Styl demokratyczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współ[[udział]] podwładnych w podejmowaniu decyzji.
Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny [[styl kierowania]], który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma [[potrzeby]] posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – [[kierownik]]. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe [[kompetencje]], kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.


Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.


'''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współ[[udział]] podwładnych w podejmowaniu decyzji.
J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.
Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny [[styl kierowania]], który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma [[potrzeby]] posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – [[kierownik]]. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe [[kompetencje]], kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.
 
Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.
 
J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.  


<google>text</google>
<google>text</google>
Linia 29: Linia 27:


== Założenia ==
== Założenia ==
Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.  
Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.
 
 
== Zadania kierownika demokraty ==
== Zadania kierownika demokraty ==
# Rolą kierownika - demokraty jest:
# Rolą kierownika - demokraty jest:
::*czynny udział w pracach zespołu (grupy)
::*czynny udział w pracach zespołu (grupy)
::*[[delegowanie]] swoich uprawnień podwładnym  
::*[[delegowanie]] swoich uprawnień podwładnym
::*przedstawienie celów jakie [[grupa]] ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania  
::*przedstawienie celów jakie [[grupa]] ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania
::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy  
::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy
::*pozostawianie podziału pracy pracownikom  
::*pozostawianie podziału pracy pracownikom
::*wprowadzenie zasady: każdy ma [[prawo]] do wyrażania swojej opinii  
::*wprowadzenie zasady: każdy ma [[prawo]] do wyrażania swojej opinii
::*zachęcanie do samodzielności  
::*zachęcanie do samodzielności
::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
::*zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji  
::*zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji
::*częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu  
::*częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu
::*prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu  
::*prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu
::*utrzymywanie pozytywnej atmosfery  
::*utrzymywanie pozytywnej atmosfery
::*dążenie do efektywnego wykonania zadań  
::*dążenie do efektywnego wykonania zadań


== Zalety i wady ==
== Zalety i wady ==
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. [[Zadowolenie pracowników]] jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na [[podejmowanie decyzji]], ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.  
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. [[Zadowolenie pracowników]] jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na [[podejmowanie decyzji]], ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.


== Styl demokratyczny, a charakter kierownika ==
== Styl demokratyczny, a charakter kierownika ==
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[wiarygodność]], [[pewność siebie]], oryginalność), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]])
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[wiarygodność]], [[pewność siebie]], oryginalność), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]])
[[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również [[nawyk]] (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.  
[[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również [[nawyk]] (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.


Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Linia 58: Linia 56:
== Funkcje menadżera, a style kierowania ==
== Funkcje menadżera, a style kierowania ==


Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.  
Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39
<noautolinks>
* Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "[[Organizacja]] i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37
* Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39
* Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "Organizacja i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37
* Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57
* Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57
* Mintzberg H. (2012) "[[Zarządzanie]]" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153
* Mintzberg H. (2012) "Zarządzanie" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153
* Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15
* Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "[[Marketing]] i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9  
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "Marketing i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9
</noautolinks>


[[Kategoria:Style kierowania]]
[[Kategoria:Style kierowania]]

Wersja z 21:46, 26 paź 2023

Styl demokratyczny
Polecane artykuły

Styl demokratyczny (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współudział podwładnych w podejmowaniu decyzji. Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.

Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.

J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.

TL;DR

Styl demokratycznego kierowania polega na współudziale pracowników w podejmowaniu decyzji. Jest odpowiedni dla firm, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Kierownik demokrata deleguje swoje uprawnienia, angażuje się w prace zespołu i zachęca do samodzielności. Ten styl sprzyja wysokiej jakości pracy, ale może prowadzić do przedłużającego się czasu na podejmowanie decyzji i chaosu w przypadku różnych zdaniach członków zespołu. Styl kierowania powinien być dopasowany do cech menedżera, zespołu i rodzaju wykonywanej pracy. Niezależnie od stylu, menadżerowie powinni ustalać cele, motywować pracowników i kontrolować działania.

Założenia

Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.

Zadania kierownika demokraty

  1. Rolą kierownika - demokraty jest:
  • czynny udział w pracach zespołu (grupy)
  • delegowanie swoich uprawnień podwładnym
  • przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania
  • proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy
  • pozostawianie podziału pracy pracownikom
  • wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii
  • zachęcanie do samodzielności
  • zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
  • zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji
  • częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu
  • prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu
  • utrzymywanie pozytywnej atmosfery
  • dążenie do efektywnego wykonania zadań

Zalety i wady

Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.

Styl demokratyczny, a charakter kierownika

Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.

Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.

Funkcje menadżera, a style kierowania

Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.

Bibliografia


Autor: Mateusz Król