Zarządzanie przestrzenią organizacji
Zarządzanie przestrzenią organizacji |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie przestrzenią organizacji oznacza celowe spożytkowanie zasobów i potencjału otoczenia organizacji, mając na uwadze jej korzystne perspektywy i rozwój.
Głównym celem zarządzania przestrzenią organizacji jest osiągniecie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia pomiędzy organizacją a jej otoczeniem. Obecnie skuteczność organizacji nie ogranicza się do doskonalenia jej wnętrza. Coraz bardziej możliwości jej rozwoju tkwią w jej otoczeniu. Od działań organizacji, w znacznym stopniu zależy, czy otoczenie będzie przyjazne, czy jej wrogie. Pojawia się łańcuch relacji pomiędzy firmą a otoczeniem. W sposób mniej, bądź bardziej świadomy relacje te kształtowane są przez kierownictwo i pracowników firmy.
Najbardziej bliską problematyce zarządzania przestrzenią organizacji jest dziedzina wiedzy i praktyki określana mianem public relations. W języku polskim pojęcie to oznacza relacje między publicznością - tj. pomiędzy ludźmi firmy i ludźmi innych organizacji z jej otoczenia.
Funkcje
Do podstawowych funkcji zarządzania przestrzenią organizacji należą:
- rozpowszechnianie informacji w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym organizacji
- organizowania kontaktów i utrzymywania więzi z uczestnikami środowiska organizacji
- kształtowania i upowszechniania obrazu organizacji oraz informacji charakteryzujących działalność firmy i umacniających jej wizerunek
- wspomagania sprzedaży wytwarzanych i sprzedawanych produktów (usług) poprzez pozytywne oddziaływanie wizerunku przedsiębiorstwa
- umacniania i stabilizowania pozycji organizacji i zabezpieczania przed możliwymi zagrożeniami
- podtrzymywania celów i stylu działania organizacji oraz jej roli na rynku i w środowisku.
W ramach zarządzania przestrzenią organizacji realizowane są zadania dotyczące:
- reputacji firmy, jej ochrony i poprawy służb informacyjnych
- komunikowania marketingowego
- relacji finansowych i inwestycyjnych
- relacji ze społecznościami i władzami lokalnymi
- relacji z własnymi pracownikami
- organizowania firmowych imprez promocyjnych
- rozwiązywania nagłych problemów firmy
- finansowania osób, instytucji, imprez itd.
- badania opinii publicznej
- koordynowania stosunków z zewnętrznymi grupami specjalistycznymi (dostawcy, konkurenci, wychowawcy i uczniowie, itd.)
- działań promocyjnych wobec aktualnych i potencjalnych klientów
- układania stosunków z inwestorami
- koordynowania działań ze społecznością lokalną
- koordynowania działań ustawodawczych na szczeblu lokalnym
- koordynowania stosunków z prasą i mediami elektronicznymi
- koordynowania graficznych i fotograficznych publikacji firmy
- koordynowania specjalnych imprez
- docierania do pracowników z informacjami itd.
Bibliografia
- Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa 2004
- Superat J., Zarządzanie, Kolonia Limitem, Wrocław 2005
Autor: Magdalena Kuczaba