Poziom obsługi klienta
Poziom obsługi klienta |
---|
Polecane artykuły |
Poziom obsługi klienta – (POK) miara zadowolenia klienta z zaspokojenia jego potrzeb, opierających się na zasadach 7W. Poziom obsługi klienta łączy się z elementami takimi jak (Kramarz M. 2014, s. 48):
- jakość obsługi – stopień realizacji wyznaczonych parametrów zgodnych ze standardami obsługi,
- satysfakcja klienta – klient powinien być zadowolony z oferowanych usług, które powinny spełniać jego wcześniejsze wyobrażenia dotyczące współpracy,
- lojalność klienta – firma powinna zrobić wszystko, aby klient chciał podejmować dalszą współpracę z danym przedsiębiorstwem oraz nie wykazywał chęci korzystania z usług konkurencji .
Logistyczna obsługa klienta
Obsługa klienta opiera się na zasadzie 7W (Kadłubek M. 2012, s. 927):
- Właściwy produkt,
- Właściwy klient,
- Właściwa jakość,
- Właściwa ilość,
- Właściwy czas,
- Właściwe miejsce,
- Właściwy koszt,
Jeśli wszystkie te punkty zostaną spełnione, możemy mówić o obsłudze klienta na wysokim poziomie. Każdy klient powinien czuć się wyjątkowo, dlatego też firmy robią wszystko, aby mu to zapewnić. Logistyczna obsługa klienta jest podstawowym elementem w etapie tworzenia konkurencyjności .
Ocena poziomu logistycznej obsługi klienta zależna jest od czynników takich jak (Kramarz M. 2014, s. 52):
- niezawodność – zgodność z warunkami przyjętymi w umowie
- czas realizacji zamówienia – ważne jest, aby zamówienie zostało zrealizowane w jak najkrótszym czasie, przy zachowaniu odpowiedniej jakości,
- terminowość – termin wykonania zamówienia musi być zgodny z tym określonym w umowie, ustalanej odpowiednio pod każdego klienta,
- pewność – określana na podstawie danych odnoszących się do stosunku zamówień prawidłowych (bez uszkodzeń, opóźnień itp.) do całości w danym okresie czasu,
- kompletność – związana z szerokością asortymentu oraz zgodnością zamówienia z umową,
- elastyczność – obejmuje możliwość dostosowania się do potrzeb klienta, nawet tych niestandardowych .
Technologie podwyższające poziom obsługi klienta
Poziom obsługi klienta często wiąże się ze stosowaniem nowoczesnych technologii. Najczęściej wykorzystywanymi są (Królik R. 2015 s. 2571):
- GPS – ułatwiają śledzenie przesyłki, dzięki czemu klient ma pewność, że jego przesyłka nie zgubiła się, a także wie, kiedy się jej spodziewać,
- automatyczne maszyny – pomagają, a także usprawniają procesy tj. kompletowanie, dzięki czemu oszczędza się dużo ważnego czasu,
- RFID – system polegający na falach radiowych, wspomagający identyfikację przesyłek,
- monitoring – dzięki odpowiednio dobranemu systemowi kamer przedsiębiorstwo ma ciągły wgląd w ich bezpieczeństwo,
- systemy informatyczne – systemy takie jak CRM stosowane w firmach usprawniają przepływ informacji oraz dokumentów .
Fazy obsługi klienta
Obsługa klienta na najwyższym poziomie powinna składać się w trzech faz (Kramarz M. 2014, s. 47):
- faza przedtransakcyjna - faza pozwalająca na określenie potrzeb klienta. Badania marketingowe prowadzone pokazują statystycznie, jakie klienci posiadają w danym czasie wymagania. Najczęściej korzysta się z różnego rodzaju ankiet oraz kwestionariuszy, przez wyszkolony personel. W tym celu zapewnia się odpowiednie szkolenia pracowników, aby wszystko działało na najwyższym poziomie. Innym aspektem podnoszącym jakość obsługi klienta wprowadzanych w ramach fazy przedtransakcyjnej są specjalistyczne systemy ułatwiające komunikację z klientem (np. ułatwiające składanie zamówień lub śledzenie przesyłki),
- faza transakcyjna – faza ściśle związana ze składaniem zamówienia, w której uwagę skupia się głównie na dostępność, efektywność oraz jak najkrótszy czas,
- faza potransakcyjna – faza, która ma największe znaczenie przy obliczaniu poziomu obsługi klienta. Odbywa się tutaj ocena zadowolenia klienta, a także część posprzedażową, czyli działania z zakresu reklamacji, rękojmi, części zamiennych itp.
Bibliografia
- Barcik R. (2012) Znaczenie obsługi klienta w logistyce, „Czasopismo Logistyka”, nr 4/2012, s. 31 - 36
- Kadłubek M (2012) Logistyka, obsługa klienta, „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2012, s. 927 – 931
- Kramarz M. (2014) Logistyczna obsługa klienta, „Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji. Pomiar, ocena, strategie”, s. 43 – 61
- Królik R. (2015) Poziom obsługi klienta jako element zarządzania strategicznego przedsiębiorstwa, „Czasopismo Logistyka”, nr 3/2015, s. 2570 - 2577
Autor: Tomasz Mirocha