Metody pracy zdalnej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Bibliografia: Clean up)
m (Infobox5 upgrade)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Przyczyny tworzenia zespołów projektowych]]</li>
<li>[[Serwisdesk]]</li>
<li>[[Zespół wirtualny]]</li>
<li>[[Struktura liniowa]]</li>
<li>[[Teamware]]</li>
<li>[[Przedstawiciel handlowy]]</li>
<li>[[Telekonferencja]]</li>
<li>[[Struktura organizacyjna a projekty]]</li>
<li>[[Scrum of scrums]]</li>
</ul>
}}
[[Praca]] w zespole projektowym (praca grupowa) jest obok networkingu i teleworkingu jedna z form pracy w organizacji wirtualnej, którą to definiuje się jako dynamiczne narzędzie zarządzania oparte na sieciach komputerowych i możliwościach korzystania z [[bank]]ów informacyjnych (np. [[Internet]]) dla poprawy wydajności i efektywności w rzeczywistej organizacji będącym współczesnym sposobem rozwiązywania problemów. Sama praca grupowa dotyczy kooperacji z innymi organizacjami lub współdziałaniu [[autonomia|autonomicznych]] grup wewnątrz organizacji w celu realizacji innowacyjnego projektu.
[[Praca]] w zespole projektowym (praca grupowa) jest obok networkingu i teleworkingu jedna z form pracy w organizacji wirtualnej, którą to definiuje się jako dynamiczne narzędzie zarządzania oparte na sieciach komputerowych i możliwościach korzystania z [[bank]]ów informacyjnych (np. [[Internet]]) dla poprawy wydajności i efektywności w rzeczywistej organizacji będącym współczesnym sposobem rozwiązywania problemów. Sama praca grupowa dotyczy kooperacji z innymi organizacjami lub współdziałaniu [[autonomia|autonomicznych]] grup wewnątrz organizacji w celu realizacji innowacyjnego projektu.


Linia 44: Linia 29:
* Zanik więzów międzyludzkich,
* Zanik więzów międzyludzkich,
* Problemy monitoringu i nadzoru pracy.
* Problemy monitoringu i nadzoru pracy.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przyczyny tworzenia zespołów projektowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Serwisdesk]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół wirtualny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura liniowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teamware]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedstawiciel handlowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Telekonferencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura organizacyjna a projekty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Scrum of scrums]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 22:07, 17 lis 2023

Praca w zespole projektowym (praca grupowa) jest obok networkingu i teleworkingu jedna z form pracy w organizacji wirtualnej, którą to definiuje się jako dynamiczne narzędzie zarządzania oparte na sieciach komputerowych i możliwościach korzystania z banków informacyjnych (np. Internet) dla poprawy wydajności i efektywności w rzeczywistej organizacji będącym współczesnym sposobem rozwiązywania problemów. Sama praca grupowa dotyczy kooperacji z innymi organizacjami lub współdziałaniu autonomicznych grup wewnątrz organizacji w celu realizacji innowacyjnego projektu.

W zespołach wirtualnych ze względu na znaczne oddalenie uczestników brak bezpośredniego kontaktu. W tradycyjnych grupach łatwo możemy obserwować i wyrabiać sobie pogląd na to, czy uczestnicy są zainteresowani, czy maja motywacje i czy zależy im na tym, aby odegrać swoją rolę. W zespołach wirtualnych jest to niewątpliwie trudniejsze, a więc istnieją pewne wymagania dotyczące komunikacji tak, aby była ona:

  • Przewidywalna,
  • Treściwa,
  • Na czas.

Wynika z tego, że musimy przede wszystkim zapewnić regularny przepływ informacji w obrębie zespołu wirtualnego, komunikacja powinna odbywać się na bieżąco, aby uniknąć pojawiających się nagle i zaskakujących spraw. Podczas pracy w zespole wirtualnym ważne jest to, aby komunikaty jasno przedstawiały pogląd na daną kwestie i poprzedzone wcześniejszymi uzgodnieniami, co do szybkości nadania odpowiedzi, wysyłane były w terminie.

W większości wypadków tworzy się zespoły wirtualne do wykonywania konkretnego zadania a po jego zakończeniu grupa ulega rozwiązaniu. Wynika z tego, że członkostwo w danej grupie będzie zajęciem w niepełnym wymiarze czasu, wykonywanym obok głównej pracy.

Realizacja projektów w XXI wieku wymaga narzędzi informatycznych wspierających każde rozwiązanie. Można stosować bardzo wyrafinowane narzędzia, jak i wspierać się narzędziami biurowymi takimi jak chociażby Excel. Dobór aplikacji zależy od skali organizacji lub projektu.

Narzędzia wykorzystywane w zdalnej pracy to głównie komputery PC i oprogramowanie do nich. Często jednak do pracy wystarczą urządzenia przenośne - palmtopy. Niezbędne jest oprogramowanie typu unified messaging - integrujące komunikację faksową, telefoniczną i e-mailową oraz pakiety wspierające pracę grupową. Pożądane jest także oprogramowanie umożliwiające przejmowanie zdalnej kontroli z domu nad komputerami znajdującymi się w biurze. Oferta obejmuje wiele narzędzi klasy PIM (Personal Information Manager), ułatwiających zarządzanie informacją.

Zalety i wady

Z praca wirtualną wiąże się wiele pozytywnych jak i negatywnych aspektów zarówno dla kierującego projektem jak i wykonawców:

Korzyści

  • Spadek kosztów firmy przypadające na jednego pracownika,
  • Redukcja i spadek kosztów utrzymania powierzchni lokalowej,
  • Ogromne zmniejszenie kosztów przejazdu,
  • Wzrost efektywności i jakości pracy a zarazem, odpowiedzialności i satysfakcji,
  • Dowolnie regulowany czas pracy,
  • Możliwość udziału w projekcie osób, które z różnych względów nie mogłyby pracować w określonym miejscu lub czasie.

Wady

  • Duże koszty przy uruchamianiu projektu (komputery, modemy, telefony, koszty połączeń, zabezpieczenia przesyłanych danych),
  • Zanik więzów międzyludzkich,
  • Problemy monitoringu i nadzoru pracy.


Metody pracy zdalnejartykuły polecane
Przyczyny tworzenia zespołów projektowychSerwisdeskZespół wirtualnyStruktura liniowaTeamwarePrzedstawiciel handlowyTelekonferencjaStruktura organizacyjna a projektyScrum of scrums

Bibliografia

  • Daszkowski M., Karwicka-Rychlewicz K., Wirtualne biuro, rzeczywisty pracownik, www.teleinfo.com.pl
  • Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Agencja Wydawnicza PLACET W-wa 2002
  • Kniaź A., Telepraca wersja swiatowa i lokalna, www.pckurier.pl
  • Robson M., Grupowe rozwiązywanie problemów problemów, PWE W-wa 2005


Autor: Jadwiga Dudzińska