Profil ekonomiczny sektora

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:40, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Profil ekonomiczny sektora
Polecane artykuły


Profil ekonomiczny sektora stosuje się w analizie otoczenia konkurencyjnego, które określa warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa w danym sektorze i na danym geograficznie rynku i dokonania analizy jego atrakcyjności. Jest sposobem oceny rzeczywistości, w której funkcjonuje firma.

Istota

Istota profilu ekonomicznego sektora polega na skróconej ocenie, charakterystyce sektora według cech i kryteriów:

  • Rozmiar rynku w jednostkach naturalnych i rocznych dochodach ze sprzedaży,
  • Zasięg konkurowania,
  • Stopa zmian rynku jako procentowa wielkość zmian sprzedaży rocznej,
  • Liczba konkurentów oraz ich relatywne udziały w rynku,
  • Stopień koncentracji sektora,
  • Tempo zmian w technologii wytwarzania produktu,
  • Stopień zróżnicowania produktów konkurencyjnych firm,
  • Występowanie efektu ekonomiki skali działania firm,
  • Występowanie efektu uczenia się firm,
  • Oczekiwany poziom rentowności danego sektora w porównaniu do wielkości przeciętnych w gospodarce.

Efekty zastosowań

Podstawą jest założenie, iż istotą strategii jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w otoczeniu. Wiąże się ściśle z wykorzystaniem informacji do interpretacji danych i panowania nad otoczeniem przedsiębiorstwa. Interpretacja zebranych danych jako jedna z najistotniejszych faz wywiadu gospodarczego opiera się na wiedzy i kompetencjach właściwych danej dziedzinie. Jednakże można korzystając z dorobku głównie marketingu i analizy strategicznej, wyróżnić pewną liczbę narzędzi i wzorów stosowanych dla celów interpretacji, których trafny dobór stanowić będzie o jakości analiz, jednym z tych narzędzi jest właśnie profil ekonomiczny sektora.

Zalety i wady

Zalety:

  • Służy do opisu sektorów i ich porównania.

Wady:

  • Metoda ta ma charakter jakościowy więc porównanie atrakcyjności kilku sektorów jest trudne,
  • Cechami przydatnymi w analizie są - ekonomika skali, efekty doświadczeń, wykorzystanie mocy produkcyjnych, rentowność sektora.

Bibliografia

Autor: Justyna Niedziela, Wojciech Wosik