Alians
Alians |
---|
Polecane artykuły |
Alians (fr. alliance) oznacza przymierze, sojusz, koalicję. Istnieją dwie grupy definicji aliansów: w ujęciu szerokim oraz w ujęciu wąskim. Szerokie rozumienie aliansów wskazuje na to, że sojusze zawierane być mogą przez przedsiębiorstwa z dostawcami i odbiorcami, ale również z obecnymi bądź potencjalnymi konkurentami, czyli mogą mieć charakter zarówno horyzontalny, jaki i wertykalny. W ramach tych dwóch wymienionych zasadniczych ujęć aliansów można wskazać definicje różnicujące prawno-organizacyjne formy współpracy, zasięg przestrzenny (krajowy, międzynarodowy), zakres współpracy czy też wniesione zasoby.
Według naukowców z Business School w Fontainebleau alians to formalny lub nieformalny związek pomiędzy przedsiębiorstwami, którego zamierzeniem jest zrealizowanie przez partnerów ich wspólnego celu np. podniesienie pozycji konkurencyjnej. Podmioty zachowują odrębność prawną i niezależność organizacyjną.
H. Meffert i J. Boltz prezentują węższe rozumienie aliansów. Uważają oni, że jest to proces budowy strategicznych przewag bądź umocnienie pozycji konkurencyjnej partnerów, ograniczoną w czasie formą współpracy w ramach jednego albo kilku obszarów działania pomiędzy minimum dwoma przedsiębiorstwami specjalizującymi się w tej samej branży. (R. Oczkowska 2013, s. 75)
Rodzaje aliansów
Według kryterium uczestników aliansu wyróżniamy:
- alianse szerokie
- alianse wąskie
Według kryterium charakteru współpracy wyróżniamy:
- alianse operatywne
- alianse strategiczne
Według kryterium zasięgu współpracy wyróżniamy:
- alianse krajowe
- alianse międzynarodowe
Według kryterium liczby uczestników wyróżniamy:
- alianse bilateralne
- alianse multilateralne
Według kryterium formy współpracy wyróżniamy:
- alianse niekapitałowe
- alianse kapitałowe
Według kryterium horyzontu czasowego wyróżniamy:
- alianse strategiczne
- alianse taktyczne
(R. Oczkowska 2013, s. 76)
Motywacje powstawania aliansów w Polsce
- uzyskanie nakładów na inwestycje
- obniżenie kosztów przez uzyskanie efektu skali produkcji
- zwiększenie udziału w rynku
- racjonalizacja portfela produktów
- osiągnięcie dostępu do rynku zagranicznego
- osiągnięcie dostępu do technologii zagranicznych
- uniknięcie spadku zatrudnienia w procesie restrukturyzacji
- zmniejszenie konkurencji
- zmniejszenie ryzyka
(J. Rymarczyk 2011, s. 175)
Wady i zalety
Potencjalne korzyści aliansów:
- poznanie nowych kompetencji
- poszerzenie dostępności do zasobów
- podział kosztów badań i rozwoju
- podział ryzyka finansowego
- poszerzenie dostępności do nowych rynków
- szybsza odpowiedź na popyt rynkowy
Potencjalne wady aliansów:
- utrata części zasobów
- utrata technicznej wyższości
- zanik autonomii i strata kontroli
- powstanie opóźnień z powodu problemów z koordynacją
- zwiększenie nadzoru jednostek kontrolnych
(A. Balcerzak 2010, s. 222)
Kandydat do aliansu
Przedsiębiorcy poszukujący partnera do aliansu posługują się terminem "odpowiedni kandydat", co niestety jest bardzo wieloznaczne i nieprecyzyjne. Kryteria doboru takiego kandydata są różne dla różnych aliansów, jednak bardzo często można się spotkać z opinią, że odpowiednim kandydatem do aliansu jest przedsiębiorstwo zamożne, które posiada liczne i stabilne kontakty z nabywcami, nowoczesne produkty, odpowiednie zdolności do współpracy oraz nieposzlakowaną opinię. (R. Koszewski 2013, s. 427)
Bibliografia
- Balcerzak A., Rogalska E. (2010), Stymulowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnej gospodarki wiedzy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
- Kuczewska J., Szumal I. (2015), Alianse strategiczne w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa, "Zarządzanie i finanse Journal of Management and Finance Vol. 13, No. 3/2/2015
- Koszewski R. (2013), Integracja i kryzysy na lokalnych i globalnych rynkach we współczesnym świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Oczkowska R. (2013), Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy, strategie, tendencje., wyd. Difin, Warszawa
- Rymarczyk J., Michalczyk W. (2011), Problemy regionalizmu i globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
Autor: Izabela Nosek