Mastercard

Mastercard
Polecane artykuły

Mastercard Incorporated to spółka i organizacja członkowska która zrzesza ponad 25 000 instytucji finansowych zajmujących się wydawaniem kart płatniczych sygnowanych marką oraz logo Mastercard, Maestro oraz Cirrus. Organizacja powstała na skutek połączenia siły kilku banków amerykańskich (United California Bank, Cocker National Bank oraz Wells Fargo Bank of California) będących konkurencją dla podobnej organizacji BankAmericard (utworzonej przez Bank of America, przekształconej później w Visę). W 2002 roku na skutek połączenia MasterCard International z europejską organizacją wydającą karty płatnicze – Europay International (poprzednio Eurocard International) została utworzona organizacja pod nazwą MasterCard Worldwide. W roku 2006 przed wejściem na giełdę organizacja posiadała formę prawną spółdzielni zrzeszającej banki, natomiast na chwilę obecną jest spółką publiczną. Dla użytkowników wybranych kart z logo Mastercard organizacja udostępnia program lojalnościowy Bezcenne Chwile (znany także jako Priceless Specials) (Witryny internetowa Mastercard.pl).

Mastercard w Polsce

MasterCard istnieje w Polsce od ponad 20 lat. W 1995 r. pojawiła się w Polsce międzynarodowa karta kredytowa „Partner”, wydana przez Bank PKO S.A. sygnowana logiem MasterCard. Rok później ten sam bank wprowadził do swojej oferty rachunek Eurokonta, którego posiadaczom przydzielał automatycznie kartę debetową EC/Maestro. W 2007 roku MasterCard wprowadził na polski rynek karty płatnicze w technologii PayPass, które dzisiaj są praktycznie standardem. Blisko 70% kart płatniczych w portfelach Polaków to karty, którymi możemy szybko i wygodnie płacić zbliżeniowo. Natomiast już co trzecia transakcja w Polsce, realizowana kartami MasterCard, to transakcja zbliżeniowa. W 2014 roku premierę w Polsce miała globalna platforma płatności MasterPass, która umożliwia wygodne i bezpieczne płatności w Internecie i przez telefony komórkowe (Witryny internetowa Mastercard. pl).

Historia karty płatniczej

Wykształcenie się elektronicznych płatności detalicznych w dzisiejszej postaci wymagało przezwyciężenia wielu barier, takich jak: budowa kosztownej infrastruktury technicznej obsługującej karty, przyjęcie stosownych regulacji prawnych, a przede wszystkim przezwyciężenie zbyt małej aprobaty społecznej dla nowej formy płatności oraz obaw o bezpieczeństwo transakcji kartowych (J. Marzec 2013).

Konsumenci przyzwyczaili się do tradycyjnego obrotu gotówkowego i nie było zadaniem łatwym wprowadzenie do masowego obiegu nowej formy płatności. Jako pierwsze wyzwaniom tym postanowiły sprostać instytucje finansowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki, które z biegiem czasu stały się pionierami bankowości elektronicznej na świecie (J. Kukulski 2002)

W 1950 r. Franklin National Bank wydał pierwszą plastikową kartę kredytową o zasięgu ponadstanowym, a 8 lat później rynek usług płatniczych wzbogacił się o karty American Express oraz Bank Americard. W 1960 r. za oceanem powstała inna wielka organizacja bankowa o nazwie California Bank Card Association. Na rynku pojawiły się karty MasterCharge, które po kilkunastu latach zmieniły nazwę na MasterCard. Logo VISA pojawiło się w 1977 r. W tym czasie na rynku japońskim działała już organizacja płatnicza o nazwie Japanese Credit Bureau (L. Stecki 1998)

Opisane wyżej wydarzenia zaowocowały dynamicznym rozwojem rynku kart płatniczych w latach 60. ubiegłego stulecia, tak, że w 1970 r. posługiwało się nimi już ponad 20 mln osób na całym świecie, dokonując 170 mln transakcji rocznie. Rynek płatności bezgotówkowych otrzymał nowy impuls pod koniec XX wieku wraz z rewolucją technologii informatycznej. Podstawowymi zaletami bankowo-finansowych systemów komputerowych były i są: znaczna moc rozliczeniowo-obliczeniowa, szybkość dokonywania transakcji oraz bezpieczeństwo i wygoda obrotu bezgotówkowego. Czynnik, który podtrzymał i dodatkowo pobudził opisane trendy, związany był z powstaniem globalnej sieci komunikacyjno-informacyjnej, tj. Internetu. Powołano do życia wirtualne sklepy i banki, co zwiększyło zapotrzebowanie na pieniądz elektroniczny. Dzisiaj o wyborze płatności przy użyciu karty płatniczej decydują m.in. łatwość jej użycia, szybkość transakcji i różnego rodzaju akcje lojalnościowe powiązane z instrumentami płatniczymi (L. Stecki 1998).

Rola karty Mastercard

We współczesnym świecie rola kart płatniczych, wziąwszy pod uwagę funkcjonowanie obrotu gospodarczego i zachowania konsumentów na rynku, jest trudna do przecenienia. Wiąże się ona ściśle z pojęciem bankowości elektronicznej, a więc najogólniej rzecz biorąc, zestawem środków teleinformatycznych umożliwiających zdalny dostęp do rachunku bankowego (B. Świecka 2016).

Dla indywidualnego posiadacza karty MasterCard szczególnie ważne są zalety, jakie posiada karta płatnicza (B. Świecka 2016):

  1. karta jest bezpiecznym sposobem ochrony gotówki: jej posiadacz nie musi nosić przy sobie większej ilości pieniędzy, a jednocześnie ma dostęp do oszczędności zgromadzonych na koncie;
  2. posługiwanie się kartą jest wygodne: można z niej korzystać w wielu placówkach zarówno w kraju, jak i za granicą bez konieczności wymiany pieniędzy na walutę obowiązującą w danym miejscu pobytu;
  3. rachunek bankowy nie jest obciążany z dniem dokonania transakcji, ale dopiero w momencie obciążenia banku wydatkowaną kwotą;
  4. posiadacz karty (szczególnie kredytowej typu VIP) uważany jest za osobę godną zaufania, co ma szczególne znaczenie w kontaktach biznesowych.

Bibliografia

Autor: Kamil Dubiel