Cechy informacji strategicznej
Z Encyklopedia Zarządzania
Cechy informacji strategicznej |
---|
Polecane artykuły |
Zakres
- bardzo szeroki,
- przekrojowy,
- obejmujący cały system zarządzania przedsiębiorstwem
Stopień agregacji
- wysoki,
- informacje przedstawione w skondensowanej formie raportów,
- szerokie wykorzystanie wskaźników i formuł matematycznych.
Horyzont czasu
- dotyczą przede wszystkim przyszłości,
- dominują długoterminowe prognozy (dotyczące otoczenia i stanu przedsiębiorstwa),
- analiza danych historycznych obejmuje swym horyzontem długie okresy działalności firmy.
Postać sygnału
- informacja jest wynikiem analizy złożonych związków przyczynowo-skutkowych,
- duża rola tak zwanych: słabych sygnałów
Związek z teraźniejszością
- minimalny,
- dominują informacje prognostyczne,
- informacje diagnostyczne występują w mniejszym stopniu.
Dokładność
- uogólnienia,
- informacje szacunkowe, przybliżone, zagregowane.
Źródła
- głównie zewnętrzne,
- otoczenie bliskie (w tym analiza konkurencji)
- otoczenie dalsze,
- informacje wewnętrzne występują w mniejszym stopniu do celów diagnostycznych.
Sposób opisu zjawisk
- w dużym stopniu odzwierciedlające zjawiska jakościowe,
- informacje ilościowe i jakościowe,
- dużą rolę odgrywa graficzna prezentacja informacji formie wykresów, map, itp.
Stopień ustrukturalizowania
- niewielki,
- informacje w dużej mierze nieustrukturalizowane,
- małe możliwości formalizacji i automatyzacji procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji.
Częstotliwość
- okresowe raporty,
- cykle miesięczne, kwartalne
- w odpowiedzi na zmiany na rynku
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak