Alians

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:39, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Alians
Polecane artykuły


Alians (fr. alliance) oznacza przymierze, sojusz, koalicję. Istnieją dwie grupy definicji aliansów: w ujęciu szerokim oraz w ujęciu wąskim. Szerokie rozumienie aliansów wskazuje na to, że sojusze zawierane być mogą przez przedsiębiorstwa z dostawcami i odbiorcami, ale również z obecnymi bądź potencjalnymi konkurentami, czyli mogą mieć charakter zarówno horyzontalny, jaki i wertykalny. W ramach tych dwóch wymienionych zasadniczych ujęć aliansów można wskazać definicje różnicujące prawno-organizacyjne formy współpracy, zasięg przestrzenny (krajowy, międzynarodowy), zakres współpracy czy też wniesione zasoby.

Według naukowców z Business School w Fontainebleau alians to formalny lub nieformalny związek pomiędzy przedsiębiorstwami, którego zamierzeniem jest zrealizowanie przez partnerów ich wspólnego celu np. podniesienie pozycji konkurencyjnej. Podmioty zachowują odrębność prawną i niezależność organizacyjną.

H. Meffert i J. Boltz prezentują węższe rozumienie aliansów. Uważają oni, że jest to proces budowy strategicznych przewag bądź umocnienie pozycji konkurencyjnej partnerów, ograniczoną w czasie formą współpracy w ramach jednego albo kilku obszarów działania pomiędzy minimum dwoma przedsiębiorstwami specjalizującymi się w tej samej branży. (R. Oczkowska 2013, s. 75)

Rodzaje aliansów

Według kryterium uczestników aliansu wyróżniamy:

  • alianse szerokie
  • alianse wąskie

Według kryterium charakteru współpracy wyróżniamy:

  • alianse operatywne
  • alianse strategiczne

Według kryterium zasięgu współpracy wyróżniamy:

  • alianse krajowe
  • alianse międzynarodowe

Według kryterium liczby uczestników wyróżniamy:

  • alianse bilateralne
  • alianse multilateralne

Według kryterium formy współpracy wyróżniamy:

  • alianse niekapitałowe
  • alianse kapitałowe

Według kryterium horyzontu czasowego wyróżniamy:

(R. Oczkowska 2013, s. 76)

Motywacje powstawania aliansów w Polsce

  • uzyskanie nakładów na inwestycje
  • obniżenie kosztów przez uzyskanie efektu skali produkcji
  • zwiększenie udziału w rynku
  • racjonalizacja portfela produktów
  • osiągnięcie dostępu do rynku zagranicznego
  • osiągnięcie dostępu do technologii zagranicznych
  • uniknięcie spadku zatrudnienia w procesie restrukturyzacji
  • zmniejszenie konkurencji
  • zmniejszenie ryzyka

(J. Rymarczyk 2011, s. 175)

Wady i zalety

Potencjalne korzyści aliansów:

  • poznanie nowych kompetencji
  • poszerzenie dostępności do zasobów
  • podział kosztów badań i rozwoju
  • podział ryzyka finansowego
  • poszerzenie dostępności do nowych rynków
  • szybsza odpowiedź na popyt rynkowy

Potencjalne wady aliansów:

  • utrata części zasobów
  • utrata technicznej wyższości
  • zanik autonomii i strata kontroli
  • powstanie opóźnień z powodu problemów z koordynacją
  • zwiększenie nadzoru jednostek kontrolnych

(A. Balcerzak 2010, s. 222)

Kandydat do aliansu

Przedsiębiorcy poszukujący partnera do aliansu posługują się terminem "odpowiedni kandydat", co niestety jest bardzo wieloznaczne i nieprecyzyjne. Kryteria doboru takiego kandydata są różne dla różnych aliansów, jednak bardzo często można się spotkać z opinią, że odpowiednim kandydatem do aliansu jest przedsiębiorstwo zamożne, które posiada liczne i stabilne kontakty z nabywcami, nowoczesne produkty, odpowiednie zdolności do współpracy oraz nieposzlakowaną opinię. (R. Koszewski 2013, s. 427)

Bibliografia

  • Balcerzak A., Rogalska E. (2010), Stymulowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnej gospodarki wiedzy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
  • Kuczewska J., Szumal I. (2015), Alianse strategiczne w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa, "Zarządzanie i finanse Journal of Management and Finance Vol. 13, No. 3/2/2015
  • Koszewski R. (2013), Integracja i kryzysy na lokalnych i globalnych rynkach we współczesnym świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Oczkowska R. (2013), Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy, strategie, tendencje., wyd. Difin, Warszawa
  • Rymarczyk J., Michalczyk W. (2011), Problemy regionalizmu i globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław

Autor: Izabela Nosek