Federacja konsumentów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
'''Federacja Konsumentów''' jest pozarządową organizacją, która zajmuje się szeroko rozumianą ochroną konsumenta. Obejmuje ona swoim zasięgiem całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>
'''Federacja Konsumentów''' jest pozarządową organizacją, która zajmuje się szeroko rozumianą ochroną konsumenta. Obejmuje ona swoim zasięgiem całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>
==Istota organizacji==
==Istota organizacji==
Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, głównym powodem jej istnienia jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>.System ochronny ma zapewnić dostęp do towarów oraz usług, których cena i jakość są w stosunku do siebie adekwatne, a także ma chronić konsumenta przed produktami niebezpiecznymi dla jego zdrowia.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>Swoje cele i zdania realizuje dzięki pięćdziesięciu klubom terenowym.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>
Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, głównym powodem jej istnienia jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>.System ochronny ma zapewnić dostęp do [[towarów]] oraz usług, których [[cena]] i [[jakość]] są w stosunku do siebie adekwatne, a także ma chronić konsumenta przed produktami niebezpiecznymi dla jego zdrowia.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>Swoje [[cele]] i zdania realizuje dzięki pięćdziesięciu klubom terenowym.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 95</ref>


==Historia==
==Historia==
Troska o dobro konsumenta nie jest wbrew pozorom nowym zjawiskiem. Początki dynamicznego rozwoju ochrony konsumenckiej sięgają już drugiej połowy XIX wieku, kiedy nastąpiły procesy uprzemysłowienia. W tamtym momencie zostały podjęte pierwsze działania mające zabezpieczyć interesy konsumentów. Duży wpływ w walce o prawa konsumentów miała presja społeczna. Pierwsza w świecie organizacja konsumencka - Liga Konsumentów powstała w Nowym Jorku w 1981 roku.<ref>M. Niepokulczycka, 1999, s. 4</ref>
Troska o [[dobro]] konsumenta nie jest wbrew pozorom nowym zjawiskiem. Początki dynamicznego rozwoju ochrony konsumenckiej sięgają już drugiej połowy XIX wieku, kiedy nastąpiły procesy uprzemysłowienia. W tamtym momencie zostały podjęte pierwsze działania mające zabezpieczyć interesy konsumentów. Duży wpływ w walce o prawa konsumentów miała presja społeczna. Pierwsza w świecie [[organizacja]] konsumencka - Liga Konsumentów powstała w Nowym Jorku w 1981 roku.<ref>M. Niepokulczycka, 1999, s. 4</ref>
Ochrona konsumentów w naszej części Europy ma stosunkowo krótką historię, która rozpoczęła się założeniem Federacji Konsumentów. Powstała 7 lipca 1981 roku. Była to pierwsza, a także przez długi okres czasu jedyna organizacja konsumencka w Europie Centralnej i Wschodniej.Zasady, którymi kierowała się organizacja od pierwszych dni swojej działalności były tożsame z innymi organizacjami działającymi w krajach gospodarki rynkowej. Dowodzą tego zasady określone w statucie uchwalonym w listopadzie 1981 , mówiące że celem organizacji jest:<ref>M. Niepokulczycka 1999, s. 8</ref>
Ochrona konsumentów w naszej części Europy ma stosunkowo krótką historię, która rozpoczęła się założeniem Federacji Konsumentów. Powstała 7 lipca 1981 roku. Była to pierwsza, a także przez [[długi okres]] czasu jedyna organizacja konsumencka w Europie Centralnej i Wschodniej.Zasady, którymi kierowała się organizacja od pierwszych dni swojej działalności były tożsame z innymi organizacjami działającymi w krajach gospodarki rynkowej. Dowodzą tego zasady określone w statucie uchwalonym w listopadzie 1981 , mówiące że celem organizacji jest:<ref>M. Niepokulczycka 1999, s. 8</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>
#"Tworzenie społecznego systemu ochrony interesów konsumentów, niezależnie od przedmiotu i formy ich zaspokajania.
#"Tworzenie społecznego systemu ochrony interesów konsumentów, niezależnie od przedmiotu i formy ich zaspokajania.
#Wzmocnienie skuteczności przyznanej konsumentom ochrony prawnej.
#[[Wzmocnienie]] skuteczności przyznanej konsumentom ochrony prawnej.
#Kształtowanie racjonalnych wzorców konsumpcji."<ref>M. Niepokulczycka 1999, s. 8</ref>
#Kształtowanie racjonalnych wzorców konsumpcji."<ref>M. Niepokulczycka 1999, s. 8</ref>


Linia 31: Linia 31:
== Działanie Federacji Konsumentów==
== Działanie Federacji Konsumentów==
Organizacja realizuje swoje cele poprzez taką aktywność jak:
Organizacja realizuje swoje cele poprzez taką aktywność jak:
:*Zapobieganie naruszeniu praw i interesów konsumenta.Jest to realizowane poprzez prowadzenie pośrednictwa prawnego na rzecz  indywidualnej ochrony konsumentów, a także podejmowanie czynności w ramach ochrony prawnej konsumentów.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>Jeżeli interes konsumentów zostanie naruszony  Federacja konsumentów ma zadanie podjąć mediacje z przedsiębiorcami, aby móc rozwiązać powstały problem.W sytuacji gdy ta metoda zawodzi zostaje wszczynane postępowanie przed sądem polubownym lub sądem powszechnym.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 96</ref>
:*Zapobieganie naruszeniu praw i interesów konsumenta.Jest to realizowane poprzez prowadzenie pośrednictwa prawnego na rzecz  indywidualnej ochrony konsumentów, a także podejmowanie czynności w ramach ochrony prawnej konsumentów.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>Jeżeli interes konsumentów zostanie naruszony  Federacja konsumentów ma [[zadanie]] podjąć mediacje z przedsiębiorcami, aby móc rozwiązać powstały problem.W sytuacji gdy ta [[metoda]] zawodzi zostaje wszczynane postępowanie przed sądem polubownym lub sądem powszechnym.<ref>E. Kieżel i in. 2007, s. 96</ref>
:*Zapewnienie jak najszerszego dostępu zainteresowanych do rzetelnej i sprawdzonej informacji dotyczącej towarów, usług, a także edukacji konsumenckiej. Realizowanie tego postanowienia jest możliwe dzięki licznym publikacjom, które są opracowywane przez Federację Konsumentów.Są one  publikowane przez własne wydawnictwa organizacji, ale oprócz tego w ich rozpowszechnianiu są wykorzystywane inne środki masowego przekazu. Prace te dotyczą "ochrony i zagwarantowania praw i interesów konsumentów, funkcjonowania rynku w kontaktach z jego uczestnikami"<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref> Szerzy także wiedzę towaroznawczą pośród konsumentów, pomaga również innym organizacjom, instytucjom prowadzić edukację osób uczestniczących w rynku.Innym przykładem działalności informacyjno-edukacyjnej jest stworzenie w 1995 tak zwanej Infoteki czyli systemu samoinformacji konsumenta.Ma on pomóc kupującemu podjąć odpowiednią decyzję.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>
:*Zapewnienie jak najszerszego dostępu zainteresowanych do rzetelnej i sprawdzonej informacji dotyczącej towarów, usług, a także edukacji konsumenckiej. Realizowanie tego postanowienia jest możliwe dzięki licznym publikacjom, które są opracowywane przez Federację Konsumentów.Są one  publikowane przez własne wydawnictwa organizacji, ale oprócz tego w ich rozpowszechnianiu są wykorzystywane inne środki masowego przekazu. Prace te dotyczą "ochrony i zagwarantowania praw i interesów konsumentów, funkcjonowania rynku w kontaktach z jego uczestnikami"<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref> Szerzy także wiedzę towaroznawczą pośród konsumentów, pomaga również innym organizacjom, instytucjom prowadzić edukację osób uczestniczących w rynku.Innym przykładem działalności informacyjno-edukacyjnej jest stworzenie w 1995 tak zwanej Infoteki czyli systemu samoinformacji konsumenta.Ma on pomóc kupującemu podjąć odpowiednią decyzję.<ref>A. Malerewicz 2009, s. 362 </ref>
:*Prowadzenie badań nad zmianami zachodzącymi na rynku i ich oddziaływaniem na konsumentów.
:*Prowadzenie badań nad zmianami zachodzącymi na rynku i ich oddziaływaniem na konsumentów.
Linia 38: Linia 38:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Kieżel E.(red.) (2007). ''Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej'', Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa
*Kieżel E.(red.) (2007). ''Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej'', Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa
*Malarewicz A. (2009).''Konsument a reklama: Studium cywilnoprawne'',Wolters Kluwer Polska, Warszawa
*Malarewicz A. (2009).''[[Konsument]] a [[reklama]]: Studium cywilnoprawne'',Wolters Kluwer Polska, Warszawa
*Niepokulczycka M. (1999). ''Polityka konsumencka i ochrona interesów konsumentów: materiały dla pracowników i działaczy samorządów terytorialnych'', Federacja Konsumentów, Warszawa
*Niepokulczycka M. (1999). ''[[Polityka]] konsumencka i ochrona interesów konsumentów: [[materiały]] dla pracowników i działaczy samorządów terytorialnych'', Federacja Konsumentów, Warszawa
*Ozimek I. (2010). [https://www.researchgate.net/profile/Tomasz_Studzieniecki/publication/318111001_DESTINATION_BRANDING_IN_THE_BALTIC_EUROPE/links/595a481b0f7e9b897eab3435/DESTINATION-BRANDING-IN-THE-BALTIC-EUROPE.pdf#page=369 ''Rola instytucji państwowych i organizacji konsumenckich w poprawie ochrony konsumentów na rynku usług turystycznych''], Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia 9 (4)
*Ozimek I. (2010). [https://www.researchgate.net/profile/Tomasz_Studzieniecki/publication/318111001_DESTINATION_BRANDING_IN_THE_BALTIC_EUROPE/links/595a481b0f7e9b897eab3435/DESTINATION-BRANDING-IN-THE-BALTIC-EUROPE.pdf#page=369 ''Rola instytucji państwowych i organizacji konsumenckich w poprawie ochrony konsumentów na rynku usług turystycznych''], Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia 9 (4)
*Penczar M. (2007).[http://www.rf.edu.pl/uploads/media/BIKW_07_2007.pdf '' Ochrona konsumenta na integrującym się rynku bankowym w Unii Europejskiej''], Bank i Kredyt
*Penczar M. (2007).[http://www.rf.edu.pl/uploads/media/BIKW_07_2007.pdf '' Ochrona konsumenta na integrującym się rynku bankowym w Unii Europejskiej''], [[Bank]] i [[Kredyt]]
*Torbus A. (2009). [http://arbitraz.laszczuk.pl/_adr/88/Ochrona_konsumenta_jako_strony_zapisu_na_zagraniczny_sad_polubowny.pdf''Ochrona konsumenta jako strony zapisu na zagraniczny sąd polubowny''], Arbitraż i Mediacja
*Torbus A. (2009). [http://arbitraz.laszczuk.pl/_adr/88/Ochrona_konsumenta_jako_strony_zapisu_na_zagraniczny_sad_polubowny.pdf''Ochrona konsumenta jako strony zapisu na zagraniczny sąd polubowny''], [[Arbitraż]] i [[Mediacja]]


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 21:06, 19 maj 2020

Federacja konsumentów
Polecane artykuły


Federacja Konsumentów jest pozarządową organizacją, która zajmuje się szeroko rozumianą ochroną konsumenta. Obejmuje ona swoim zasięgiem całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.[1]

Istota organizacji

Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, głównym powodem jej istnienia jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów[2].System ochronny ma zapewnić dostęp do towarów oraz usług, których cena i jakość są w stosunku do siebie adekwatne, a także ma chronić konsumenta przed produktami niebezpiecznymi dla jego zdrowia.[3]Swoje cele i zdania realizuje dzięki pięćdziesięciu klubom terenowym.[4]

Historia

Troska o dobro konsumenta nie jest wbrew pozorom nowym zjawiskiem. Początki dynamicznego rozwoju ochrony konsumenckiej sięgają już drugiej połowy XIX wieku, kiedy nastąpiły procesy uprzemysłowienia. W tamtym momencie zostały podjęte pierwsze działania mające zabezpieczyć interesy konsumentów. Duży wpływ w walce o prawa konsumentów miała presja społeczna. Pierwsza w świecie organizacja konsumencka - Liga Konsumentów powstała w Nowym Jorku w 1981 roku.[5] Ochrona konsumentów w naszej części Europy ma stosunkowo krótką historię, która rozpoczęła się założeniem Federacji Konsumentów. Powstała 7 lipca 1981 roku. Była to pierwsza, a także przez długi okres czasu jedyna organizacja konsumencka w Europie Centralnej i Wschodniej.Zasady, którymi kierowała się organizacja od pierwszych dni swojej działalności były tożsame z innymi organizacjami działającymi w krajach gospodarki rynkowej. Dowodzą tego zasady określone w statucie uchwalonym w listopadzie 1981 , mówiące że celem organizacji jest:[6]

  1. "Tworzenie społecznego systemu ochrony interesów konsumentów, niezależnie od przedmiotu i formy ich zaspokajania.
  2. Wzmocnienie skuteczności przyznanej konsumentom ochrony prawnej.
  3. Kształtowanie racjonalnych wzorców konsumpcji."[7]

Po sześciu latach czyli w 1987 roku Federacja Konsumentów została członkiem-korespondentem CI, wtedy znanego pod nazwą IOCU (Międzynarodowa Organizacja Związków Konsumenckich), członkiem rzeczywistym była już w 1989 roku. Od 1991 była członkiem Rady CI, pełniła tę funkcję przez dwie kolejne kadencje.[8]

Działanie Federacji Konsumentów

Organizacja realizuje swoje cele poprzez taką aktywność jak:

  • Zapobieganie naruszeniu praw i interesów konsumenta.Jest to realizowane poprzez prowadzenie pośrednictwa prawnego na rzecz indywidualnej ochrony konsumentów, a także podejmowanie czynności w ramach ochrony prawnej konsumentów.[9]Jeżeli interes konsumentów zostanie naruszony Federacja konsumentów ma zadanie podjąć mediacje z przedsiębiorcami, aby móc rozwiązać powstały problem.W sytuacji gdy ta metoda zawodzi zostaje wszczynane postępowanie przed sądem polubownym lub sądem powszechnym.[10]
  • Zapewnienie jak najszerszego dostępu zainteresowanych do rzetelnej i sprawdzonej informacji dotyczącej towarów, usług, a także edukacji konsumenckiej. Realizowanie tego postanowienia jest możliwe dzięki licznym publikacjom, które są opracowywane przez Federację Konsumentów.Są one publikowane przez własne wydawnictwa organizacji, ale oprócz tego w ich rozpowszechnianiu są wykorzystywane inne środki masowego przekazu. Prace te dotyczą "ochrony i zagwarantowania praw i interesów konsumentów, funkcjonowania rynku w kontaktach z jego uczestnikami"[11] Szerzy także wiedzę towaroznawczą pośród konsumentów, pomaga również innym organizacjom, instytucjom prowadzić edukację osób uczestniczących w rynku.Innym przykładem działalności informacyjno-edukacyjnej jest stworzenie w 1995 tak zwanej Infoteki czyli systemu samoinformacji konsumenta.Ma on pomóc kupującemu podjąć odpowiednią decyzję.[12]
  • Prowadzenie badań nad zmianami zachodzącymi na rynku i ich oddziaływaniem na konsumentów.
  • Współpracowanie z innymi organizacjami w celu uzyskania od nich pomocy lub wymienienia doświadczeń.[13]

Bibliografia

Przypisy

  1. E. Kieżel i in. 2007, s. 95
  2. E. Kieżel i in. 2007, s. 95
  3. A. Malerewicz 2009, s. 362
  4. E. Kieżel i in. 2007, s. 95
  5. M. Niepokulczycka, 1999, s. 4
  6. M. Niepokulczycka 1999, s. 8
  7. M. Niepokulczycka 1999, s. 8
  8. M. Niepokulczycka 1999, s. 8-9
  9. A. Malerewicz 2009, s. 362
  10. E. Kieżel i in. 2007, s. 96
  11. A. Malerewicz 2009, s. 362
  12. A. Malerewicz 2009, s. 362
  13. E. Kieżel i in. 2007, s. 96

Autor: Patrycja Oleś