Firma rodzinna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Holding]]</li>
<li>[[Struktura dywizjonalna]]</li>
<li>[[Komercjalizacja wyników badań]]</li>
<li>[[Ekonomia społeczna]]</li>
<li>[[Definicja zarządzania strategicznego]]</li>
<li>[[Analiza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)]]</li>
<li>[[Typy projektów i ich rodzajowy podział]]</li>
<li>[[Etapy rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych]]</li>
</ul>
}}
'''[[Firma]] rodzinna''' - [[podmiot gospodarczy]], posiadający zarejestrowaną formę prawną, spełniający określone warunki (Lajstet J. i in. 2017, s. 47; Kałuża H. 2009, s. 51; Więcek-Janka E. 2013, s. 6):
'''[[Firma]] rodzinna''' - [[podmiot gospodarczy]], posiadający zarejestrowaną formę prawną, spełniający określone warunki (Lajstet J. i in. 2017, s. 47; Kałuża H. 2009, s. 51; Więcek-Janka E. 2013, s. 6):
* W firmie rodzinnej muszą pracować przynajmniej dwie osoby spokrewnione ze sobą.
* W firmie rodzinnej muszą pracować przynajmniej dwie osoby spokrewnione ze sobą.
* Przynajmniej jedna osoba z rodziny musi odgrywać znaczną rolę w procesie zarządzania organizacją,  
* Przynajmniej jedna osoba z rodziny musi odgrywać znaczną rolę w procesie zarządzania organizacją,
* Uważa, że firma posiada miano firmy rodzinnej, wtedy gdy członkowie rodziny są w posiadaniu większej części kapitału przedsiębiorstwa,
* Uważa, że firma posiada miano firmy rodzinnej, wtedy gdy członkowie rodziny są w posiadaniu większej części kapitału przedsiębiorstwa,
* Kluczowym źródłem utrzymania się rodziny są [[dochody]], które generuje [[przedsiębiorstwo]],
* Kluczowym źródłem utrzymania się rodziny są [[dochody]], które generuje [[przedsiębiorstwo]],
Linia 24: Linia 7:
W wielu krajach, przedsiębiorstwa rodzinne nie są przedmiotem kategoryzacji ([[wyjątek]] stanowi Malta). Oznacza to, że firmy rodzinne nie posiadają osobnej formy prawnej, która byłaby dla nich charakterystyczna i wyróżniała je na rynku wśród innych firm (Lajstet J. i in. 2017, s. 45).
W wielu krajach, przedsiębiorstwa rodzinne nie są przedmiotem kategoryzacji ([[wyjątek]] stanowi Malta). Oznacza to, że firmy rodzinne nie posiadają osobnej formy prawnej, która byłaby dla nich charakterystyczna i wyróżniała je na rynku wśród innych firm (Lajstet J. i in. 2017, s. 45).


Firma nie jest firmą rodzinna, gdy (Lajstet J. i in. 2017, s. 46-47):  
Firma nie jest firmą rodzinna, gdy (Lajstet J. i in. 2017, s. 46-47):
* Osoby fizyczne, prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
* Osoby fizyczne, prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
* Działa w sektorach, m.in. takich jak: [[administracja]] publiczna, rybactwo, czy też rolnictwo/
* Działa w sektorach, m.in. takich jak: [[administracja]] publiczna, rybactwo, czy też rolnictwo/
<google>t</google>


Istnieją trzy podejścia, mające na celu dokładniejsze sformułowanie specyfiki firm rodzinnych (Safin K. 2007, s. 22):  
Istnieją trzy podejścia, mające na celu dokładniejsze sformułowanie specyfiki firm rodzinnych (Safin K. 2007, s. 22):
* Podejście socjologiczne, które na pierwszym miejscu stawia rodzinę, jak również więzi rodzinne, które są źródłem spójności organizacyjnej.  
* Podejście socjologiczne, które na pierwszym miejscu stawia rodzinę, jak również więzi rodzinne, które są źródłem spójności organizacyjnej.
* Podejście zasobowe, które poddaje analizie warstwę ekonomiczną. W tym podejściu skupia się uwagę na [[kapitał]] własny, który umożliwia właścicielom firm rodzinnych zachowanie suwerenności decyzyjnej.
* Podejście zasobowe, które poddaje analizie warstwę ekonomiczną. W tym podejściu skupia się uwagę na [[kapitał]] własny, który umożliwia właścicielom firm rodzinnych zachowanie suwerenności decyzyjnej.
* Podejście zintegrowane, ma na celu zintegrowanie ze sobą zagadnień powiązanych zarówno z sferą rodzinną, jak również sferą biznesu.
* Podejście zintegrowane, ma na celu zintegrowanie ze sobą zagadnień powiązanych zarówno z sferą rodzinną, jak również sferą biznesu.
==TL;DR==
Firma rodzinna to podmiot gospodarczy, w którym pracują co najmniej dwie osoby spokrewnione, a przynajmniej jedna osoba z rodziny odgrywa znaczną rolę w zarządzaniu. Firmy rodzinne mają specyficzne cechy, takie jak inwestycje długoterminowe, łatwiejsza adaptacja do potrzeb klientów, dobre relacje w rodzinie i zjawisko sukcesji. Istnieją różne typy firm rodzinnych, takie jak firma właścicielska, partnerstwo rodzinne czy konsorcjum rodzinne. Firmy rodzinne można klasyfikować ze względu na mienie, stadium życia rodziny i stadium rozwoju działalności. Istnieją również różne modele rozumienia firm rodzinnych.
<google>n</google>


==Cechy wspólne przedsiębiorstw rodzinnych==
==Cechy wspólne przedsiębiorstw rodzinnych==
Można wyróżnić następujące cechy wspólne firm rodzinnych (Lajstet J. i in. 2017, s. 53-54; Sobiecki R. 2014, s. 22):  
Można wyróżnić następujące cechy wspólne firm rodzinnych (Lajstet J. i in. 2017, s. 53-54; Sobiecki R. 2014, s. 22):
* Działania członków firm rodzinny skierowane są na [[inwestycje]] długoterminowe w celu zapewnienia zysków dla następnych pokoleń.
* Działania członków firm rodzinny skierowane są na [[inwestycje]] długoterminowe w celu zapewnienia zysków dla następnych pokoleń.
* Firmy rodzinne łatwiej dostosowują się do żądań klientów. Przedsiębiorstwa te często funkcjonują w obszarach nisz rynkowych oraz wykonują nietuzinkowe zamówienia. Przez co są one bardziej wytrzymałe na dekoniunkturę.
* Firmy rodzinne łatwiej dostosowują się do żądań klientów. Przedsiębiorstwa te często funkcjonują w obszarach nisz rynkowych oraz wykonują nietuzinkowe zamówienia. Przez co są one bardziej wytrzymałe na dekoniunkturę.
* Dobre relacje członków rodziny gwarantują firmom rodzinnym dłuższą przeżywalność oraz są kluczem do sprawnej komunikacji, która funkcjonuje lepiej niż w przedsiębiorstwach nierodzinnych.
* Dobre relacje członków rodziny gwarantują firmom rodzinnym dłuższą przeżywalność oraz są kluczem do sprawnej komunikacji, która funkcjonuje lepiej niż w przedsiębiorstwach nierodzinnych.
* Pojawienie się zjawiska sukcesji, czyli zachowań mających na celu utrzymanie ciągłości posiadania.
* Pojawienie się zjawiska sukcesji, czyli zachowań mających na celu utrzymanie ciągłości posiadania.
==Klasyfikacja firm rodzinnych==
==Klasyfikacja firm rodzinnych==
[[Typologia]] biorąca pod uwagę podział firm rodzinnych ze względu na: mienie, stadium życia rodziny, oraz stadium rozwoju działalności. W ujęciu własności wyodrębniono doskonałe typy, które w wielu przypadkach występują sukcesywnie po sobie w procesie rozwoju organizacji rodzinnej.
[[Typologia]] biorąca pod uwagę podział firm rodzinnych ze względu na: mienie, stadium życia rodziny, oraz stadium rozwoju działalności. W ujęciu własności wyodrębniono doskonałe typy, które w wielu przypadkach występują sukcesywnie po sobie w procesie rozwoju organizacji rodzinnej.
Mowa tu o strukturach właścicielskich takich jak:  
Mowa tu o strukturach właścicielskich takich jak:
* Firma właścicielska, która kierowana jest przez pierwszą generacje (pokolenie), czyli założyciela firmy. Wiąże się to z wysokim poziomem przedsiębiorczości, jak również brakiem sformalizowanego systemu komunikacji. Przeważnie przedsiębiorstwo poddawane jest zmianie sukcesywnie wraz ze zmianą generacji, aczkolwiek zdarzają się przypadki, gdzie utrzymywane są pierwotne struktury właścicielskie.  
* Firma właścicielska, która kierowana jest przez pierwszą generacje (pokolenie), czyli założyciela firmy. Wiąże się to z wysokim poziomem przedsiębiorczości, jak również brakiem sformalizowanego systemu komunikacji. Przeważnie przedsiębiorstwo poddawane jest zmianie sukcesywnie wraz ze zmianą generacji, aczkolwiek zdarzają się przypadki, gdzie utrzymywane są pierwotne struktury właścicielskie.
* [[Partnerstwo]] rodzinne, to następna struktura właścicielska, która opiera się na przekazywaniu udziałów w przedsiębiorstwie rodzinnym bliższym krewnym, głównie z kolejnej generacji (rodzeństwu). W tej strukturze organizacja charakteryzuje się rosnącym poziomem formalizacji oraz malejącym stopniem przedsiębiorczości.
* [[Partnerstwo]] rodzinne, to następna struktura właścicielska, która opiera się na przekazywaniu udziałów w przedsiębiorstwie rodzinnym bliższym krewnym, głównie z kolejnej generacji (rodzeństwu). W tej strukturze organizacja charakteryzuje się rosnącym poziomem formalizacji oraz malejącym stopniem przedsiębiorczości.
* [[Konsorcjum]] rodzinne opiera się na podziale udziałów pomiędzy znaczną liczbą członków rodziny o zróżnicowanym stopniu spokrewnienia. W tej strukturze [[komunikacja]] posiada wysoki stopień formalizacji oraz występuje wykwalifikowany [[styl zarządzania]].  
* [[Konsorcjum]] rodzinne opiera się na podziale udziałów pomiędzy znaczną liczbą członków rodziny o zróżnicowanym stopniu spokrewnienia. W tej strukturze [[komunikacja]] posiada wysoki stopień formalizacji oraz występuje wykwalifikowany [[styl zarządzania]].


Ł. Sułkowski definiuje cztery etapy stadium życia rodziny, które w pewien sposób oddziaływają na [[kierowanie]] rodzinnym biznesem. Mowa tutaj o takich etapach jak: młoda rodzina biznesowa, wchodzenie w [[biznes]], wspólna [[praca]] pokoleń oraz przekazywanie pałeczki. Natomiast ostatnim kryterium są etapy rozwoju działalności. Mowa tutaj o etapach takich jak: rozpoczęcie działalności, jej ekspansja oraz [[dojrzałość]] (Sułkowski Ł. 2005, s. 128).  
Ł. Sułkowski definiuje cztery etapy stadium życia rodziny, które w pewien sposób oddziaływają na [[kierowanie]] rodzinnym biznesem. Mowa tutaj o takich etapach jak: młoda rodzina biznesowa, wchodzenie w [[biznes]], wspólna [[praca]] pokoleń oraz przekazywanie pałeczki. Natomiast ostatnim kryterium są etapy rozwoju działalności. Mowa tutaj o etapach takich jak: rozpoczęcie działalności, jej ekspansja oraz [[dojrzałość]] (Sułkowski Ł. 2005, s. 128).


M. C. Shanker oraz J. H. Astrachan przedstawili tak zwany [[model]] tarczy w którym dokonali podziału kryteriów przedsiębiorstw rodzinnych na (Safin K. 2007, s. 38):
M. C. Shanker oraz J. H. Astrachan przedstawili tak zwany [[model]] tarczy w którym dokonali podziału kryteriów przedsiębiorstw rodzinnych na (Safin K. 2007, s. 38):
Linia 55: Linia 43:
W oparciu o ww. kryteria wyróżnia się:
W oparciu o ww. kryteria wyróżnia się:
* Firmę rodzinną, której [[kapitał własny]] rodziny wynosi więcej niż 50%, a członkowie rodziny zajmują wszystkie stanowiska zarządu oraz organów kontroli.
* Firmę rodzinną, której [[kapitał własny]] rodziny wynosi więcej niż 50%, a członkowie rodziny zajmują wszystkie stanowiska zarządu oraz organów kontroli.
* Tak zwane ''hybrydowe firmy rodzinne'', które występują wtedy, gdy kapitał własny rodziny wynosi ponad 50%, lecz wszelką odpowiedzialność dotyczącą prawa handlowego ponosi [[menadżer]], który nie jest członkiem rodziny.  
* Tak zwane ''hybrydowe firmy rodzinne'', które występują wtedy, gdy kapitał własny rodziny wynosi ponad 50%, lecz wszelką odpowiedzialność dotyczącą prawa handlowego ponosi [[menadżer]], który nie jest członkiem rodziny.
* Firmę kontrolowaną przez rodzinę, tak jak we wcześniejszych przypadkach, kapitał własny rodziny wynosi więcej niż 50%, lecz cały [[zarząd]] obsadzony jest członkami, którzy nie są ze sobą w żaden sposób spokrewnieni.  
* Firmę kontrolowaną przez rodzinę, tak jak we wcześniejszych przypadkach, kapitał własny rodziny wynosi więcej niż 50%, lecz cały [[zarząd]] obsadzony jest członkami, którzy nie są ze sobą w żaden sposób spokrewnieni.
* Firmy nierodzinne, spotyka się zazwyczaj wtedy, gdy rodzina jest w posiadaniu kapitału mniejszego niż 25%, zatem jej wpływy są bardzo małe.
* Firmy nierodzinne, spotyka się zazwyczaj wtedy, gdy rodzina jest w posiadaniu kapitału mniejszego niż 25%, zatem jej wpływy są bardzo małe.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Holding]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura dywizjonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komercjalizacja wyników badań]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekonomia społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Definicja zarządzania strategicznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Typy projektów i ich rodzajowy podział]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etapy rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Kałuża H., 2009. ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2009_nr75_s49.pdf Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja]'', Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. [[Ekonomika]] i Organizacja Gospodarki Żywnościowe, Warszawa.
<noautolinks>
* Lajstet J. (red) 2017. ''Firmy rodzinne. Ludzie relacje wartości'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
* Kałuża H. (2009), ''Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja'', Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowe, Warszawa
* Safin K., 2007. ''Przedsiębiorstwa Rodzinne istota i zachowania strategiczne'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
* Lajstet J. (red.) (2017), ''Firmy rodzinne. Ludzie - relacje - wartości'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
* Sobiecki R.,2015.''[http://administracja.sgh.waw.pl/pl/OW/publikacje/Documents/Przedsiebiorstwo_przemyslowe_poniatowska_sobiecki.pdf Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej]'', Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
* Safin K. (2007), ''Przedsiębiorstwa Rodzinne - istota i zachowania strategiczne'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
* Sułkowski Ł., 2005. ''Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce'', Dom Organizatora, Toruń.
* Sobiecki R. (2015), ''Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej'', Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
* Więcek-Janka E., 2013. ''[http://fem.put.poznan.pl/poli-admin/publications/9822407Wiod%C4%85ce%20warto%C5%9Bci%20rozdz.%203%20i%204.pdf Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi]'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
* Sułkowski Ł. (2005), ''Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce'', Dom Organizatora, Toruń
* Więcek-Janka E. (2013), ''Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
</noautolinks>


{{a|Anna Zemanek}}
{{a|Anna Zemanek}}
[[Kategoria:Prawo]]
[[Kategoria:Przedsiębiorstwo]]
 
{{#metamaster:description|Firma rodzinna to podmiot gospodarczy, który spełnia określone warunki, takie jak praca dwóch osób spokrewnionych i większość kapitału w rękach członków rodziny. Dochody z przedsiębiorstwa są kluczowym źródłem utrzymania dla rodziny.}}

Aktualna wersja na dzień 19:43, 23 gru 2023

Firma rodzinna - podmiot gospodarczy, posiadający zarejestrowaną formę prawną, spełniający określone warunki (Lajstet J. i in. 2017, s. 47; Kałuża H. 2009, s. 51; Więcek-Janka E. 2013, s. 6):

  • W firmie rodzinnej muszą pracować przynajmniej dwie osoby spokrewnione ze sobą.
  • Przynajmniej jedna osoba z rodziny musi odgrywać znaczną rolę w procesie zarządzania organizacją,
  • Uważa, że firma posiada miano firmy rodzinnej, wtedy gdy członkowie rodziny są w posiadaniu większej części kapitału przedsiębiorstwa,
  • Kluczowym źródłem utrzymania się rodziny są dochody, które generuje przedsiębiorstwo,
  • Organizacja musi postrzegać sama siebie jako przedsiębiorstwo rodzinne.

W wielu krajach, przedsiębiorstwa rodzinne nie są przedmiotem kategoryzacji (wyjątek stanowi Malta). Oznacza to, że firmy rodzinne nie posiadają osobnej formy prawnej, która byłaby dla nich charakterystyczna i wyróżniała je na rynku wśród innych firm (Lajstet J. i in. 2017, s. 45).

Firma nie jest firmą rodzinna, gdy (Lajstet J. i in. 2017, s. 46-47):

  • Osoby fizyczne, prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
  • Działa w sektorach, m.in. takich jak: administracja publiczna, rybactwo, czy też rolnictwo/

Istnieją trzy podejścia, mające na celu dokładniejsze sformułowanie specyfiki firm rodzinnych (Safin K. 2007, s. 22):

  • Podejście socjologiczne, które na pierwszym miejscu stawia rodzinę, jak również więzi rodzinne, które są źródłem spójności organizacyjnej.
  • Podejście zasobowe, które poddaje analizie warstwę ekonomiczną. W tym podejściu skupia się uwagę na kapitał własny, który umożliwia właścicielom firm rodzinnych zachowanie suwerenności decyzyjnej.
  • Podejście zintegrowane, ma na celu zintegrowanie ze sobą zagadnień powiązanych zarówno z sferą rodzinną, jak również sferą biznesu.

TL;DR

Firma rodzinna to podmiot gospodarczy, w którym pracują co najmniej dwie osoby spokrewnione, a przynajmniej jedna osoba z rodziny odgrywa znaczną rolę w zarządzaniu. Firmy rodzinne mają specyficzne cechy, takie jak inwestycje długoterminowe, łatwiejsza adaptacja do potrzeb klientów, dobre relacje w rodzinie i zjawisko sukcesji. Istnieją różne typy firm rodzinnych, takie jak firma właścicielska, partnerstwo rodzinne czy konsorcjum rodzinne. Firmy rodzinne można klasyfikować ze względu na mienie, stadium życia rodziny i stadium rozwoju działalności. Istnieją również różne modele rozumienia firm rodzinnych.

Cechy wspólne przedsiębiorstw rodzinnych

Można wyróżnić następujące cechy wspólne firm rodzinnych (Lajstet J. i in. 2017, s. 53-54; Sobiecki R. 2014, s. 22):

  • Działania członków firm rodzinny skierowane są na inwestycje długoterminowe w celu zapewnienia zysków dla następnych pokoleń.
  • Firmy rodzinne łatwiej dostosowują się do żądań klientów. Przedsiębiorstwa te często funkcjonują w obszarach nisz rynkowych oraz wykonują nietuzinkowe zamówienia. Przez co są one bardziej wytrzymałe na dekoniunkturę.
  • Dobre relacje członków rodziny gwarantują firmom rodzinnym dłuższą przeżywalność oraz są kluczem do sprawnej komunikacji, która funkcjonuje lepiej niż w przedsiębiorstwach nierodzinnych.
  • Pojawienie się zjawiska sukcesji, czyli zachowań mających na celu utrzymanie ciągłości posiadania.

Klasyfikacja firm rodzinnych

Typologia biorąca pod uwagę podział firm rodzinnych ze względu na: mienie, stadium życia rodziny, oraz stadium rozwoju działalności. W ujęciu własności wyodrębniono doskonałe typy, które w wielu przypadkach występują sukcesywnie po sobie w procesie rozwoju organizacji rodzinnej. Mowa tu o strukturach właścicielskich takich jak:

  • Firma właścicielska, która kierowana jest przez pierwszą generacje (pokolenie), czyli założyciela firmy. Wiąże się to z wysokim poziomem przedsiębiorczości, jak również brakiem sformalizowanego systemu komunikacji. Przeważnie przedsiębiorstwo poddawane jest zmianie sukcesywnie wraz ze zmianą generacji, aczkolwiek zdarzają się przypadki, gdzie utrzymywane są pierwotne struktury właścicielskie.
  • Partnerstwo rodzinne, to następna struktura właścicielska, która opiera się na przekazywaniu udziałów w przedsiębiorstwie rodzinnym bliższym krewnym, głównie z kolejnej generacji (rodzeństwu). W tej strukturze organizacja charakteryzuje się rosnącym poziomem formalizacji oraz malejącym stopniem przedsiębiorczości.
  • Konsorcjum rodzinne opiera się na podziale udziałów pomiędzy znaczną liczbą członków rodziny o zróżnicowanym stopniu spokrewnienia. W tej strukturze komunikacja posiada wysoki stopień formalizacji oraz występuje wykwalifikowany styl zarządzania.

Ł. Sułkowski definiuje cztery etapy stadium życia rodziny, które w pewien sposób oddziaływają na kierowanie rodzinnym biznesem. Mowa tutaj o takich etapach jak: młoda rodzina biznesowa, wchodzenie w biznes, wspólna praca pokoleń oraz przekazywanie pałeczki. Natomiast ostatnim kryterium są etapy rozwoju działalności. Mowa tutaj o etapach takich jak: rozpoczęcie działalności, jej ekspansja oraz dojrzałość (Sułkowski Ł. 2005, s. 128).

M. C. Shanker oraz J. H. Astrachan przedstawili tak zwany model tarczy w którym dokonali podziału kryteriów przedsiębiorstw rodzinnych na (Safin K. 2007, s. 38):

  • firmy rodzinne o szerokim sensie, które mają miejsce wtedy, gdy przyjmuje się tylko partycypację rodziny we własności oraz kontroli strategicznej,
  • firmy rodzinne o węższym rozumieniu, pojawiają się wtedy, gdy założyciel prowadzi w taki sposób firmę, aby utrzymać ją w posiadaniu rodziny,
  • Firmy rodzinne o najwęższym rozumieniu występują wtedy, gdy w firmie pracuje wiele generacji, a co najmniej dwie osoby ze sobą spokrewnione ponoszą odpowiedzialność menadżerską.

W oparciu o ww. kryteria wyróżnia się:

  • Firmę rodzinną, której kapitał własny rodziny wynosi więcej niż 50%, a członkowie rodziny zajmują wszystkie stanowiska zarządu oraz organów kontroli.
  • Tak zwane hybrydowe firmy rodzinne, które występują wtedy, gdy kapitał własny rodziny wynosi ponad 50%, lecz wszelką odpowiedzialność dotyczącą prawa handlowego ponosi menadżer, który nie jest członkiem rodziny.
  • Firmę kontrolowaną przez rodzinę, tak jak we wcześniejszych przypadkach, kapitał własny rodziny wynosi więcej niż 50%, lecz cały zarząd obsadzony jest członkami, którzy nie są ze sobą w żaden sposób spokrewnieni.
  • Firmy nierodzinne, spotyka się zazwyczaj wtedy, gdy rodzina jest w posiadaniu kapitału mniejszego niż 25%, zatem jej wpływy są bardzo małe.


Firma rodzinnaartykuły polecane
HoldingStruktura dywizjonalnaKomercjalizacja wyników badańEkonomia społecznaDefinicja zarządzania strategicznegoAnaliza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)Typy projektów i ich rodzajowy podziałEtapy rozwoju organizacjiTowarzystwo ubezpieczeń wzajemnych

Bibliografia

  • Kałuża H. (2009), Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowe, Warszawa
  • Lajstet J. (red.) (2017), Firmy rodzinne. Ludzie - relacje - wartości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa Rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
  • Sobiecki R. (2015), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
  • Sułkowski Ł. (2005), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Dom Organizatora, Toruń
  • Więcek-Janka E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań


Autor: Anna Zemanek