Silos: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Utworzono nową stronę)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Strona w opracowaniu==
'''Silos''' to pojęcie oznaczające zachowanie organizacyjne, które objawia się przez '''funkcjonowanie''' jakiejś '''części organizacji''' (osoby, grupy osób, zespołu lub działu) '''w oderwaniu od pozostałych jej części''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 2)
{{stub}}
 
Silosy w organizacjach powstają wtedy, gdy poszczególne osoby, grupy, zespoły lub działy nie chcą dzielić się swoja wiedzą oraz posiadanymi informacjami z innymi osobami funkcjonującymi w obrębie tej samej [[organizacja|organizacji]]. Objawia się to '''niskim poziomem komunikacji''' lub jego brakiem, a także '''nieujawnianiem''' lub '''zatajaniem informacji''' przed innymi (Mohapeloa, 2017, s. 1009).
 
Silosy w [[organizacja|organizacji]] istnieją wyłącznie na płaszczyźnie '''mentalnej''' (Mohapeloa, 2017, s. 1010). Nie są one fizycznie obecne w organizacjach, ale istnieją w umysłach pracowników jako '''niewidzialna bariera''' (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3).
 
Istnienie silosów w obrębie organizacji powoduje (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3):
* Dysfunkcję i fragmentację organizacji
* Poczucie segregacji, odłączenia i izolacji od firmy i innych jej członków, zespołów i działów
* Bezsilność, strach przed udziałem w spotkaniach z innymi osobami, zespołami czy działami w obrębie firmy
* Brak zaufania, szacunku oraz współpracy pomiędzy pracownikami
* Występowanie podziału ''my kontra oni''
 
==TL;DR==
Silosy w organizacjach to zachowanie polegające na funkcjonowaniu jednej części organizacji w izolacji od reszty. Powstają na skutek niewłaściwej komunikacji i zatajania informacji. Przyczyny to hierarchiczna struktura organizacyjna, osobowość liderów, brak szkoleń i polityki współpracy. Silosy mają negatywny wpływ na innowacje, klientów, zespoły i działy. Ograniczenie silosów możliwe jest poprzez nagradzanie współpracy, tworzenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i jasne określenie obszarów odpowiedzialności.
 
==Przyczyny powstawania silosów w organizacji==
Powstawaniu silosów organizacyjnych sprzyja [[hierarchia|hierarchiczna]] [[struktura organizacyjna]], w której największa władza organizacyjna oraz autorytet należą do pracowników znajdujących się w strukturze na najwyższych szczeblach; są to tak zwane '''silosy pionowe'''. Istnieją także '''silosy poziome''', związane z występowaniem w organizacji obszarów specjalizacji takich, jak [[zasoby ludzkie]] (HR), [[marketing]], działalność operacyjna (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3).
Silosy w organizacji pojawiają się także w obliczu ciągłych zmian organizacyjnych, w szczególności tych wywołanych zmianami kadrowymi (Mohapeloa, 2017, s. 1010).
 
Innymi przyczynami do powstawania silosów mogą być (Fenwick, Seville, Brunsdon, 2009, s. 5-6):
* Postawa, osobowość lub [[styl kierowania]] liderów w [[organizacja|organizacji]]
* Obojętność na potrzeby innych działów
* Priorytetyzacja potrzeb, sukcesów, celów konkretnych działów
* Operowanie w różnych strefach czasowych i geograficznych
* Funkcjonowanie w odizolowaniu od innych
* Uzależnienie nagród finansowych od wyników poszczególnych jednostek
* Polityka oraz procedury w firmie utrudniające współpracę
* Kultura firmy promująca rywalizację ponad [[praca zespołowa|pracę zespołową]]
* Brak szkoleń, rozwoju [[umiejętności interpersonalne|umiejętności interpersonalnych]] pracowników
 
<google>n</google>
 
==Konsekwencje występowania silosów w organizacji==
Cztery główne obszary na które wpływa mentalność silosowa w organizacji to '''innowacje''', '''klienci''', '''zespoły''' oraz '''działy'''. Szczególnie negatywny wpływ ma ona na '''tożsamość zespołu''' na różnych płaszczyznach takich, jak (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1012):
* Środowisko fizyczne i strukturę działu
* Relacje wewnątrzgrupowe
* Doświadczenia kierownictwa
* Relacje międzygrupowe
 
Głównym problemem powiązanym z występowaniem silosów w organizacji jest fakt, że wpływają one negatywnie na funkcjonowanie firmy poprzez (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1013):
* Obniżenie [[kluczowe wskaźniki efektywności|kluczowych wskaźników efektywności]] (KPI)
* Spadek liczby klientów
* Niespełnianie wymogów klientów
* Spadek jakości usług świadczonych klientom
* Brak spójności w działaniach podejmowanych przez pracowników firmy
* Zmniejszenie [[produktywność|produktywności]] i [[wydajność|wydajności]]
* Frustrację pracowników
 
==Ograniczenie powstawania silosów==
Proces ograniczenia powstawania silosów w organizacji może zostać '''ograniczony''' lub c'''ałkowicie wyeliminowany''' za pomocą (Fenwick, Seville, Brundson, 2009, s. 10):
* Nagradzania zachowań opartych na [[współpraca|współpracy]]
* Zachęcania do innowacji, ulepszania [[proces|procesów]]
* Tworzenie [[kultura organizacyjna|kultury organizacji]] opartej na współpracy i wzajemnej komunikacji
* Jasnego określenia obszarów odpowiedzialności
 
Inne metody oraz sposoby postępowania w przedsiębiorstwie które mogą sprzyjać ograniczeniu powstawania silosów to między innymi (Mohapeloa, 2017, s.1011):
* Stworzenia kooperacyjnego [[środowisko pracy|środowiska pracy]] w którym pracownicy są współodpowiedzialni za osiąganie [[cele|celów]] przedsiębiorstwa
* Uzależnienie [[system wynagrodzeń|systemu wynagrodzeń]] od osiąganych celów funkcjonalnych całej firmy, a nie pojedynczych zespołów
* Wzmocnienie zależności oraz współpracy pomiędzy różnymi działami w organizacji
* Zachęcanie do traktowania błędów i porażek jako szansy do uczenia się
* Ustalanie celów, których pomyślne wypełnienie odbywa się przy współpracy różnych działów
* Promowanie elastyczności w obrębie zespołu, pomiędzy działami
* Budowanie zaufania pomiędzy zespołami oraz działami
* Przepływ informacji we wszystkich kierunkach [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]: z góry na dół, z dołu do góry oraz na boki
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koordynacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Warunki pracy - społeczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół samozarządzający]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model 7s]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turkusowe zarządzanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Grupa robocza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empowerment]]}} }}
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Cilliers F., Greyvenstein H. (2012), ''[https://www.scielo.org.za/pdf/sajip/v38n2/v38n2a10.pdf The impact of silo mentality on team identity: An organizational case study]'', Journal of Industrial Psychology, nr 38
* Fenwick T., Seville E., Brundson D. (2009), ''[https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/9468/12619818_silos.pdf?sequence=1&isAllowed=y  A report on the impact of silos on resilience and how the impacts might be reduced]'', Resilient Organisations Research Report, nr 1
* Mohapeloa T. (2017), ''[https://sciendo.com/downloadpdf/journals/picbe/11/1/article-p1009.pdf Effects of silo mentality on corporate ITC’s business model]'', Proceedings of the International Conference on Business Excellence, nr 11
* Szewczyk P. (2018), ''Modele dojrzałości procesowej - przegląd i analiza porównawcza'', Journal of Modern Management Process, nr 2
</noautolinks>
 
{{a|Justyna Prus}}
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
 
{{#metamaster:description|Silosy w organizacjach to izolacja i brak komunikacji, co prowadzi do dysfunkcji, fragmentacji i braku zaufania między pracownikami. To niewidzialne bariery, które utrudniają współpracę.}}

Aktualna wersja na dzień 19:49, 18 sty 2024

Silos to pojęcie oznaczające zachowanie organizacyjne, które objawia się przez funkcjonowanie jakiejś części organizacji (osoby, grupy osób, zespołu lub działu) w oderwaniu od pozostałych jej części (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 2)

Silosy w organizacjach powstają wtedy, gdy poszczególne osoby, grupy, zespoły lub działy nie chcą dzielić się swoja wiedzą oraz posiadanymi informacjami z innymi osobami funkcjonującymi w obrębie tej samej organizacji. Objawia się to niskim poziomem komunikacji lub jego brakiem, a także nieujawnianiem lub zatajaniem informacji przed innymi (Mohapeloa, 2017, s. 1009).

Silosy w organizacji istnieją wyłącznie na płaszczyźnie mentalnej (Mohapeloa, 2017, s. 1010). Nie są one fizycznie obecne w organizacjach, ale istnieją w umysłach pracowników jako niewidzialna bariera (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3).

Istnienie silosów w obrębie organizacji powoduje (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3):

  • Dysfunkcję i fragmentację organizacji
  • Poczucie segregacji, odłączenia i izolacji od firmy i innych jej członków, zespołów i działów
  • Bezsilność, strach przed udziałem w spotkaniach z innymi osobami, zespołami czy działami w obrębie firmy
  • Brak zaufania, szacunku oraz współpracy pomiędzy pracownikami
  • Występowanie podziału my kontra oni

TL;DR

Silosy w organizacjach to zachowanie polegające na funkcjonowaniu jednej części organizacji w izolacji od reszty. Powstają na skutek niewłaściwej komunikacji i zatajania informacji. Przyczyny to hierarchiczna struktura organizacyjna, osobowość liderów, brak szkoleń i polityki współpracy. Silosy mają negatywny wpływ na innowacje, klientów, zespoły i działy. Ograniczenie silosów możliwe jest poprzez nagradzanie współpracy, tworzenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i jasne określenie obszarów odpowiedzialności.

Przyczyny powstawania silosów w organizacji

Powstawaniu silosów organizacyjnych sprzyja hierarchiczna struktura organizacyjna, w której największa władza organizacyjna oraz autorytet należą do pracowników znajdujących się w strukturze na najwyższych szczeblach; są to tak zwane silosy pionowe. Istnieją także silosy poziome, związane z występowaniem w organizacji obszarów specjalizacji takich, jak zasoby ludzkie (HR), marketing, działalność operacyjna (Cilliers, Greyvenstein, 2012, s. 3). Silosy w organizacji pojawiają się także w obliczu ciągłych zmian organizacyjnych, w szczególności tych wywołanych zmianami kadrowymi (Mohapeloa, 2017, s. 1010).

Innymi przyczynami do powstawania silosów mogą być (Fenwick, Seville, Brunsdon, 2009, s. 5-6):

  • Postawa, osobowość lub styl kierowania liderów w organizacji
  • Obojętność na potrzeby innych działów
  • Priorytetyzacja potrzeb, sukcesów, celów konkretnych działów
  • Operowanie w różnych strefach czasowych i geograficznych
  • Funkcjonowanie w odizolowaniu od innych
  • Uzależnienie nagród finansowych od wyników poszczególnych jednostek
  • Polityka oraz procedury w firmie utrudniające współpracę
  • Kultura firmy promująca rywalizację ponad pracę zespołową
  • Brak szkoleń, rozwoju umiejętności interpersonalnych pracowników

Konsekwencje występowania silosów w organizacji

Cztery główne obszary na które wpływa mentalność silosowa w organizacji to innowacje, klienci, zespoły oraz działy. Szczególnie negatywny wpływ ma ona na tożsamość zespołu na różnych płaszczyznach takich, jak (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1012):

  • Środowisko fizyczne i strukturę działu
  • Relacje wewnątrzgrupowe
  • Doświadczenia kierownictwa
  • Relacje międzygrupowe

Głównym problemem powiązanym z występowaniem silosów w organizacji jest fakt, że wpływają one negatywnie na funkcjonowanie firmy poprzez (Mohapeloa, 2017, s. 1010-1013):

Ograniczenie powstawania silosów

Proces ograniczenia powstawania silosów w organizacji może zostać ograniczony lub całkowicie wyeliminowany za pomocą (Fenwick, Seville, Brundson, 2009, s. 10):

  • Nagradzania zachowań opartych na współpracy
  • Zachęcania do innowacji, ulepszania procesów
  • Tworzenie kultury organizacji opartej na współpracy i wzajemnej komunikacji
  • Jasnego określenia obszarów odpowiedzialności

Inne metody oraz sposoby postępowania w przedsiębiorstwie które mogą sprzyjać ograniczeniu powstawania silosów to między innymi (Mohapeloa, 2017, s.1011):

  • Stworzenia kooperacyjnego środowiska pracy w którym pracownicy są współodpowiedzialni za osiąganie celów przedsiębiorstwa
  • Uzależnienie systemu wynagrodzeń od osiąganych celów funkcjonalnych całej firmy, a nie pojedynczych zespołów
  • Wzmocnienie zależności oraz współpracy pomiędzy różnymi działami w organizacji
  • Zachęcanie do traktowania błędów i porażek jako szansy do uczenia się
  • Ustalanie celów, których pomyślne wypełnienie odbywa się przy współpracy różnych działów
  • Promowanie elastyczności w obrębie zespołu, pomiędzy działami
  • Budowanie zaufania pomiędzy zespołami oraz działami
  • Przepływ informacji we wszystkich kierunkach struktury organizacyjnej: z góry na dół, z dołu do góry oraz na boki


Silosartykuły polecane
KoordynacjaWarunki pracy - społeczneStruktura sieciowaKultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakościąZespół samozarządzającyModel 7sTurkusowe zarządzanieGrupa roboczaEmpowerment

Bibliografia


Autor: Justyna Prus