Kemping

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 12:46, 26 paź 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)
Kemping
Polecane artykuły

Kemping jest sezonowym miejscem dla noclegów w namiotach, przyczepach samochodowych, domkach turystycznych przeznaczony dla auto-, moto-turystów oraz turystów rowerowych ze specjalnym miejscem do parkowania i przechowywania samochodów czy innych środków transportu. Kemping, zwykle wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną, płyty kuchenne, ma sklep, pocztę, telefon, centrum medyczne itp. Kemping został stworzony, aby zapobiec nieuprawnionej organizacji parków turystycznych w przyrodzie i planowanym regulacjom takich obiektów. Wyróżniającą cechą kempingu jest samoobsługa z własnym wyżywieniem. Niektóre kempingi są częścią całorocznego, wieloprofilowego hotelu turystycznego, kampusu. Trwa budowa kempingów, zwykle na przedmieściach, na autostradzie popularnych szlaków turystycznych, na terenach zielonych, w ośrodkach wypoczynkowych, w ośrodkach turystycznych. Powierzchnia kempingu jest ustalona na poziomie 100-120 m² dla jednego turysty. W zależności od zakresu świadczonych usług i wyposażenia wyróżniają cztery kategorie kempingów, oznaczonych gwiazdkami: najniższa – 1, najwyższa – 4. (Młynarczyk Z, Zajadacz A, 2008, s. 69)

TL;DR

Kempingi są popularnym miejscem noclegowym dla turystów, zwłaszcza w krajach rozwiniętych. W Polsce turystyka kempingowa zyskuje na popularności, ale liczba kempingów jest nadal stosunkowo niska. W Unii Europejskiej Francja jest liderem pod względem liczby noclegów spędzonych na kempingach.

Turystyka kempingowa

Kempingi są jednym z najbardziej popularnych miejsc wypoczynku turystów zagranicznych. W XXI wieku szybki rozwój przemysłu kempingowego przybrał kształt wiodącego trendu w globalnej branży turystycznej. Dynamizm podróży w \turystyce międzynarodowej, zaangażowanie coraz większej liczby młodych ludzi w ruch turystyczny spowodowały rozwój takich obiektów noclegowych jak kempingi. Turystyka kempingowa uzyskała największą popularność w krajach rozwiniętych (Europa Zachodnia i USA), ponieważ populacja tutaj jest bardzo mobilna. Kemping – jest to miejsce, gdzie można znaleźć tani nocleg, mniej więcej 15 euro za dobę. W krajach Europy najbardziej korzysta z popularności wśród turystów o niskich i średnich dochodach. Cenę kempingu można znaleźć na właściwej stronie internetowej lub bezpośrednio na recepcji w dniu przyjazdu. Zazwyczaj koszt kempingu obejmuje następujące pozycje:

  • miejsce na samochód / namiot;
  • osobna opłata dla każdego dorosłego / dziecka;
  • za energię elektryczną / internet / usługi dodatkowe (które mogą nie być wliczone w całkowity koszt). Dogodnie, łączna cena będzie niższa niż zwykle i nie zapłaci się za to, czego nie się używa;
  • podatek turystyczny;
  • dodatkowa opłata dla zwierząt (indywidualnie). (Seweryn R, 2006)

Turystyka kempingowa w Polsce

Turystyka kempingowa staje się w Polsce z roku na rok coraz bardziej popularna. Otwarte granice państw UE przyczyniły się do wzrostu przyjazdów turystów zagranicznych. W roku 2006 na polskich kempingach wypoczywało ok. 830 tys. osób, w tym 260 tys. turystów zagranicznych, co oznacza wzrost o 24 proc. do roku poprzedniego. Trudno wyobrazić sobie rozwój turystyki kempingowej bez odpowiedniej bazy. Polska należy do grupy państw o tzw. "średnim" nasyceniu kempingami. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2006 r. na ternie kraju znajdowało się 128 kempingów, a więc o 8 obiektów mniej niż w roku poprzednim. Inne dane podaje Polska Federacja Campingu i Caravaningu. Według niej w 2006 r. funkcjonowały 194 kempingi.

Natomiast około 130 kempingów i 8 pól namiotowych znajduje się w bazie obiektów skategoryzowanych prowadzonej przez Ministerstwo Gospodarki. W tym materiale posługujemy się wyłącznie danymi pochodzącymi z PFCC. Aż 95 proc. kempingów w kraju należy do tej federacji. Kempingi usytuowane są na terenie całego kraju we wszystkich 16 województwach.

Turystyka kempingowa w Unii Europejskiej

Francja jest krajem o największej liczbie mieszkańców spędzonych noce na kempingach. Na drugim miejscu się znajdują Włochy, na trzecim - Hiszpania. Jeśli chodzi o względny odsetek spędzonych nocy na kempingach w stosunku do całego sektoru zakwaterowania turystów, średnio 15,4% ze wszystkich noce spędzonych w zbiorowym mieszkaniu są zarejestrowane na kempingach w całej UE. W Danii (43,4%), Luksemburg (33,2%), Francja (32,8%) i Szwecja (30,8%) - ponad 30% wszystkich nocy spędzonych w grupie zostały zarejestrowane na kempingach. W Wielkiej Brytanii i Holandii ponad 20% (odpowiednio 23,4% i 22,3%). Z drugiej strony na Cyprze, w Bułgarii, Rumunii, Litwie, Grecji, Słowacji, Estonii i Austrii wpływ kempingu na cały sektor turystyczny ma niewielkie znaczenie. Udział spędzonych nocy na kempingach w porównaniu z nocami spędzonymi w innych obiektach noclegowych są mniejsze niż 5%. (Demunter C, Dimitrakopoulou C, 2010, s. 3-4)

Bibliografia

  • Demunter C, Dimitrakopoulou C, (2010), “Camping holidays in the European Union: more than 350 million nights spent on campsites in 2008”, Tourism Statistic Eurostat, nr 25;
  • Młynarczyk Z, Zajadacz A, (red), (2008), “Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki”, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria: Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace nr 2, s. 69;
  • Piskozub P, (), “Usługi turystyczne w perspektywie instytucjonalnej”, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
  • Puciato D, (2009), “Charakterystyka bazy noclegowej w Tarnowie”, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, Zeszyty Naukowe nr 3(14);
  • Seweryn R, (2006), “Konsumpcja turystycznych usług noclegowych w Krakowie w 2004 roku”, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 742


Autor: Oksana Saverska