Genichi Taguchi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 21: Linia 21:
 
Genichi Taguchi, (ur. 1 stycznia 1924 w Takamachi w Japonii), japoński inżynier i statystyk, który wprowadził [[metody statystyczne]] do przemysłu w celu poprawy jakości [[produkt]]ów.
 
Genichi Taguchi, (ur. 1 stycznia 1924 w Takamachi w Japonii), japoński inżynier i statystyk, który wprowadził [[metody statystyczne]] do przemysłu w celu poprawy jakości [[produkt]]ów.
  
Takamachi, jego rodzinne miasto było to miasto słynne z zakładów włókienniczych. Z tego powodu ukończył studia w zakresie włókiennictwa, a następnie rozpoczął pracę w przemyśle. Pracę tą przerwał, gdy w czasie II wojny światowej został w 1942 roku wcielony do wojska.
+
Takamachi, jego rodzinne [[miasto]] było to miasto słynne z zakładów włókienniczych. Z tego powodu ukończył studia w zakresie włókiennictwa, a następnie rozpoczął pracę w przemyśle. Pracę tą przerwał, gdy w czasie II wojny światowej został w 1942 roku wcielony do wojska.
  
 
W 1948 roku podjął pracę w Ministerstwie Zdrowia, gdzie zainteresował się statystyką. Jego badania skupiały się na projektowaniu [[eksperyment]]ów. Od 1950 roku pracował w różnych gałęziach przemysłu, gdzie spotkał W. E. Deminga, a także W. A. Shewharta. W latach 60., po obronie doktoratu, wykładał na japońskich uniwersytetach. W 1980 roku został także zaproszony do wygłoszenia serii wykładów dla uczelni oraz biznesu w USA.
 
W 1948 roku podjął pracę w Ministerstwie Zdrowia, gdzie zainteresował się statystyką. Jego badania skupiały się na projektowaniu [[eksperyment]]ów. Od 1950 roku pracował w różnych gałęziach przemysłu, gdzie spotkał W. E. Deminga, a także W. A. Shewharta. W latach 60., po obronie doktoratu, wykładał na japońskich uniwersytetach. W 1980 roku został także zaproszony do wygłoszenia serii wykładów dla uczelni oraz biznesu w USA.
Linia 28: Linia 28:
 
Genichi Taguchi wniósł wiele do nauki jakości. Szczególnymi jego osiągnięciami są:
 
Genichi Taguchi wniósł wiele do nauki jakości. Szczególnymi jego osiągnięciami są:
 
* [[Funkcja strat jakości]] - [[metoda]], której główna idea polega na takim dopasowaniu [[proces]]ów produkcyjnych i produktów do tzw. krzywych jakości, aby straty były jak najmniejsze.
 
* [[Funkcja strat jakości]] - [[metoda]], której główna idea polega na takim dopasowaniu [[proces]]ów produkcyjnych i produktów do tzw. krzywych jakości, aby straty były jak najmniejsze.
* Sterowanie jakością off-line - takie zaprojektowanie i przygotowanie systemu produkcyjnego, które zapewni niezawodność procesów (projektowanie systemu, [[parametr]]ów i tolerancji maszyn)
+
* [[Sterowanie jakością]] off-line - takie zaprojektowanie i przygotowanie systemu produkcyjnego, które zapewni [[niezawodność]] procesów ([[projektowanie]] systemu, [[parametr]]ów i tolerancji maszyn)
 
* [[Projektowanie eksperymentów]]
 
* [[Projektowanie eksperymentów]]
  

Aktualna wersja na dzień 21:08, 19 maj 2020

Genichi Taguchi
Polecane artykuły


G Taguchi.gif

Życiorys

Genichi Taguchi, (ur. 1 stycznia 1924 w Takamachi w Japonii), japoński inżynier i statystyk, który wprowadził metody statystyczne do przemysłu w celu poprawy jakości produktów.

Takamachi, jego rodzinne miasto było to miasto słynne z zakładów włókienniczych. Z tego powodu ukończył studia w zakresie włókiennictwa, a następnie rozpoczął pracę w przemyśle. Pracę tą przerwał, gdy w czasie II wojny światowej został w 1942 roku wcielony do wojska.

W 1948 roku podjął pracę w Ministerstwie Zdrowia, gdzie zainteresował się statystyką. Jego badania skupiały się na projektowaniu eksperymentów. Od 1950 roku pracował w różnych gałęziach przemysłu, gdzie spotkał W. E. Deminga, a także W. A. Shewharta. W latach 60., po obronie doktoratu, wykładał na japońskich uniwersytetach. W 1980 roku został także zaproszony do wygłoszenia serii wykładów dla uczelni oraz biznesu w USA.

Osiągnięcia

Genichi Taguchi wniósł wiele do nauki jakości. Szczególnymi jego osiągnięciami są:

Ocena

Odwrotnie do innych teoretyków jakości - Taguchi mówi raczej o stracie jakości, niż o samej jakości. Metoda ta pozwala projektantom zaprojektować krok po kroku taki wyrób, który zaspokajałby potrzeby klienta i minimalizował koszty firmy. Jest ona o tyle wygodna, że nie wymaga dużej znajomości statystyki czy statystycznej kontroli jakości - jest zaprojektowana dla inżynierów.

Autor: Sławomir Wawak