Cykl życia technologii

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:04, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Cykl życia technologii
Polecane artykuły


Koncepcja cyklu życia technologii (podobnie jak cyklu życia produktu) odnosi się do faz życia organizmu żywego. Jest to jedna z technik analizy strategicznej, umożliwiającej diagnozę wieku rynkowego technologii, niezbędną podczas planowania portfela produkcji a także budżetu związanego z opracowaniem i wprowadzaniem nowych technologii (G. Gierszewska, M. Romanowska 2003, s. 191,192). Krzywą cyklu życia technologii przedstawia Rys. 1:

Efektywność technologii rośnie od momentu jej powstania, poprzez fazę rozwoju, w której wymaga ona udoskonaleń i inwestowania aż po fazę dojrzałości, w której osiąga najwyższy poziom efektywności i daje największe możliwości. Po wkroczeniu w fazę starzenia się dalsze jej stosowanie przestaje przynosić wymierne efekty, co uzasadnia potrzebę wprowadzenia nowej technologii, np. technologii B na Rys. 1(Z. Drążek, B. Niemczynowicz 2003, s. 147)

Zastosowania koncepcji

Koncepcja cyklu życia technologii służy również do badania technologii w zakresie technologicznej zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Miernikiem jej wartości jest nowatorstwo oraz mistrzostwo stosowania technologii. Pozwala on podzielić technologie na:

  • bazowe, o szerokim zastosowaniu w danym sektorze i niewielkiej oraz spadającej wartości konkurencyjnej,
  • kluczowe, podstawowe, których mistrzowskie opanowanie stanowi o sukcesie, są chronione przed konkurencją,
  • eksperymentalne, mające obecnie niewielkie zastosowanie lecz mogące w przyszłości stać się kluczowymi.

Cykl życia technologii umożliwia zaplanowanie strategii technologicznej optymalnej, która polega na jednoczesnym wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwo technologii kluczowej-"młodej" lub "dojrzałej" oraz inwestowaniu w rozwój nowych technologii.(G. Gierszewska, M. Romanowska 2003, s. 198,199)

Bibliografia

  • Drążek Z., Niemczynowicz B., "Zarządzanie strateiczne przedsiębiosrtwem", PWE, 2003
  • Gierszewska G., Romanowska M., "Analiza strategiczna przedsiębiorstwa", PWE, 2003

Autor: Krzysztof Woźniak