Plan zarządzania kosztami projektu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Porządkowanie kategorii)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 16: Linia 16:
'''[[Plan]] zarządzania kosztami projektu''' - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego [[cykl życia projektu|cykl życia]]. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to [[dokument]], który określa format i standardy, za pomocą których [[koszty]] projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic.
'''[[Plan]] zarządzania kosztami projektu''' - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego [[cykl życia projektu|cykl życia]]. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to [[dokument]], który określa format i standardy, za pomocą których [[koszty]] projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic.
Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza [[kontrola]] kosztów, czyli ogólny [[nadzór]] zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.
Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza [[kontrola]] kosztów, czyli ogólny [[nadzór]] zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.
<google>text</google>
<google>text</google>


Linia 23: Linia 22:


==Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu==
==Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu==
 
Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: [[plan zarządzania projektem]] (zawiera [[harmonogram]] bazowy, [[zakres projektu]], [[struktura podziału pracy|struktury podziału pracy]] - WBS), [[karta projektu]] (zawiera zbiorczy [[budżet]] i wymagania ogólne projektu) oraz [[aktywa]] procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, [[informacje]] archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, [[system]] informatyczny, [[kultura organizacyjna|kultura]] i [[struktura organizacyjna]].
Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: [[plan zarządzania projektem]] (zawiera [[harmonogram]] bazowy, [[zakres projektu]], [[struktura podziału pracy|struktury podziału pracy]]- WBS), [[karta projektu]] (zawiera zbiorczy [[budżet]] i wymagania ogólne projektu) oraz [[aktywa]] procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, [[informacje]] archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, [[system]] informatyczny, [[kultura organizacyjna|kultura]] i [[struktura organizacyjna]].


Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: [[finansowanie]] ze środków własnych, finansowanie poprzez [[emisja akcji|emisję akcji]], finansowanie poprzez zaciągnięcie [[kredyt]]ów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, [[dzierżawa]], [[leasing]]. [[Grupa]] projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych [[przepływy pieniężne|przepływów pieniężnych]], [[wartość]] zaktualizowana netto (NPV), [[wewnętrzna stopa zwrotu]].
Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: [[finansowanie]] ze środków własnych, finansowanie poprzez [[emisja akcji|emisję akcji]], finansowanie poprzez zaciągnięcie [[kredyt]]ów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, [[dzierżawa]], [[leasing]]. [[Grupa]] projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych [[przepływy pieniężne|przepływów pieniężnych]], [[wartość]] zaktualizowana netto (NPV), [[wewnętrzna stopa zwrotu]].


==Co zawiera Plan zarządzania projektem==
==Co zawiera Plan zarządzania projektem==
Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.
Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.


Linia 45: Linia 42:


3.1. [[Identyfikacja]] problemów związanych z kosztami precyzuje:
3.1. [[Identyfikacja]] problemów związanych z kosztami precyzuje:
* poziom precyzji sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
* poziom precyzji - sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
* poziom dokładności akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
* poziom dokładności - akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
* progi kontrolne (control thresholds) progowe wartości odchyleń od planu,
* progi kontrolne (control thresholds) - progowe wartości odchyleń od planu,
* reguły pomiaru wykonania stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.
* reguły pomiaru wykonania - stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.


3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:
3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:
* [[uprawnienia]] i [[odpowiedzialność]] poszczególnych członków,
* [[uprawnienia]] i [[odpowiedzialność]] poszczególnych członków,
* formaty sprawozdawcze forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
* formaty sprawozdawcze - forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
* związki z procedurami organizacyjnymi [[odwołanie]] do struktury podziału pracy,
* związki z procedurami organizacyjnymi - [[odwołanie]] do struktury podziału pracy,
* sposoby podejmowania decyzji.
* sposoby podejmowania decyzji.


Linia 62: Linia 59:


==Co się robi z Planem zarządzania projektem==
==Co się robi z Planem zarządzania projektem==
[[Plik:Schemat.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie]]
[[Plik:Schemat.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie]]


Linia 78: Linia 74:


{{a|Marlena Hajost}}
{{a|Marlena Hajost}}
[[Kategoria:Metody i techniki projektowe]]
[[Kategoria:Metody i techniki projektowe]]


{{#metamaster:description|Plan zarządzania kosztami projektu - dokument niezbędny do szacowania, kontrolowania i zarządzania kosztami projektu. Umożliwia mierzenie i zgłaszanie odchyleń od planu kosztowego, a także podejmowanie działań korygujących. Ważny przy określaniu budżetu i realizacji projektu.}}
{{#metamaster:description|Plan zarządzania kosztami projektu - dokument niezbędny do szacowania, kontrolowania i zarządzania kosztami projektu. Umożliwia mierzenie i zgłaszanie odchyleń od planu kosztowego, a także podejmowanie działań korygujących. Ważny przy określaniu budżetu i realizacji projektu.}}

Wersja z 10:36, 2 lis 2023

Plan zarządzania kosztami projektu
Polecane artykuły

Plan zarządzania kosztami projektu - opisuje sposób planowania, zarządzania, klasyfikowania i kontrolowania kosztów projektu przez cały jego cykl życia. Plan zarządzania kosztami projektu jest niezbędnym elementem i dokumentem wejścia przy: szacowaniu kosztów projektu, określeniu budżetu projektu, kontrolowaniu kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami (planowania zasobów). Jest to dokument, który określa format i standardy, za pomocą których koszty projektu są mierzone, zgłaszane i kontrolowane. Plan zarządzania kosztami projektu uwzględniający reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń projektowych dotyczących kosztów. Do realizacji założeń planu zarządzania kosztami projektu konieczne jest dokonanie budżetowania, czyli przypisania konkretnym elementom pracy ich przewidywanych kosztów, w wyniku czego powstaje plan bazowy kosztów. Umożliwia to sprawdzanie stanu wykonania kosztów przez porównanie rzeczywistego ich poziomu z poziomem wyjściowym i reagowania zgodnie z planem zarządzania kosztami w razie istotnych różnic. Niezgodności z założeniami planowymi stwierdza kontrola kosztów, czyli ogólny nadzór zmian w budżecie. Umożliwia ona oszacowanie łącznego kosztu wykonania projektu oraz zastosowanie ewentualnych działań korygujących. Plan zarządzania kosztami projektu jest więc jednym z narzędzi zapewniających ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.

TL;DR

Plan zarządzania kosztami projektu jest dokumentem opisującym sposób planowania, zarządzania i kontrolowania kosztów projektu. Jest wynikiem procesu planowania zarządzania kosztami i uwzględnia reguły postępowania w przypadku zmian lub odchyleń od założeń kosztowych. Plan zawiera cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Jest niezbędnym narzędziem zapewniającym ukończenie projektu w ramach ustalonego budżetu.

Jak przygotować Plan zarządzania kosztami projektu

Punktem wyjściowym w tworzeniu planu zarządzania kosztami projektu jest zbiorcza analiza elementów wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: plan zarządzania projektem (zawiera harmonogram bazowy, zakres projektu, struktury podziału pracy - WBS), karta projektu (zawiera zbiorczy budżet i wymagania ogólne projektu) oraz aktywa procesów organizacyjnych zawierają zasady i kryteria dostosowywania procesów organizacyjnych do konkretnych potrzeb projektu (procedury kontroli finansowej, informacje archiwalne, wytyczne budżetowania kosztów). Przy tworzeniu planu nie możemy pominąć zewnętrznych czynników środowiskowych takich jak: warunki rynkowe (ceny zasobów na rynku), informacje gospodarcze dla danego segmentu rynku, kursy walut, system informatyczny, kultura i struktura organizacyjna.

Plan zarządzania kosztami jest wynikiem spotkań i pracy zespołu projektowego i ekspertów, którzy poprzez metody analityczne wybierają źródła finansowania projektu takie jak: finansowanie ze środków własnych, finansowanie poprzez emisję akcji, finansowanie poprzez zaciągnięcie kredytów. Eksperci określają sposoby pozyskania zasobów takich jak: wytworzenie, nabycie, wypożyczenie, dzierżawa, leasing. Grupa projektowa zajmuje się także wyborem metod finansowych w ocenie decyzji dotyczących stopy zwrotu z inwestycji, okresu zwrotu, zdyskontowanych przepływów pieniężnych, wartość zaktualizowana netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu.

Co zawiera Plan zarządzania projektem

Wynikiem pracy grupy ekspertów i grupy projektowej jest sporządzenia dokumentu planu zarządzania kosztami projektu. Plan zarządzania kosztami zazwyczaj podzielony jest na trzy zasadnicze części: cel planu zarządzania kosztami, koszty projektu i procedury kontroli. Poniżej zawarta jest szczegółowa charakterystyka każdej z części planu zarządzania kosztami.

1. Cel planu zarządzania kosztami:

  • przedstawienie szacunków dotyczących kosztów i nakładów na projekt,
  • określenie czynników, które będą miały tendencję do zwiększania kosztów lub nakładów,
  • opisać procedury, które będą wdrożone w wypadku wzrostu kosztów lub nakładów.

2. Koszty projektu:

  • zawiera główne koszty projektu z podziałem na pośrednie i bezpośrednie oraz w układzie rodzajowym,
  • definiuje jednostki miary używane w pomiarach zasobów,
  • identyfikuje potencjalne przyczyny wzrostu kosztów lub nakładów.

3. Procedury kontroli projektu podzielone na kategorie:

3.1. Identyfikacja problemów związanych z kosztami precyzuje:

  • poziom precyzji - sposób w jaki zaokrąglać się będzie oszacowania kosztów,
  • poziom dokładności - akceptowalny poziom realistycznych oszacowań kosztów,
  • progi kontrolne (control thresholds) - progowe wartości odchyleń od planu,
  • reguły pomiaru wykonania - stosowane w ramach analizy wartości wypracowanej.

3.2. Rozwiązanie problemów związanych z kosztami zawiera:

  • uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych członków,
  • formaty sprawozdawcze - forma i częstotliwość raportów dotyczących kosztów,
  • związki z procedurami organizacyjnymi - odwołanie do struktury podziału pracy,
  • sposoby podejmowania decyzji.

3.3 Plan postępowania w sytuacjach nieprzewidzianych wskazuje:

  • przyczyny wzrostu kosztów lub opóźnienia w harmonogramie oraz oczekiwana łączna kwotę kosztów lub zasobów,
  • odpowiedzialność za awaryjność planu zarządzania kosztami,
  • procedurę aktualizacji planu zarządzania kosztami na wypadek wzrostu kosztów projektu.

Co się robi z Planem zarządzania projektem

Rys. 1 Zarządzanie kosztami w projekcie

Plan zarządzania kosztami projektu jest punktem wyjściowym i integralną częścią całego procesu zarządzania kosztami w projekcie co przedstawia załączony schemat. Plan zarządzania kosztami to podstawowy element każdego etapu zarządzania kosztami zaczynając od planowania i szacowania kosztów, przez budżetowanie a kończąc na kontroli kosztów.

Bibliografia

  • Charette P. (red.) (2004). Zarządzanie projektem, MSAP, Kraków
  • McGary R. Wysocki R. (2005). "Efektywne zarządzanie projektami" Helion, Gliwice
  • Pawlak M. (2006). Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Project Management Institute (2013) "A guide to the project management body of knowledge - (PMBOK guide) - fifth edition", Project Management Institute, Newtown Square
  • Smith P. (2016). Global Professional Standards for Project Cost Management, "Procedia - Social and Behavioral Sciences"
  • Trocki M. (2017). "Metodyki i standardy zarządzania projektami" Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Marlena Hajost