Sklep internetowy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 12:08, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Sklep internetowy
Polecane artykuły



Sklep internetowy jest aplikacją informatyczną pozwalającą na sprzedaż towarów z wykorzystaniem sieci internet. Firmy hostingowe często posiadają własne, autorskie rozwiązania, na rynku dostępne są też płatne aplikacje, za pomocą których szybko i łatwo można uruchomić sprzedaż w Internecie. Rozwiązania takie mają jednak wadę - wymagają już na początku nakładu finansowego, niezbędnego na zakup takiego oprogramowania. To może skutecznie odstraszyć nowych e-przedsiębiorców, którzy w razie niepowodzenia zostają z zakupioną aplikacją, która do niczego już im nie jest potrzebna.

Nowoczesne sklepy internetowe, z których korzystamy obecnie istnieją dzięki stale rozwijanej sieci Internet. Rozwój oferowanych usług e-commerce jest zależny od postępu technicznego determinującego jego możliwości i ograniczenia, te zaś zależą od sytuacji politycznej, gospodarczej i kulturowej. Zasady rządzące rynkiem sklepów internetowych są analogiczne do zasad z rynków tradycyjnego handlu jak popyt i podaż, czynniki mikro i makroekonomiczne. Sklepy internetowe dodatkowo wspiera pakiet zalety specyficzne dla środowiska internetowego takich jak dostęp do szerokiego grona odbiorców na całym świecie, możliwość zwrotu zakupionych towarów, tym samym odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny zmiany decyzji zakupowej. Dotyczy to zakupów na odległość od zarejestrowanych firm, jednak pozwala na większą swobodę podejmowania decyzji i zmniejsza ryzyko zakupu, który po weryfikacji organoleptycznej nie spełni naszych wymagań. Wobec czego sklepy internetowe zwiększają wygodę i bezpieczeństwo zakupów.

Elementy sklepu internetowego

Standardowy wygląd sklepu internetowego to nagłówek, trzykolumnowe centrum i stopka, choć spotyka się sklepy odbiegające od tego schematu. Podstawowa wersja programu zawiera mechanizmy prezentacji towaru, system logowania klientów, system recenzji, informowanie o produktach, newsletters, system prezentacji nowości, moduł promocji. Panel administracyjny pozwala dodawać towary, obsługiwać zamówienia, konfigurować sklep. Oprogramowanie obsługuje wiele języków, wiele walut - potrafi się między nimi przełączać i przeliczać wartości.


Kategorie sklepu internetowego

Dowolna ilość kategorii i podkategorii. Automatycznie tworzona drzewiasta struktura ułatwia poruszanie się po sklepie, a jeśli administrator dodał również opis kategorii wyświetlana jest strona z dołączonym opisem.

Przykładowe kategorie:

  1. Bestsellery - Najlepiej sprzedające się produkty listowane są w bloku bestsellery. Dzięki temu serwis zyskuje na dynamice a klient jest informowany o najlepiej sprzedających się.
  2. Nowości - Nowości wyświetlane są losowo w bloku nowości. Ciągła rotacja produktów zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania się tematem "nowości".
  3. Promocje - Produkty przecenione lub te w preferencyjnych cenach wyświetlane są losowo w bloku promocje.
  4. Producent - Wyświetlana lista producentów umożliwia "szybki skok" do odznaczonego na niej producenta i listy produktów tego producenta.
  5. Koszyk - Wyświetla informacje dotyczące zawartości koszyka oraz odsyła do strony z opisem zawartości.
  6. Informacje - Blok zawierający, dodane przez administratora, dowolne informacje np.: O firmie...
  7. Opinie - Listuje losowo wybrane opinie o produktach.

Możliwości zastosowania w firmie

Korzyści z prowadzenia sprzedaży przez sklep internetowy:

  • rozszerzenie tradycyjnej działalności handlowej o sprzedaż elektroniczną
  • obniżenie kosztów działalności operacyjnej
  • pozyskanie nowych klientów drogą elektroniczną
  • dostęp dla klientów z rejonów z siecią internet i możliwością dostawy


Sklepy internetowe w Polsce

Wzrost ilości sklepów internetowych w Polsce przypadł szczególnie na okres 2010 roku, kiedy ich liczba sięgnęła 10 000. Dwa lata później, w roku 2012 zarejestrowano ich 12 000 co stanowiło o dynamice rozwoju e-handlu o 438,7% w stosunku do roku 2006 z 2 000 zarejestrowanych sklepów. Wysoki współczynnik wzrostu świadczy o popularności handlu elektronicznego i został osiągnięty pomimo kryzysu gospodarczego.

W 2017 roku wykonanych zostało przez internautów z Polski aż 54% zakupów. W roku 2016 było to 50%. 43% kupujących w sieci w 2016 roku określało zakupy za ryzykowne, w 2017 roku odsetek spadł do poziomu 38%.

Ciekawsze statystyki z 2017 roku:

  • 82% internautów określiło zakupy w sieci jako zachęcające przez całodobową dostępność
  • 41% internautów uznaje zakupy w sieci za łatwe i przyjemne
  • 44% uznaje je za wygodne
  • 33% za tańsze niż w sklepach stacjonarnych
  • 39% szybsze niż zakupy stacjonarne


Popularność sklepów internetowych również wzrosła naturalnie z czasem kiedy Polacy przekonali się do zakupów w sieci jako bezpiecznej i wygodnej formy nabywania dóbr. Dla 25% e-konsumentów największą zaletą jest oszczędność czasu, brak konieczności wychodzenia z domu i dostępność oferty w ciągu całej doby.

Największą popularnością w Polsce cieszą się porównywarki cenowe, serwisy aukcyjne oraz serwisy z opiniami konsumentów. Wśród kategorii produktowych dominują multimedia, sprzęt RTV i AGD oraz komputerowy. E-konsument przy zakupach w internecie kieruje się zasadami zakupów opartymi o klasyczne znane ze sklepów stacjonarnych jak wybór, cena, dostępność produktu i przyzwyczajenie do marki. Ale także dodatkowymi, które oferują e-sklepy.

Zasady kierujące zakupami w sklepach internetowych:

  • Potrzeba zakupów (okazjonalne potrzeby jak urodziny, wesela, komunie. Impuls zakupu pod wpływem emocji w danej chwili)
  • Zapotrzebowanie na produkt (wizja jego wykorzystania, potrzeba użytkowa)
  • Opinie o produkcie (zaczerpnięte z informacji w sieci oraz znajomych)
  • Czas realizacji zamówienia (miejsce i czas wysyłki)
  • Obsługa Klienta (możliwość pozyskania dodatkowych informacji lub spersonalizowania towaru na potrzeby klienta)

Bibliografia

  • Kyciak W., Przeliorz K. (2012). Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy. Wydawnictwo Helion
  • Feldy M. (2012). Sklepy internetowe. Jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów. Wydawnictwo Kluwer SA Wolters

Autor: Krzysztof Woźniak, Grzegorz Jaworek