Visa

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 16:10, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Visa
Polecane artykuły

Visa Inc. - amerykańska międzynarodowa organizacja z siedzibą w Foster City, Kalifornia, Stany Zjednoczone. Umożliwiająca przelewy elektroniczne za pośrednictwem kart kredytowych, kart debetowych oraz kart przedpłaconych. Dzięki swojej nowatorskiej globalnej sieci „VisaNet” jest w stanie przetworzyć 47000 transakcji w ciągu jednej sekundy ("Visa Inc. at a Glance" . Visa Inc., 2015.).

Od początku lat 70 Visa konsekwentnie budowała swoją pozycję na rynku wprowadzając innowacyjne rozwiązania, przez co zdominowała rynek płatności i stała się jedną z największych instytucji w swojej branży. Teraz z jej usług korzysta ponad 20000 organizacji finansowych na całym świecie, ze względu na to, że oferuje ona partnerstwo dla dużych przedsiębiorstw, każde z nich jest jej klientem a zarazem właścicielem (David L Stearns, 2007).

W 2015 roku Raport Nilsona, który śledzi branżę kart kredytowych, opublikował, że w 2014 roku globalna sieć Visa przetworzyła 100 miliardów transakcji o łącznej wartości 6,8 miliarda USD (Global Cards, 2015).

Historia założenia

Visa ma swoje początki w 1958 roku, kiedy to Bank of America uruchomił swój pierwszy program kart kredytowych dla swoich klientów o nazwie BankAmericard, dostępny tylko dla średniej klasy klientów oraz małych i średnich handlowców w Stanach Zjednoczonych. Przedsiębiorstwo bardzo szybko zaczęło się rozrastać i już w 1974 roku rozszerzyło swoją działalność na arenę międzynarodową, natomiast rok później wprowadzono pierwszą kartę debetową.

W latach 70 zaszły dwie bardzo ważne zmiany, które przekształciły przedsiębiorstwo i rozpoczęły nowy trend w swojej branży. BankAmericard stało się niezależne i przybrało nową nazwę - Visa. Drugą rzeczą było wprowadzenie VisaNet, pierwszego na świecie systemu elektronicznej autoryzacji i rozliczeń, który umożliwiał ludziom wykonywanie transakcji w kilka sekund. Te działania przyniosły organizacji skale rozpoznawalności na całym świecie, niezawodność i dostęp dla wszystkich klientów.

Visa kontynuowała swoje działania jako szereg podmiotów będących własnością banków na całym świecie aż do 2007 roku, kiedy wszystkie oddziały tj. m.in.: Stanów Zjednoczonych, Ameryki Łacińskiej, Kanady, Azji, Europy Środkowej, Bliskiego Wschodu i Afryki połączyły się, tworząc Visa Incorporation. W 2008 roku spółka weszła na giełdę papierów wartościowych i zaliczyła jedną z największych i najbardziej udanych wejść w historii.

Dzisiaj Visa działa w 200 krajach i jej usługi są dostępne również na wielu urządzeniach - karty, komputery, tablety i urządzenia mobilne (About Visa, Visa Inc. 2014).

Wyniki finansowe

W 2019 roku Visa zanotowała dochód na poziomie 23 miliardów USD co przyniosło wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 11%, natomiast sam przychód firmy wyniósł 12,1 miliarda USD i wzrost o 17%. Dodatkowo zostało przeprowadzonych 138,3 miliardów transakcji (Annual Report 2019).

Taki wynik finansowy dał 153 miejsce na liście największych korporacji w Stanach Zjednoczonych według serwisu Fortune 500 (Fortune 500, 2019).

Produkty i usługi

Visa w swojej ofercie posiada trzy rodzaje kart płatniczych:

  • Karta debetowa (zapłata natychmiastowa - wydajemy pieniądze zgromadzone na swoim koncie bankowym, rachunek jest obciążony natychmiastowo)
  • Karta kredytowa (zapłata odroczona - pod koniec okresu rozliczeniowego spłacamy wydane przez nas pieniądze w czasie tego okresu)
  • Karta przedpłacona (zapłata z góry - karta niewymagająca posiadania konta bankowego, w ich przypadku sami możemy wybrać wysokość kwoty)

Visa dysponuje również technologią płatności zbliżeniowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii NFC, w którą wyposażone są karty (Visa.pl, 2020).

W 2014 roku, Visa rozpoczęła współpracę z firmą Apple, która zaimplementowała w swoje nowe urządzenia funkcję pozwalającą dokonywać płatności przy użyciu smartfona („Apple teams with payment networks to turn iPhone into wallet”, 2014).

Visa w Polsce

W Polsce w czerwcu 2009 roku dokonano pierwszej płatności zbliżeniowej za pośrednictwem telefonu komórkowego. W kwietniu 2010 roku Bank Zachodni WBK oraz operator telefonii komórkowej Plus rozpoczęli wdrażanie systemu płatności mobilnych za pośrednictwem technologii NFC, w późniejszym czasie pozostałe banki i operatorzy zaczęli implementować to rozwiązanie (Kunkowski J., 2013).

Bibliografia

Autor: Bartosz Karlikowski