Model Saundersa i Prestona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




I. W. Saunders i A. P. Preston zaprezentowali podejście zbliżone do [[Model House of Total Quality|Modelu House of Total Quality]]. Przetworzyli oni modele B. L. Joinera, Pincera, [[Nagroda im. Malcolma Baldridge'a|nagrody im. M. Baldridge'a]] oraz [[Koło Deminga|koła W. Edwardsa Deminga]]. Ich [[model]] składa się z czterej poziomów, z których (I. W. Saunders, A. P. Preston 1994, s. 188):
I. W. Saunders i A. P. Preston zaprezentowali podejście zbliżone do [[Model House of Total Quality|Modelu House of Total Quality]]. Przetworzyli oni [[modele]] B. L. Joinera, Pincera, [[Nagroda im. Malcolma Baldridge'a|nagrody im. M. Baldridge'a]] oraz [[Koło Deminga|koła W. Edwardsa Deminga]]. Ich [[model]] składa się z czterej poziomów, z których (I. W. Saunders, A. P. Preston 1994, s. 188):
* pierwszy składa się z podstawowych elementów [[TQM]],
* pierwszy składa się z podstawowych elementów [[TQM]],
* drugi obejmuje podstawowe elementy, które wspomagają [[ciągłe doskonalenie|doskonalenie]],
* drugi obejmuje podstawowe elementy, które wspomagają [[ciągłe doskonalenie|doskonalenie]],
* trzeci stanowi centrum modelu, ponieważ kluczowa dla systemu zarządzania jakością jest zdolność do sterowania i doskonalenia [[proces]]ów, [[produkt]]ów i [[rodzaje usług|usług]],
* trzeci stanowi centrum modelu, ponieważ kluczowa dla systemu zarządzania jakością jest [[zdolność]] do sterowania i doskonalenia [[proces]]ów, [[produkt]]ów i [[rodzaje usług|usług]],
* czwarty zawiera korzyści odnoszone w wyniku doskonalenia, czyli ograniczenie [[koszty jakości|kosztów]] i zwiększenie [[zadowolenie klienta|zadowolenia klienta]].
* czwarty zawiera korzyści odnoszone w wyniku doskonalenia, czyli ograniczenie [[koszty jakości|kosztów]] i zwiększenie [[zadowolenie klienta|zadowolenia klienta]].



Wersja z 21:39, 20 maj 2020

Model Saundersa i Prestona
Polecane artykuły


I. W. Saunders i A. P. Preston zaprezentowali podejście zbliżone do Modelu House of Total Quality. Przetworzyli oni modele B. L. Joinera, Pincera, nagrody im. M. Baldridge'a oraz koła W. Edwardsa Deminga. Ich model składa się z czterej poziomów, z których (I. W. Saunders, A. P. Preston 1994, s. 188):

  • pierwszy składa się z podstawowych elementów TQM,
  • drugi obejmuje podstawowe elementy, które wspomagają doskonalenie,
  • trzeci stanowi centrum modelu, ponieważ kluczowa dla systemu zarządzania jakością jest zdolność do sterowania i doskonalenia procesów, produktów i usług,
  • czwarty zawiera korzyści odnoszone w wyniku doskonalenia, czyli ograniczenie kosztów i zwiększenie zadowolenia klienta.

Model Saundersa i Prestona jednoznacznie wskazuje zależności pomiędzy elementami. Jego wadą jest ograniczenie do obszaru jakości, bez próby szerszego spojrzenia na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Wprawdzie autorzy wskazali na powiązania z dostawcami, klientami oraz obszarami organizacji, jednak odnieśli je do całego modelu, a nie jego elementów czy choćby poziomów.

Bibliografia

  • Dalu R. S., Deshmukh S. G., Multi-attribute decision model for assessing components of total quality management, Total Quality Management, 6/2002, Routledge, Londyn 2002
  • Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007

Autor: Sławomir Wawak