Zarządzanie strategiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Zarządzanie]] strategiczne''' według klasycznej definicji Alfreda Chandlera oznacza określanie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów. (Nasierowski W. 2018, s. 13)
'''[[Zarządzanie]] strategiczne''' według klasycznej definicji Alfreda Chandlera oznacza określanie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów. (Nasierowski W. 2018, s. 13)
Linia 24: Linia 22:
==Cechy charakterystyczne==
==Cechy charakterystyczne==
Zarządzanie strategiczne posiada kilka cech charakterystycznych, które wyróżniają go na tle innych koncepcji zarządzania (Nasierowski W. 2018, s. 14,):
Zarządzanie strategiczne posiada kilka cech charakterystycznych, które wyróżniają go na tle innych koncepcji zarządzania (Nasierowski W. 2018, s. 14,):
* zarządzanie strategiczne bazuje na danych ilościowych,  
* zarządzanie strategiczne bazuje na danych ilościowych,
* [[niepewność]] odnosząca się do wyników planowania jest dość wysoka
* [[niepewność]] odnosząca się do wyników planowania jest dość wysoka
* strategie zarządzania można opierać na różnych przykładach, regułach i teoriach
* strategie zarządzania można opierać na różnych przykładach, regułach i teoriach
Linia 44: Linia 42:
==Czynniki skuteczności==
==Czynniki skuteczności==
W każdym przedsiębiorstwie o skuteczności zarządzania strategicznego mogą decydować różne czynniki. Przyjmuje się jednak, że [[skuteczność]] w głównej mierze zależy od (Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik-Depczyńska K. 2010, s. 30-31):
W każdym przedsiębiorstwie o skuteczności zarządzania strategicznego mogą decydować różne czynniki. Przyjmuje się jednak, że [[skuteczność]] w głównej mierze zależy od (Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik-Depczyńska K. 2010, s. 30-31):
* procesu wymiany informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami decyzyjnymi  
* procesu wymiany informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami decyzyjnymi
* skoordynowanej współpracy poszczególnych szczebli
* skoordynowanej współpracy poszczególnych szczebli
* wzajemnego darzenia się zaufaniem  
* wzajemnego darzenia się zaufaniem
* współudziału w procesie ustalania metod wspomagających realizację zamierzonych celów
* współudziału w procesie ustalania metod wspomagających realizację zamierzonych celów
* zaangażowania w przygotowanie i wypełnienie strategii.
* zaangażowania w przygotowanie i wypełnienie strategii.


==Ewolucja zarządzania strategicznego==
==Ewolucja zarządzania strategicznego==
Zarządzanie strategiczne wciąż się rozwija, jednak coraz częściej rodzą się wątpliwości czy w obecnie szybko rozwijającym się świecie jest szansa przewidzieć przyszłe warunki rynku i na ich podstawie oprzeć strategię działania firmy. Coraz częściej przedsiębiorstwa wybierają zamiast zarządzania strategicznego koncepcję zarządzania operacyjnego, który zakłada wykorzystywanie bieżących sytuacji i szybkość działania.  
Zarządzanie strategiczne wciąż się rozwija, jednak coraz częściej rodzą się wątpliwości czy w obecnie szybko rozwijającym się świecie jest szansa przewidzieć przyszłe warunki rynku i na ich podstawie oprzeć strategię działania firmy. Coraz częściej przedsiębiorstwa wybierają zamiast zarządzania strategicznego koncepcję zarządzania operacyjnego, który zakłada wykorzystywanie bieżących sytuacji i szybkość działania.
Warto jednak zauważyć, że coraz częściej pojawiają się liczne problemy i komplikacje, które pokazują, że konieczne jest [[działanie]] "z wyprzedzeniem”, na przykład przewidzenie wprowadzenia nowego produktu, który w danym okresie będzie najbardziej opłacalny.  
Warto jednak zauważyć, że coraz częściej pojawiają się liczne problemy i komplikacje, które pokazują, że konieczne jest [[działanie]] "z wyprzedzeniem”, na przykład przewidzenie wprowadzenia nowego produktu, który w danym okresie będzie najbardziej opłacalny.
Zarządzanie strategiczne ma zatem rację bytu, jednak potrzebne są zmiany, które pozwolą dostosować się do obecnych wymagań. Ewolucja powinna dotyczyć czterech wymienionych niżej obszarów:  
Zarządzanie strategiczne ma zatem rację bytu, jednak potrzebne są zmiany, które pozwolą dostosować się do obecnych wymagań. Ewolucja powinna dotyczyć czterech wymienionych niżej obszarów:
# '''procesu zarządzania strategicznego''', gdzie konieczne jest znalezienie złotego środka pomiędzy uporządkowanymi regułami działania, a elastycznością
# '''procesu zarządzania strategicznego''', gdzie konieczne jest znalezienie złotego środka pomiędzy uporządkowanymi regułami działania, a elastycznością
# '''podmiotów zarządzania strategicznego''', czyli umożliwienie uczestnictwa w procesie zarządzania większemu gronu uczestników
# '''podmiotów zarządzania strategicznego''', czyli umożliwienie uczestnictwa w procesie zarządzania większemu gronu uczestników
Linia 60: Linia 58:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Janusz K., Janusz W., Kozioł K., Szosik-Depczyńska K. (2010). ''Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie'', Difin, Warszawa.
<noautolinks>
* Kaleta A. (red.) (2011). ''Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw'', C.H.Beck, Warszawa.
* Janusz K., Janusz W., Kozioł K., Szosik-Depczyńska K. (2010). ''Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie'', Difin, Warszawa
* Lisiński M. (2011). ''[http://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/993/1/171189895.pdf Przegląd paradygmatów zarządzania strategicznego]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" nr 856, Kraków.
* Kaleta A. (red.) (2011). ''Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw'', C.H.Beck, Warszawa
* Nasierowski W. (2018). ''Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka'', Difin, Warszawa.
* Lisiński M. (2011). ''Przegląd paradygmatów zarządzania strategicznego'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" nr 856, Kraków
* Pierścionek M. (2011). ''Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', PWN, Warszawa.
* Nasierowski W. (2018). ''Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka'', Difin, Warszawa
* Romanowska M. (2017). ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* Pierścionek M. (2011). ''Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', PWN, Warszawa
* Sołtysik M. (2016). ''[https://bg.uek.krakow.pl//e-zasoby/djvu/index.php?kat=1200003231&col=doktoraty_full Specyfika zarządzania strategicznego]'' [[Metodyka]] projektowania strategii organizacyjnych przedsiębiorstwa. [[Praca]] doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
* Romanowska M. (2017). ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Żółtowska M. (2009). ''[http://home.elka.pw.edu.pl/~imilenko/zs_konspekt.pdf Zarządzanie Strategiczne.] '' (Konspekt wykładu ZAH).
* Sołtysik M. (2016). ''Specyfika zarządzania strategicznego'' Metodyka projektowania strategii organizacyjnych przedsiębiorstwa. Praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków
* Żółtowska M. (2009). ''[http://home.elka.pw.edu.pl/~imilenko/zs_konspekt.pdf Zarządzanie Strategiczne.] '' (Konspekt wykładu ZAH)
</noautolinks>


{{a|Dominika Skura}}
{{a|Dominika Skura}}

Wersja z 10:57, 27 paź 2023

Zarządzanie strategiczne
Polecane artykuły

Zarządzanie strategiczne według klasycznej definicji Alfreda Chandlera oznacza określanie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów. (Nasierowski W. 2018, s. 13) Zarządzanie strategiczne to także proces informacyjno-decyzyjny, który jest wspierany przez takie funkcje przedsiębiorstwa jak planowanie, organizacja, motywacja i kontrola. Ma wspomagać rozwiązywanie problemów dotyczących jego rozwoju i przetrwania, uwzględniając przy tym wpływ otoczenia. (Sołtysik M. 2016, s. 224)

TL;DR

Zarządzanie strategiczne to określanie celów i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa oraz proces informacyjno-decyzyjny. Ma wiele cech charakterystycznych i można je podzielić na koncepcje oparte na racjonalności strategicznej i zachowaniach strategicznych. Cykl organizacyjny zarządzania strategicznego składa się z planowania, wdrażania i nadzoru. Skuteczność zarządzania zależy od wymiany informacji, współpracy, zaufania i zaangażowania. Zarządzanie strategiczne ewoluuje, ale wciąż jest potrzebne w dynamicznym świecie biznesu. Wymaga jednak dostosowania do nowych wymagań w procesie zarządzania, podmiotach zarządzania, formach strategii i treściach strategii.

Cechy charakterystyczne

Zarządzanie strategiczne posiada kilka cech charakterystycznych, które wyróżniają go na tle innych koncepcji zarządzania (Nasierowski W. 2018, s. 14,):

  • zarządzanie strategiczne bazuje na danych ilościowych,
  • niepewność odnosząca się do wyników planowania jest dość wysoka
  • strategie zarządzania można opierać na różnych przykładach, regułach i teoriach
  • nie ma jednego, najlepszego sposobu opracowywania strategii
  • opracowana strategia powinna uwzględniać ilościowe jak i jakościowe podejście, a także metody dedukcyjne czy empiryczne.

Podział koncepcji zarządzania strategicznego

Podstawowy podział koncepcji zarządzania strategicznego wyróżnia: (Lisiński M. 2011 s. 13, Pierścionek Z. 2011, s. 31-32)

  1. koncepcje oparte na paradygmacie racjonalności strategicznej, które opierają się na założeniu, że za pomocą strategii można statecznie zarządzać przedsiębiorstwem i zakładają, że można przewidzieć przyszłe warunki otoczenia. Proces przygotowania, wdrażania i nadzoru jest bardzo sformalizowany. W ramach tej grupy koncepcji wyróżnia się: szkołę ilościową, szkołę planowania strategicznego, szkołę harwardzką i szkołę pozycjonowania macierzowego.
  2. koncepcje oparte na paradygmacie zachowań strategicznych, które bazują na doświadczeniu i sprawdzonych, praktycznych metodach. Nie wykorzystują przyjętych, teoretycznych technik. Do grupy tych koncepcji należą: szkoła behawioralna, szkoła ewolucyjna.

Cykl organizacyjny zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne jest cyklem organizacyjnym złożonym z trzech etapów (Żółtowska I. 2009, Romanowska M. 2017, 23-25):

  1. Planowanie Strategiczne – w pierwszej kolejności ustala się cele, które są oparte na analizie przeszłych i teraźniejszych działań przedsiębiorstwa, następnie przygotowuje się plan działania. Etap I w zarządzaniu strategicznym jest częścią konceptualną, która wykorzystuje liczne techniki i sposoby, by wybrać jak najlepszą strategię działania przedsiębiorstwa
  2. Wdrażanie strategiczne – jest to etap, który koncentruje się na wprowadzeniu przyjętej koncepcji i realizacji jej założeń, plan powinien być wdrażany przy uwzględnieniu rzeczywistych możliwościach i warunkach. W tym etapie przeprowadza się operacjonalizację celów, tworzy się sprawny system zarządzania i ustala się budżet potrzebny do realizacji strategii
  3. Nadzór strategiczny – bardzo ważny etap, który pozwala określić stopień realizacji przyjętych założeń oraz reagowania na błędy i odchylenia. W sprawowaniu kontroli pomaga System Wczesnego Ostrzegania.

Czynniki skuteczności

W każdym przedsiębiorstwie o skuteczności zarządzania strategicznego mogą decydować różne czynniki. Przyjmuje się jednak, że skuteczność w głównej mierze zależy od (Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik-Depczyńska K. 2010, s. 30-31):

  • procesu wymiany informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami decyzyjnymi
  • skoordynowanej współpracy poszczególnych szczebli
  • wzajemnego darzenia się zaufaniem
  • współudziału w procesie ustalania metod wspomagających realizację zamierzonych celów
  • zaangażowania w przygotowanie i wypełnienie strategii.

Ewolucja zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne wciąż się rozwija, jednak coraz częściej rodzą się wątpliwości czy w obecnie szybko rozwijającym się świecie jest szansa przewidzieć przyszłe warunki rynku i na ich podstawie oprzeć strategię działania firmy. Coraz częściej przedsiębiorstwa wybierają zamiast zarządzania strategicznego koncepcję zarządzania operacyjnego, który zakłada wykorzystywanie bieżących sytuacji i szybkość działania. Warto jednak zauważyć, że coraz częściej pojawiają się liczne problemy i komplikacje, które pokazują, że konieczne jest działanie "z wyprzedzeniem”, na przykład przewidzenie wprowadzenia nowego produktu, który w danym okresie będzie najbardziej opłacalny. Zarządzanie strategiczne ma zatem rację bytu, jednak potrzebne są zmiany, które pozwolą dostosować się do obecnych wymagań. Ewolucja powinna dotyczyć czterech wymienionych niżej obszarów:

  1. procesu zarządzania strategicznego, gdzie konieczne jest znalezienie złotego środka pomiędzy uporządkowanymi regułami działania, a elastycznością
  2. podmiotów zarządzania strategicznego, czyli umożliwienie uczestnictwa w procesie zarządzania większemu gronu uczestników
  3. formy strategii, której zapis będzie prosty, uniwersalny i elastyczny
  4. treści strategii, czyli podejmowanie jasnych i konkretnych wyborów strategii uwzględniając kompromis z przeciwstawnymi rozwiązaniami. (Kaleta A. 2017, s. 41-42)

Bibliografia

  • Janusz K., Janusz W., Kozioł K., Szosik-Depczyńska K. (2010). Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie, Difin, Warszawa
  • Kaleta A. (red.) (2011). Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw, C.H.Beck, Warszawa
  • Lisiński M. (2011). Przegląd paradygmatów zarządzania strategicznego, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" nr 856, Kraków
  • Nasierowski W. (2018). Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka, Difin, Warszawa
  • Pierścionek M. (2011). Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa
  • Romanowska M. (2017). Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Sołtysik M. (2016). Specyfika zarządzania strategicznego Metodyka projektowania strategii organizacyjnych przedsiębiorstwa. Praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków
  • Żółtowska M. (2009). Zarządzanie Strategiczne. (Konspekt wykładu ZAH)


Autor: Dominika Skura