Projektowanie graficzne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Wizerunek marki]]</li>
<li>[[Inbound Marketing]]</li>
<li>[[Marketing szeptany]]</li>
<li>[[Czarny PR]]</li>
<li>[[Media społecznościowe]]</li>
<li>[[Visual merchandising]]</li>
<li>[[Rodzaje witryn internetowych]]</li>
<li>[[Interaktywność]]</li>
<li>[[Marketing społeczny]]</li>
</ul>
}}
'''[[Projektowanie]] graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym ([[promocja]], [[branding]], zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).
'''[[Projektowanie]] graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym ([[promocja]], [[branding]], zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).


Linia 24: Linia 10:


'''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.
'''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.
<google>t</google>


==Dziedziny projektowania graficznego==
==Dziedziny projektowania graficznego==
'''[[Reklama]]''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.
'''[[Reklama]]''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.
<google>n</google>


'''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek).
'''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek).
Linia 69: Linia 56:


'''Projektowanie czcionek''' to wysoce wyspecjalizowany obszar projektowania graficznego, który koncentruje się na tworzeniu i projektowaniu form literowych, krojów pisma i obróbki czcionek. Niektórzy projektanci typów posiadają własne odlewnie czcionek cyfrowych, które są firmami, które projektują, udzielają licencji, publikują i dystrybuują czcionki. Inni typografowie specjalizują się w ręcznie robionych czcionkach i krojach. Literowanie to ręczne rysowanie form literowych (w przeciwieństwie do czcionek generowanych na komputerze) (R. Landa 2019, s. 2-9).
'''Projektowanie czcionek''' to wysoce wyspecjalizowany obszar projektowania graficznego, który koncentruje się na tworzeniu i projektowaniu form literowych, krojów pisma i obróbki czcionek. Niektórzy projektanci typów posiadają własne odlewnie czcionek cyfrowych, które są firmami, które projektują, udzielają licencji, publikują i dystrybuują czcionki. Inni typografowie specjalizują się w ręcznie robionych czcionkach i krojach. Literowanie to ręczne rysowanie form literowych (w przeciwieństwie do czcionek generowanych na komputerze) (R. Landa 2019, s. 2-9).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inbound Marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing szeptany]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czarny PR]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Visual merchandising]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje witryn internetowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interaktywność]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing społeczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bennett A. (red) (2006), [https://books.google.pl/books?id=Zu00m04mba4C&printsec=frontcover&dq=graphic+design&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjVxfq97tXoAhXmBBAIHVIGDNAQ6AEISTAE#v=onepage&q=graphic%20design&f=false ''Design Studies Theory and Research in Graphic Design]'', Princeton Architectural Press, New York
* Bennett A. (red.) (2006), ''Design Studies Theory and Research in Graphic Design'', Princeton Architectural Press, New York
* Landa R. (2019), [https://books.google.pl/books?id=HepDDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=graphic+design&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjVxfq97tXoAhXmBBAIHVIGDNAQ6AEIXTAG#v=onepage&q=graphic%20design&f=false ''Graphic Design Solutions Sixth Edition]'', Cengage, Boston
* Landa R. (2019), ''Graphic Design Solutions'', Cengage, Boston
* Poulin R. (2012), [https://books.google.pl/books?id=hBR_J9jliugC&printsec=frontcover&dq=graphic+design&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiG47Ho6djoAhXEmIsKHdxuAYoQ6AEISjAE#v=onepage&q=graphic%20design&f=false ''Graphic Design and Architecture, A 20th Century History: A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World]'', Rockport Publisher, Beverly
* Poulin R. (2012), ''Graphic Design and Architecture, A 20th Century History: A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World'', Rockport Publisher, Beverly
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 20:24, 17 gru 2023

Projektowanie graficzne (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym (promocja, branding, zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).

TL;DR

Projektowanie graficzne to profesjonalna dyscyplina sztuki, która ma na celu przekazywanie informacji i wpływanie na ludzi za pomocą elementów wizualnych. Obejmuje aspekty percepcyjne i behawioralne. Dziedziny projektowania graficznego to reklama, branding, komunikacja korporacyjna, projektowanie edytorskie i projektowanie czcionek.

Aspekt behawioralny i percepcyjny

Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28).

Aspekt percepcyjny obejmuje istotę wizualną. Komunikacja w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę.

Aspekt behawioralny ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.

Dziedziny projektowania graficznego

Reklama promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.

Projektowanie brandingu i identyfikacji polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek). Formaty projektowania identyfikacji obejmują:

  • logo,
  • wizytówki,
  • papier firmowy,
  • programy identyfikacji wizualnej,
  • oznakowanie,
  • projekty środowiskowe,
  • projektowanie opakowań,
  • strony internetowe,
  • sieć mobilną, a także inne formaty w mediach.

Niektóre inne możliwości studiów brandingowych obejmują:

  • nazewnictwo marki,
  • koncepcję marki,
  • strategię marki,
  • rewitalizację marki,
  • rebranding,
  • wprowadzenie marki,
  • branding cyfrowy,
  • branding globalny,
  • branding polityczny.

Projektowanie komunikacji korporacyjnej obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, materiały dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach. Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują:

  • raporty roczne,
  • broszury,
  • zestawy sprzedażowe,
  • materiały marketingowe,
  • publikacje korporacyjne,
  • materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami,
  • korporacyjne strony internetowe i intranet,
  • materiały z ofertami nowych produktów.

Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy projekt wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji. Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują:

  • projektowanie książek,
  • projektowanie czasopism,
  • projektowanie gazet, biuletyny i broszury,
  • na ekranie są również vlogi, mologi i blogi.

Projektowanie czcionek to wysoce wyspecjalizowany obszar projektowania graficznego, który koncentruje się na tworzeniu i projektowaniu form literowych, krojów pisma i obróbki czcionek. Niektórzy projektanci typów posiadają własne odlewnie czcionek cyfrowych, które są firmami, które projektują, udzielają licencji, publikują i dystrybuują czcionki. Inni typografowie specjalizują się w ręcznie robionych czcionkach i krojach. Literowanie to ręczne rysowanie form literowych (w przeciwieństwie do czcionek generowanych na komputerze) (R. Landa 2019, s. 2-9).


Projektowanie graficzneartykuły polecane
Wizerunek markiInbound MarketingMarketing szeptanyCzarny PRMedia społecznościoweVisual merchandisingRodzaje witryn internetowychInteraktywnośćMarketing społeczny

Bibliografia

  • Bennett A. (red.) (2006), Design Studies Theory and Research in Graphic Design, Princeton Architectural Press, New York
  • Landa R. (2019), Graphic Design Solutions, Cengage, Boston
  • Poulin R. (2012), Graphic Design and Architecture, A 20th Century History: A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World, Rockport Publisher, Beverly


Autor: Joanna Ciesielska