Identyfikacja drogą radiową

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:23, 19 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Identyfikacja drogą radiową
Polecane artykuły


RFID (Radio frequency identification, Technologia identyfikacji drogą radiową,) - to jedna z technik automatycznej identyfikacji (Auto ID), a zarazem jedno z narzędzi stosowanych w zarządzaniu łańcuchem dostawców (SCM).

Technologia RFID powstała już w latach 40-tych na potrzeby wojny, a konkretnie do celów wykrywania metali. Rozwinięta została w latach 70 -tych przez Auto - ID Center, Instytutu Technologii w Massachusetts i od tego czasu znajduje swoje zastosowanie w handlu oraz w wielu innych dziedzinach.

Technologia RFID zasadniczo polega na identyfikowaniu obiektu za pomocą fal radiowych. Działa w połączeniu z Internetem i Elektronicznym kodem produktu (EPC).

Elementy

System RFID składa się z:

  • Transponderów, zwanych Tagiem
  • Anteny
  • Czytnika, zbudowanego z nadajnika i dekodera

Opis działania

  • na produkcie lub jego opakowaniu umieszczana jest etykieta, najczęściej w postaci naklejki

(tak zwany RFDI Tag, będący zarazem elektronicznym kodem produktu - EPC),

  • za pomocą zintegrowanej anteny oraz specjalnego oprogramowania tzw. Middleware, z czytnika RFID wysyłane są zapytania
  • następnie żądane informacje zostają odczytane z etykiet, które czytnik przekazuje do systemu informatycznego, gdzie ulegają one przetworzeniu i odpowiedniemu wykorzystaniu
  • informacje dotycząca każdego obiektu są przechowywana w publicznej, globalnej sieci, do których dostęp odbywa się poprzez usługę ONS (Object Naming Service)

Korzyści

RFID dostarcza trzech głównych korzyści dla zarządzania łańcuchem dostawców (SCM):

  • pozwala rozpoznawać każdy przedmiot z osobna
  • pozwala śledzić przemieszczanie się przedmiotu, jednostki w obrębie łańcucha dostaw
  • pozwala zwiększyć przejrzystość procesu logistycznego dzięki szybkiej wymianie informacji

RFDI ma swoje zastosowanie na wielu obszarach, dużą popularnością cieszy się przed wszystkim w obsłudze sprzedaży hurtowej i detalicznej.

Stosowany jest przez takie firmy jak Hewlett - Packard, Wal- Mart, Teslo, Marks&Spencer, Procter&Gamble, Unilever.

Bibliografia

  • Chow H, Choy K and Lee W. (2007), " Integration of web-based and RFID technology

in visualizing logistics operations- a case study" Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 12 No. 3, pp. 221–234

  • Attaran M. (2007),"RFID: an enabler of supply chain operations", Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 12 No. 4, pp. 249–257

Autor: Dominika Michałowicz