Analiza opłacalności eksportu
Z Encyklopedia Zarządzania
Analiza opłacalności eksportu |
---|
Polecane artykuły |
Opłacalność eksportu zależy od:
- kształtowania się realnego kursu walutowego: Im niższy realny kurs walutowy, tym eksport staje się bardziej opłacalny. Dla eksportera oznacza to większy zysk bez konieczności podnoszenia ceny dóbr.
- kosztów wytwarzania produktów:Z teorii kosztów komparatywnych wynika, że eksportować należy towary i usługi, których koszt wytwarzania jest niższy od analogicznych kosztów zagranicą
- stosowanej przez kraje polityki handlowej: Wprowadzanie ceł, ograniczeń eksportowych prowadzi do wzrostu ceny towarów a tym samym do wzrostu ceny danych towarów na rynku zagranicznym, co w konsekwencji zmniejsza popyt.
- jakości eksportowanego towaru
Proces analizy opłacalności
Analiza opłacalności eksportu polega na porównywaniu kosztów produkcji i działalności marketingowej do osiąganych zysków.
Nie ma konkretnych analiz, najczęściej spotykaną w przedsiębiorstwach eksportowych techniką jest badanie rynku, na który kierowany jest eksport. W tym celu wykorzystuje następujące wskaźniki:
- Szacunek zwrotu kapitału, polega na obliczeniu stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału poprzez szacowanie zysku eksportowego.
- (zysk eksportowy- jest to różnica między przeliczona na złote ceną dewizowa a kosztami związanymi z wyprodukowaniem i eksportem dóbr; teoria kosztów komparatywnych)
- Potencjał rynku zagranicznego, na który składa się:
- liczba ludności i tempo przyrostu naturalnego, kraju do którego kierujemy eksport
- PKB danego kraju
- udział wydatków konsumpcyjnych w dochodach ludności
- wskaźnik bezrobocia
- stopień uprzemysłowienia
- PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Badanie rynku zagranicznego obejmuje:
- charakterystykę konsumentów pod względem społeczno-kulturowym
- wzory zachowań konsumenckich
- styl życia, przyzwyczajenia
- specjalne wymogi, które należy spełnić, aby móc eksportować do danego kraju
- stopień ryzyka, związanego z prowadzeniem interesów w danym kraju
Zalety eksportu
Powody dla których opłaca się eksportować:
- ryzyko działalności rozkłada się na kilka krajów
- w krajach zamożniejszych można podnieść cenę
- powiększa się grono potencjalnych odbiorców
- firma staje się bardziej konkurencyjna
- eksport może stać się siłą napędową rozwoju firmy
Bibliografia
- K.P. Białecki, A. Dorosz, W. Januszkiewicz; Słownik handlu zagranicznego; W-wa 1993; s. 80, 81
- M. Guzek; Międzynarodowe stosunki gospodarcze; Poznań 2001; s. 100-107, 200-204
- E. Michalski; Marketing; W-wa 2003; s. 580-584E.M. Pluciński; Makroekonomia gospodarki otwartej; W-wa 1999; s. 239-340
Autor: Joanna Kosińska