Formalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Koordynacja]]</li>
<li>[[Tworzenie stanowisk organizacyjnych]]</li>
<li>[[Hierarchia]]</li>
<li>[[Model organizacji]]</li>
<li>[[Zależności organizacyjne]]</li>
<li>[[Konflikty w organizacji procesowej]]</li>
<li>[[Cechy stanowiska pracy]]</li>
<li>[[Centralizacja]]</li>
<li>[[Dokumentacja systemu zarządzania jakością]]</li>
</ul>
}}
'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307).
'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307).
Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
Linia 23: Linia 7:
* instrukcje obiegu dokumentów
* instrukcje obiegu dokumentów
* procedury
* procedury
* wytyczne (Zakrzewska - Bielawska A., [[Organizowanie]] działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).
* wytyczne (Zakrzewska-Bielawska A., [[Organizowanie]] działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).


Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96).  
Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96).
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:  
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:
<google>t</google>
* misję i cele systemu
* misję i cele systemu
* zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
* zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
Linia 34: Linia 17:
* wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)
* wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)


W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:  
W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:
* [[schemat organizacyjny]]
* [[schemat organizacyjny]]
* regulamin
* regulamin
Linia 43: Linia 26:
* polecenia służbowe
* polecenia służbowe
* okólnik, itp.
* okólnik, itp.
<google>n</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji.
Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji.


==Cele formalizacji==  
==Cele formalizacji==
Można wyróżnić następujące cele formalizacji:  
Można wyróżnić następujące cele formalizacji:
# wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
# wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
# zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
# zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
Linia 54: Linia 39:
# minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
# minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
# minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
# minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
# umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej [[działanie]] za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
# umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej [[działanie]] za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).


Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).  
Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).


==Etapy==
==Etapy==
 
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:  
# zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i [[regulamin organizacyjny]]
# zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i [[regulamin organizacyjny]]
# opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
# opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
Linia 66: Linia 50:


==Pomiar==
==Pomiar==
 
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:  
* przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje [[zbyt]] szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
* przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje [[zbyt]] szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
* niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
* niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:  
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:
* liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
* liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
* stopniem szczegółowości tych przepisów
* stopniem szczegółowości tych przepisów
Linia 76: Linia 59:


Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
* otoczenie im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
* otoczenie - im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
* [[technologia]] im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
* [[technologia]] - im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
* wielkość organizacji wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
* wielkość organizacji - wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
* zwartość terytorialna wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
* zwartość terytorialna - wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
* poziom kwalifikacji personelu im niższe [[kwalifikacje]] personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
* poziom kwalifikacji personelu - im niższe [[kwalifikacje]] personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
* postawa personelu wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).
* postawa personelu - wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek – Jurczak 2014, s. 51, 52).


==Bibliografia==
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52).
* Glinka B., Hensel P.(2016), ''Struktury i projektowanie organizacji'', w: Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu: organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wydawnictwo: Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
* Hall, R. H., Johnson, N. J., & Haas, J. E. (1967). ''Organizational size, complexity, and formalization''. "American Sociological Review", pp. 903-912.
* Koźmiński A. K., Jemielniak D., Latusek – Jurczak D.(2016), ''[[Zasady zarządzania]]'', Wydawnictwo: Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
* Lechowicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010) [http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 ''Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego.
* Nalepka A.(2001), ''[[Struktura organizacyjna]]'', ANTYKWA, Kraków 2001
* ''Organizacja i [[zarządzanie]]. Podstawy wiedzy menedżerskiej'',(2001) pod red. Przybyła M., Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
* Serafin K.(2015)[http://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc ''Kultura organizacyjna jako element wspierajacy realizacje strategii przedsiebiorstwa]''Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
* Piotrowski W.(2018), ''Organizacja jako maszyna'', w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Wydawnictwo: Poltext, Warszawa 2018.
* Ubranowska-Sojkin E. (2010) [http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/z.%2098.pdf#page=106 ''Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności – antycypacja kryzysów.]'' Zeszyty naukowe Głowna szkola handlowa w Warszawie (strona 210)
* Vlaar, P. W., Van den Bosch, F. A., & Volberda, H. W. (2006). ''Coping with problems of understanding in interorganizational'' relationships: ''Using formalization as a means to make sense''. "Organization Studies", 27(11), pp. 1617-1638.
* Zakrzewska - Bielawska A.(2017), Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, Wydaw. Nieoczywiste - imprint GAB Media, Warszawa 2017.
* Zarządzanie Teoria i praktyka, pod red Koźmiński A. K., Piotrowski W., (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koordynacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Tworzenie stanowisk organizacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Hierarchia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zależności organizacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konflikty w organizacji procesowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy stanowiska pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centralizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dokumentacja systemu zarządzania jakością]]}} }}


[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), ''Organizational size, complexity, and formalization'', American Sociological Review
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego
* Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków
* Piotrowski W. (2018), ''Organizacja jako maszyna'', [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), ''Teoria organizacji. Nauka dla praktyki'', Poltext, Warszawa
* Przybyła M. (red.) (2001), ''Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej'', Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław
* Serafin K. (2015), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa]'', Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
* Ubranowska-Sojkin E. (2010), ''Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów.'' Zeszyty naukowe SGH w Warszawie
* Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), ''Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense'', Organization Studies, 27(11)
* Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), ''Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa
</noautolinks>
[[Kategoria:Parametry struktury]]


{{a|Łukasz Jakosz}}
{{a|Łukasz Jakosz}}
{{#metamaster:description|Formalizacja - nadawanie formy pisemnej komunikacji w organizacji. Tworzenie przepisów, norm i reguł. Ugruntowanie celów i struktury, wzorce postępowania i procedury.}}

Aktualna wersja na dzień 13:54, 6 sty 2024

Formalizacja jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). Formalizacja definiowana jest jako proces utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:

  • statut przedsiębiorstwa
  • regulamin organizacyjny
  • schemat struktury organizacyjnej
  • charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
  • instrukcje obiegu dokumentów
  • procedury
  • wytyczne (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).

Formalizacja oznacza proces, w którym cele i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., Organizacja jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:

  • misję i cele systemu
  • zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
  • podstawowe zależności organizacyjne
  • zakresy uprawnień i odpowiedzialności
  • wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)

W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:

TL;DR

Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji.

Cele formalizacji

Można wyróżnić następujące cele formalizacji:

  1. wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
  2. zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
  3. osiągniecie oczekiwanego poziomu pewności wyniku i sposobu funkcjonowania danych elementów organizacji za pomocą określenia i wprowadzenia zweryfikowanych procedur działania
  4. minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
  5. minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
  6. umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej działanie za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).

Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).

Etapy

Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:

  1. zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i regulamin organizacyjny
  2. opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
  3. ciągłe doskonalenie dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)

Pomiar

Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:

  • przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje zbyt szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
  • niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji

Stopień formalizacji systemu może być mierzony:

  • liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
  • stopniem szczegółowości tych przepisów
  • stopniem rygorystyczności (karami za niezastosowanie się do przepisów) (A. K. Koźmiński, W. Piotrowski 2000, s. 273)

Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:

  • otoczenie - im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
  • technologia - im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
  • wielkość organizacji - wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
  • zwartość terytorialna - wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
  • poziom kwalifikacji personelu - im niższe kwalifikacje personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
  • postawa personelu - wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).

Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52).


Formalizacjaartykuły polecane
KoordynacjaTworzenie stanowisk organizacyjnychHierarchiaModel organizacjiZależności organizacyjneKonflikty w organizacji procesowejCechy stanowiska pracyCentralizacjaDokumentacja systemu zarządzania jakością

Bibliografia

  • Glinka B., Kostera M. (2016), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), Organizational size, complexity, and formalization, American Sociological Review
  • Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych. Akta Uniwersytetu Łódzkiego
  • Nalepka A. (2001), Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków
  • Piotrowski W. (2018), Organizacja jako maszyna, [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Poltext, Warszawa
  • Przybyła M. (red.) (2001), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław
  • Serafin K. (2015), Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
  • Ubranowska-Sojkin E. (2010), Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów. Zeszyty naukowe SGH w Warszawie
  • Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense, Organization Studies, 27(11)
  • Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa


Autor: Łukasz Jakosz