Styl demokratyczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współudział podwładnych w podejmowaniu decyzji.  
'''Styl demokratyczny''' (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współ[[udział]] podwładnych w podejmowaniu decyzji.  
Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.  
Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny [[styl kierowania]], który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma [[potrzeby]] posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – [[kierownik]]. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe [[kompetencje]], kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.  


Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.  
Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.  
Linia 26: Linia 26:


== Założenia ==
== Założenia ==
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.  
Kierownik ([[lider]]/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.  
    
    
== Zadania kierownika demokraty ==
== Zadania kierownika demokraty ==
# Rolą kierownika - demokraty jest:
# Rolą kierownika - demokraty jest:
::*czynny udział w pracach zespołu (grupy)
::*czynny udział w pracach zespołu (grupy)
::*delegowanie swoich uprawnień podwładnym  
::*[[delegowanie]] swoich uprawnień podwładnym  
::*przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania  
::*przedstawienie celów jakie [[grupa]] ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania  
::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy  
::*proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy  
::*pozostawianie podziału pracy pracownikom  
::*pozostawianie podziału pracy pracownikom  
::*wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii  
::*wprowadzenie zasady: każdy ma [[prawo]] do wyrażania swojej opinii  
::*zachęcanie do samodzielności  
::*zachęcanie do samodzielności  
::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
::*zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
Linia 45: Linia 45:


== Zalety i wady ==
== Zalety i wady ==
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.  
Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. [[Zadowolenie pracowników]] jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na [[podejmowanie decyzji]], ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.  


== Styl demokratyczny, a charakter kierownika ==
== Styl demokratyczny, a charakter kierownika ==
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność)
Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[wiarygodność]], [[pewność siebie]], oryginalność), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]])
Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.  
[[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również [[nawyk]] (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.  


Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Linia 58: Linia 58:


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39
* Delakowicz - Galowy I. (2015) [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7, s. 39
* Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "Organizacja i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37
* Mieszajkina E.(2016) [https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Kwartalnik/Documents/KN36.pdf Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny ] "[[Organizacja]] i Zarządzania" nr 4 (36) s. 37
* Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57
* Mikuła B. (2015) "Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych" Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015 s. 57
* Mintzberg H. (2012) "Zarządzanie" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153
* Mintzberg H. (2012) "[[Zarządzanie]]" Wolters Kluwer 2012, Warszawa 2012 s. 153
* Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15
* Rozkwitalska M. (2013) "Przewodnik praktycznego zarządzania" Difin, Warszawa 2013, s. 9-15
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "Marketing i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9  
* Rybowska A. (2016) [https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/5473/ Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji] "[[Marketing]] i Zarządzanie" nr 3 (44) 2016, s. 3-9  


[[Kategoria:Style kierowania]]
[[Kategoria:Style kierowania]]


{{a|Mateusz Król}}
{{a|Mateusz Król}}

Wersja z 03:23, 22 maj 2020

Styl demokratyczny
Polecane artykuły


Styl demokratyczny (współuczestniczący) – sposób kierowania zespołem, który zakłada współudział podwładnych w podejmowaniu decyzji. Zgodnie z koncepcją sytuacyjnego przywództwa Blancharda: "Każdy styl kierowniczy powinien być dopasowany do poziomu wiedzy, kompetencji i dojrzałości pracowników.” W większości młodych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu, menadżerowie wybierają autorytarny styl kierowania, który z czasem powoli zamienia się w styl demokratyczny. Jest to związane z kształtowaniem się struktury firmy oraz powiększaniem kompetencji wśród pracowników i kierownictwa. Styl demokratyczny sprawdza się w przedsiębiorstwach, w których nie ma potrzeby posiadania wybitnego kierownika. Zamiast tego potrzebny jest dobry moderator – kierownik. Po pewnym czasie, kiedy pracownicy staną się bardzo samodzielni i zdobędą wyższe kompetencje, kierownik demokrata może skupić się na doradztwie i coachingu, zamiast poświęcać czas na kierowanie.

Do elementów stylu kierowania należą m.in.: udział w procesie podejmowania decyzji, bezpośredni kontakt przełożonego z podwładnym, stopień koncentracji kierownika na osiąganie celów.

J.A.C. Brown jako pierwszy wyróżnił style: autokratyczny, demokratyczny i uchylający się od ingerencji. Jego zdaniem kierowników dzielimy na: autokratów, demokratów i nieingerujących.

Założenia

Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podopiecznych i pełni funkcję doradczą. Pracownicy są kreatywni, samodzielni i twórczy w wykonywaniu zadań. Biorą czynny udział w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy są wysoko wykwalifikowani, potrzebują niezależności w pracy i mogą pozwolić sobie na swobodne wyrażanie opinii.

Zadania kierownika demokraty

  1. Rolą kierownika - demokraty jest:
  • czynny udział w pracach zespołu (grupy)
  • delegowanie swoich uprawnień podwładnym
  • przedstawienie celów jakie grupa ma osiągnąć oraz zapoznanie zespołu z możliwymi środkami do realizacji zadania
  • proponowanie własnych przemyśleń, przy czym ostatecznie liczy się wybór całej grupy
  • pozostawianie podziału pracy pracownikom
  • wprowadzenie zasady: każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii
  • zachęcanie do samodzielności
  • zapewnienie dwukierunkowej komunikacji (kierownik – podwładny)
  • zachęcanie do częstych merytorycznych dyskusji
  • częstsze nagradzanie, niż karanie członków zespołu
  • prowadzenie systemu motywacyjnego dla członków zespołu
  • utrzymywanie pozytywnej atmosfery
  • dążenie do efektywnego wykonania zadań

Zalety i wady

Demokratyczny styl kierowania sprzyja wysokiej jakości pracy. Pracownicy są zmotywowani do pracy. Relacje pracowników z przełożonym są bardzo życzliwe. Zadowolenie pracowników jest dużo wyższe niż w stylu autokratycznym. Wadą w tym stylu kierowania jest przedłużający się czas na podejmowanie decyzji, ponadto istnieje możliwość powstania chaosu, przy odmiennych zdaniach członków zespołu.

Styl demokratyczny, a charakter kierownika

Sposób kierowania jest ściśle powiązany z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, wiarygodność, pewność siebie, oryginalność), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Demokrata poza tym, że powinien darzyć zaufaniem członków swojego zespołu powinien mieć również nawyk (przyzwyczajenie) do informowania całego zespołu o zachodzących zmianach.

Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.

Funkcje menadżera, a style kierowania

Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, motywować pracowników, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.

Bibliografia

Autor: Mateusz Król