Organizacyjne uczenie się
|
Polecane artykuły
|
|
Można wyróżnić trzy poziomy organizacyjnego uczenia się: poziom pracownika, poziom zespołu i poziom organizacji. Na poszczególnych poziomach wykorzystywane są trzy sposoby organizacyjnego uczenia się: tradycyjny, empiryczny i cybernetyczny. Narzędzia i techniki zarządzania wykorzystywane na poszczególnych poziomach zawarto w tablicy 2.5.
Tab. 1. Poziomy i podstawowe sposoby realizacji organizacyjnego uczenia się
Typ/Poziom
|
Tradycyjny
|
Empiryczny
|
Cybernetyczny
|
Pracownika
|
- realizacja indywidualnych planów ciągłego rozwoju kompetencji przez samokształcenie,
- uczestnictwo w kursach i treningach.
|
- zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działanie,
- rotacja personelu,
- uczenie się na błędach,
- kontakty bezpośrednie z klientami,
- kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm
|
- analiza i ocena własnych zachowań oraz próba kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku,
- indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena,
- przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych,
- praca nad własnymi projektami.
|
Zespołu
|
- trening zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost umiejętności działania zespołowego,
- szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych,
- zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy.
|
- zdobywanie doświadczenia przez zespołowe działanie,
- ćwiczenie dialogu,
- uczenie się z doświadczeń innych: benchmarking wewnętrzny, kontakty z klientami, dostawcami, pracownikami innych organizacji, omawianie błędów i nieprawidłowości,
- uczenie się na błędach - zespołowe porównywanie i omawianie działań skutecznych i nieskutecznych, formułowanie wniosków,
- wprowadzanie zmian.
|
- przegląd sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych,
- kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami,
- modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie,
- wyjaśnianie, tworzenie i pogłębianie wizji przyszłości,
- tworzenie nadmiaru pomysłów poprzez stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów,
- zespołowa praca nad nowymi rozwiązaniami
|
Organizacji
|
|
- benchmarking funkcjonalny i zewnętrzny,
- rozpoznawanie potrzeb klientów,
- analizowanie tendencji rozwojowych zjawisk i procesów.
|
- ciągłe gromadzenie informacji napływających z otoczenia w jednym banku danych, selekcja i dystrybucja danych wewnątrz organizacji,
- kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania organizacji (a zwłaszcza misji i strategii),
- korzystanie z konsultantów zewnętrznych.
|
Źródło: (B.Mikuła 2001, s. 23)
Model wdrażania i realizacji procesów organizacyjnego uczenia się przedstawiono na poniższym rysunku.
Źródło: (B. Mikuła 2001, s. 85)
Bibliografia
Autor: Krzysztof Woźniak