Modele systemów zarządzania jakością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Kompleksowe modele systemu zarządzania jakością uwzględniają, oprócz aspektów ściśle związanych z zapewnieniem jakości, obszary przedsiębiorstwa i jego otoczenia, które mają wpływ na jakość. W literaturze polskiej i zagranicznej znaleźć można szereg propozycji modeli zarządzania jakością. Najczęściej wymienianymi są te związane z nagrodami jakości - [[Nagroda im. Malcolma Baldridge'a|M. Baldridge'a]] oraz [[Europejska Nagroda Jakości|Europejską Nagrodą Jakości]], a także zawarty w [[system zarządzania jakością|normie ISO 9001:2000]]. Wśród pozostałych na uwagę zasługują modele: [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]], [[Model Saundersa i Prestona|I. W. Saundersa i A. P. Prestona]], [[Model Silvestro|R. Silvestro]], bazujący na koncepcji [[Model St Gallen|St Gallen]], [[Autonomiczny system zarządzania jakością|autonomiczny]] oraz [[Model warstwowy|warstwowy]].
Kompleksowe [[modele]] systemu zarządzania jakością uwzględniają, oprócz aspektów ściśle związanych z zapewnieniem jakości, obszary przedsiębiorstwa i jego otoczenia, które mają wpływ na [[jakość]]. W literaturze polskiej i zagranicznej znaleźć można szereg propozycji modeli zarządzania jakością. Najczęściej wymienianymi są te związane z nagrodami jakości - [[Nagroda im. Malcolma Baldridge'a|M. Baldridge'a]] oraz [[Europejska Nagroda Jakości|Europejską Nagrodą Jakości]], a także zawarty w [[system zarządzania jakością|normie ISO 9001:2000]]. Wśród pozostałych na uwagę zasługują modele: [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]], [[Model Saundersa i Prestona|I. W. Saundersa i A. P. Prestona]], [[Model Silvestro|R. Silvestro]], bazujący na koncepcji [[Model St Gallen|St Gallen]], [[Autonomiczny system zarządzania jakością|autonomiczny]] oraz [[Model warstwowy|warstwowy]].


Modele związane z nagrodami jakości źródło swe mają w ustanowionej w 1950 roku przez Japoński Związek Naukowców i Inżynierów [[Nagroda im. Deminga|nagrodzie im. Deminga]] (M. Urbaniak 2004, s. 209). Podstawą do zdefiniowania dziesięciu obszarów oceny były zasady [[William Edwards Deming|W. Edwadrsa Deminga]] (G. L. Standing, R. J. Vokurka 2003, s. 940-1). Od 1987 roku umożliwiono start w konkursie przedsiębiorstwom spoza Japonii.
Modele związane z nagrodami jakości źródło swe mają w ustanowionej w 1950 roku przez Japoński Związek Naukowców i Inżynierów [[Nagroda im. Deminga|nagrodzie im. Deminga]] (M. Urbaniak 2004, s. 209). Podstawą do zdefiniowania dziesięciu obszarów oceny były zasady [[William Edwards Deming|W. Edwadrsa Deminga]] (G. L. Standing, R. J. Vokurka 2003, s. 940-1). Od 1987 roku umożliwiono start w konkursie przedsiębiorstwom spoza Japonii.

Wersja z 21:51, 20 maj 2020

Modele systemów zarządzania jakością
Polecane artykuły


Kompleksowe modele systemu zarządzania jakością uwzględniają, oprócz aspektów ściśle związanych z zapewnieniem jakości, obszary przedsiębiorstwa i jego otoczenia, które mają wpływ na jakość. W literaturze polskiej i zagranicznej znaleźć można szereg propozycji modeli zarządzania jakością. Najczęściej wymienianymi są te związane z nagrodami jakości - M. Baldridge'a oraz Europejską Nagrodą Jakości, a także zawarty w normie ISO 9001:2000. Wśród pozostałych na uwagę zasługują modele: House of Total Quality, I. W. Saundersa i A. P. Prestona, R. Silvestro, bazujący na koncepcji St Gallen, autonomiczny oraz warstwowy.

Modele związane z nagrodami jakości źródło swe mają w ustanowionej w 1950 roku przez Japoński Związek Naukowców i Inżynierów nagrodzie im. Deminga (M. Urbaniak 2004, s. 209). Podstawą do zdefiniowania dziesięciu obszarów oceny były zasady W. Edwadrsa Deminga (G. L. Standing, R. J. Vokurka 2003, s. 940-1). Od 1987 roku umożliwiono start w konkursie przedsiębiorstwom spoza Japonii.

Szczegółowy opis modeli znajdziesz klikając w odpowiednie linki.

Bibliografia

  • Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007

Autor: Sławomir Wawak