremen, E Nawrocka 2017, s. 287-289).

Do roku 2016 główny segment rynku Airbnb stanowiły głównie indywidualne wyjazdy turystyczne do miast leżących w Europie i Stanach Zjednoczonych. Natomiast w już 2016 roku Airbnb rozpoczęła ekspansję także w segmencie wyjazdów biznesowych. Dlatego poszerzono możliwości platformy Airbnb o nowe rozwiązania cyfrowe, dzięki którym rezerwowanie noclegów w imieniu osób trzecich, czyli pracowników przedsiębiorstw było znacznie łatwiejsze. Nie da się ukryć iż, ceny ofert rezerwowanych za pośrednictwem serwisu Airbnb są stosunkowo niższe niż ceny pokoi w hotelach, dzięki czemu pokoje Airbnb mogą stanowić konkurencję dla marek hotelowych (D Jaremen, E Nawrocka 2017, s. 291-292).

Przewagi, jakie ma Airbnb na rynku hotelarskim (D Jaremen, E Nawrocka 2017, s. 293):

  • niższa cena za lepszy standard pokoju
  • duża różnorodność ofert
  • dynamiczny wzrost ilościowy podaży pokoi noclegowych Airbnb wobec tradycyjnego hotelarstwa
  • dobry wizerunek Airbnb jako społeczności, która bazuje na wzajemnym zaufaniu, nietraktowany jako wyłącznie pośrednik handlowy online.

Typy zakwaterowania Airbnb

Portfel usług noclegowych udzielanych poprzez platformę Airbnb uwzględnia trzy podstawowe typy zakwaterowania (D Jaremen, E Nawrocka 2017, s. 291):

  • oddzielne domy bądź apartamenty (z ang. entire home/apartament) – cechują się tym, że gospodarz jest nieobecny podczas pobytu gości, jedynie udziela im dostępu do obiektu,
  • oddzielne pokoje w domach i mieszkaniach (z ang. private room) – cechują się tym, że gospodarz może być obecny w trakcie wizyty gości, którzy mają do swojej dyspozycji pokój, ale mogą też dzielić pomieszczenia wspólne, takie jak toaleta, łazienka, kuchnia, czy przedpokój,
  • miejsce noclegowe w pokoju, który jest współdzielony z hostem (gospodarzem) lub z innymi gośćmi (z ang. shared room).

Bibliografia

Autor: Elżbieta Bąk