Lista pytań audytowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
{{#ev:youtube|8i5MzGD6oL0|480|right|Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)|frame}}
{{#ev:youtube|8i5MzGD6oL0|480|right|Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)|frame}}


'''Lista pytań audytowych''' - jest to zbiór pytań na które [[audytor]] zbiera odpowiedzi w trakcie przygotowania i prowadzenia audytu. Zamiennie do listy pytań audytowych stosuje się nazwy: lista pytań pomocniczych oraz [[check-lista]]. Taka lista stanowi dużą pomoc dla osoby przeprowadzającej audyt.
'''Lista pytań audytowych''' - jest to zbiór pytań na które [[audytor]] zbiera odpowiedzi w trakcie przygotowania i prowadzenia audytu. Zamiennie do listy pytań audytowych stosuje się nazwy: lista pytań pomocniczych oraz [[check-lista]]. Taka lista stanowi dużą pomoc dla osoby przeprowadzającej [[audyt]].


Korzystanie z listy pytań audytowych służy:
Korzystanie z listy pytań audytowych służy:
Linia 33: Linia 33:
# Spotkanie rozpoczynające audyt (np. Czy wiem co chcę przekazać na spotkaniu otwierającym?)
# Spotkanie rozpoczynające audyt (np. Czy wiem co chcę przekazać na spotkaniu otwierającym?)
# Odbycie wizyty w badanym [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] (np. Czy rozmówca udziela odpowiedzi na temat?)
# Odbycie wizyty w badanym [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] (np. Czy rozmówca udziela odpowiedzi na temat?)
# Spotkanie audytorów (np. Czy mam wszystkie potrzebne informacje?)
# Spotkanie audytorów (np. Czy mam wszystkie potrzebne [[informacje]]?)
# Spotkanie kończące audyt (np. Czy wszyscy zrozumieli moją wypowiedź?)
# Spotkanie kończące audyt (np. Czy wszyscy zrozumieli moją wypowiedź?)
# Raport z audytu (np. Czy wnioski z badania nie są powierzchowne?)
# Raport z audytu (np. Czy wnioski z badania nie są powierzchowne?)
Linia 40: Linia 40:
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Listę pytań audytowych należy traktować jako zbiór wytycznych ułatwiających pracę audytora, a nie jako sztywne ramy. Trzeba korzystać z niej inteligentnie, zachowując profesjonalizm i elastyczność na sygnały z zewnątrz.
Listę pytań audytowych należy traktować jako zbiór wytycznych ułatwiających pracę audytora, a nie jako sztywne ramy. Trzeba korzystać z niej inteligentnie, zachowując [[profesjonalizm]] i [[elastyczność]] na sygnały z zewnątrz.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* E. J. Saunders, ''Audyt wewnętrzny i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach'', EDUCATOR, Częstochowa 2003, str. 117 - 120.
* E. J. Saunders, ''[[Audyt wewnętrzny]] i [[kontrola]] wewnętrzna w przedsiębiorstwach'', EDUCATOR, Częstochowa 2003, str. 117 - 120.
* ''Nowoczesne zarządzanie jakością. Systemy zarządzania, dokumentacja, procesy, audit'', red. A. Tabora, M. Rączka, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, str. 159 - 163.
* ''Nowoczesne [[zarządzanie]] jakością. Systemy zarządzania, [[dokumentacja]], procesy, audit'', red. A. Tabora, M. Rączka, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, str. 159 - 163.


{{a|Anna Szkamruk}}
{{a|Anna Szkamruk}}
[[Kategoria:Metody i techniki jakości]]
[[Kategoria:Metody i techniki jakości]]
[[en:audit check-list]]
[[en:audit check-list]]

Wersja z 05:38, 20 maj 2020

Lista pytań audytowych
Polecane artykuły


{{#ev:youtube|8i5MzGD6oL0|480|right|Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)|frame}}

Lista pytań audytowych - jest to zbiór pytań na które audytor zbiera odpowiedzi w trakcie przygotowania i prowadzenia audytu. Zamiennie do listy pytań audytowych stosuje się nazwy: lista pytań pomocniczych oraz check-lista. Taka lista stanowi dużą pomoc dla osoby przeprowadzającej audyt.

Korzystanie z listy pytań audytowych służy:

  • zachowaniu logicznej kolejności badania,
  • przypomnieniu, aby nie pominąć jakiegoś elementu,
  • ułatwieniu sporządzania uwag do raportu pisanego po zakończeniu badania,
  • jako dowód przeprowadzonego audytu - jest częścią dokumentacji.

Nie istnieje jedna standardowa list pytań audytowych, każdy audytor tworzy sobie własną (dostosowaną do swoich potrzeb) w zależności od doświadczenia oraz zakresu badania. Listę należy na bieżąco aktualizować o zmieniające się przepisy i dostosowywać do sytuacji. Pytania znajdujące się na liście można podzielić na dziesięć grup:

  1. Zdecydowanie się na przeprowadzenie audytu (np. Czy wiem kto jest moim klientem?)
  2. Uzyskanie informacji od zlecającego badanie (np. Czy klient określił cel badania?)
  3. Pierwszy kontakt z badanym podmiotem (np. Czy wiem jak się zachowywać w stosunku do przyszłego audytowanego?)
  4. Przygotowanie audytu (np. Czy wyznaczyłem termin badania?)
  5. Spotkanie rozpoczynające audyt (np. Czy wiem co chcę przekazać na spotkaniu otwierającym?)
  6. Odbycie wizyty w badanym przedsiębiorstwie (np. Czy rozmówca udziela odpowiedzi na temat?)
  7. Spotkanie audytorów (np. Czy mam wszystkie potrzebne informacje?)
  8. Spotkanie kończące audyt (np. Czy wszyscy zrozumieli moją wypowiedź?)
  9. Raport z audytu (np. Czy wnioski z badania nie są powierzchowne?)
  10. Po zakończonym audycie (np. Czy jestem zadowolony z przebiegu audytu?)

Listę pytań audytowych należy traktować jako zbiór wytycznych ułatwiających pracę audytora, a nie jako sztywne ramy. Trzeba korzystać z niej inteligentnie, zachowując profesjonalizm i elastyczność na sygnały z zewnątrz.

Bibliografia

  • E. J. Saunders, Audyt wewnętrzny i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, EDUCATOR, Częstochowa 2003, str. 117 - 120.
  • Nowoczesne zarządzanie jakością. Systemy zarządzania, dokumentacja, procesy, audit, red. A. Tabora, M. Rączka, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, str. 159 - 163.

Autor: Anna Szkamruk